Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

En type ledere i høj kurs: 
DE FOKUSERER PÅ AT GIVE ENERGI TIL ANDRE

Er du villig til at se indad, før du påpeger fejl? Mikkel Severin rådgiver topledere og virksomheder om, hvordan emotionel intelligens kan bane vejen for gode resultater. Det handler om at give energi til andre og at se efter det bedste i sine medarbejdere, mener han.

ekspert1 (1)

LEDELSESMAGASIN FORKANT - Aktuelt
Tekst: Journalist Heidi Nielsen, forkant@dsr.dk

Er du typen, der lytter til dine ansattes behov? Er det sjovt og lærerigt at være sammen med dig? Er du villig til at se indad, før du påpeger fejl? 

Kan du sige ja til ovenstående, så er du måske godt på vej til at være emotionel intelligent. Et begreb, der i korte træk går ud på, at man som leder er i stand til at forstå egne og andres følelser, hvor nøgleordene er selvindsigt, selvkontrol og empati. 

Det fortæller Mikkel Severin, der rådgiver topledere og virksomheder om, hvordan emotionel intelligens kan bane vejen for gode resultater. 

“Emotionel intelligens handler om at give energi til andre, at se efter det bedste i sine medarbejdere, at have deres ryg, anerkende deres indsats og skabe et sikkert miljø, hvor de tør sige deres mening. For at skabe et sikkert miljø kræves det desuden, at en leder er intolerant over for personer, der måtte underminere sikkerheden i teamet – uanset hvor teknisk eller faglig kompetent, vedkommende måtte være,” siger han. 

ekspert2 (1)

Afgørende for bundlinje og arbejdsglæde 

Ifølge Mikkel Severin er emotionelle intelligente ledere i høj kurs på arbejdsmarkedet, fordi de kort fortalt skaber anderledes, exceptionelle resultater. De formår at sætte en højere standard og inspirere til for eksempel ny læring og forbedringer – og så er de gode til at lytte. Det er nemlig i sidste ende afgørende for både bundlinje og arbejdsglæde. 

“Når der er rum for positive følelser, så kan medarbejderne bruge 100 pct. af deres energi på at udføre deres arbejde. I det øjeblik, en leder ikke formår at se, høre og anerkende sine medarbejdere, så bruger de ansatte meget af deres energi på at stresse, være frustrerede og skjule deres usikkerheder. Man risikerer at nedsætte deres kognitive evner samt deres eksekveringsevne,” siger Mikkel Severin. 

Han mener, at emotionelt intelligente ledere i fremtiden bliver mere og mere eftertragtede, fordi stress, udbrændthed og mistrivsel er stigning flere steder på arbejdsmarkedet, herunder sundhedsvæsenet. Et system, hvor overarbejde, skæve arbejdstider og akutte situationer som bekendt ofte kan presse selv den bedste. 

“Mange har frakoblet følelser og hjertet, fordi de tror, det er nok så længe, de bare har tilstrækkelig viden og er teknisk kompetente. Men det er ikke nok for at skabe exceptionelle resultater. Gallup estimerer for eksempel, at det i 82 procent af tilfældene er de forkerte, der bliver valgt til ledelsespositioner. Hvis man vil sikre gode resultater, så handler det om, at man som leder også har emotionelle kompetencer – særligt selvindsigt, empati og selvkontrol,” siger Mikkel Severin. 

ekspert3

Vær til stede og lyt! 

Mere konkret vil det for eksempel sige, at man kender sig selv og egne reaktionsmønstre, at man har forståelse for andres følelser og meninger og lader andre tale ud, før man selv taler. Det vil på sigt skabe psykologisk tryghed, og at samarbejdet på arbejdspladsen bliver bedre. 

Læg dertil, at det er vigtigt, at man som leder er til stede, så man har føling med, hvad der sker i afdelingen: 

“I gennemsnit bruger en direktør kun seks procent af sin tid sammen med ansatte. Ofte er han eller hun helt afkoblet fra, hvordan det er at være medarbejder det pågældende sted. Ledere, der skaber top 1 procent resultater, indgår ikke sjældent i arbejdet og bruger altid meget tid på at lytte på, hvad det er, der fylder lige nu, så de konstant kan sikre de mest optimale rammer, hvor menneskers potentiale og energi kan forløses,” siger Mikkel Severin. 

I den sammenhæng er det vigtigt, at man er i stand til at modtage feedback fra sine ansatte og tåler at høre et ærligt svar uden at skabe frygt og udskamme.  

“Så sikrer man nogle rammer, hvor organisationen og de interne teams kan udføre deres arbejde på den bedst mulige måde, og man undgår stress-sygemeldinger. Folk bliver simpelthen mere glade,” siger Mikkel Severin.  

Sådan træner du emotionel intelligens…

1. Opsøg råd 

For at forbedre din emotionelle intelligens, er det en god ide at stille spørgsmålet ”hvad er den ene ting, jeg kan gøre bedre som leder?” til dine kollegaer, din leder og særligt dine ansatte.

Det kan være på et morgenmøde, hvor alle er samlet - eller det kan være via en til en samtaler. Fortæl, at du har brug for input til at blive en bedre leder. Italesæt eventuelt, at du er klar over, at du måske tidligere har begået fejl eller sagt noget, der ikke var hensigtsmæssigt, så du sikrer, at folk tør være ærlige.

Stil gerne spørgsmålet flere gange, så dine medarbejdere ved, at du mener det. Ved at stille spørgsmålet afdækker du dine blinde vinkler og øger din selvindsigt. 

2. Lyt for at forstå

Start altid med at lytte for at forstå. Som leder bør du tale sidst og i stedet lytte til, hvad der bliver sagt. Det medvirker til at øge din selvkontrol, og du får en større forståelse for, hvad der rør sig hos dine medarbejdere lige nu. Når du har forstået andres perspektiv, bliver de samtidig modtagelige over for dit perspektiv.

3. Vær bevidst om din stemmeføring 

Det er vigtigt at have fokus på din stemmeføring, fordi den kan have indflydelse på, hvordan folk opfatter dig. To ledere leverer måske det samme budskab, men kan blive opfattet på to forskellige måder. Den ene som venlig, varm og imødekommende, mens den anden opfattes aggressiv og dominerende. Derfor er det en god ide at tænke over tonalitet i samtale med sine medarbejdere. 

Kilde: Mikkel Severin, foredragsholder og rådgiver af topledere og virksomheder om afkodning af mennesker og emotionel intelligens inden for ledelse og forhandling.