Her tiltrækkes og fastholdes medarbejdere via sociale medier.
”DET ER EN MÅDE, SÅ VI SKILLER OS POSITIVT UD..."
For at tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere bør ledere være til stede på sociale medier, mener en ekspert. På Gentofte Hospitals endokrinologiske afdeling har man haft succes med at genoplive en ellers halvdød Instagram-konto. Ledelsesmagasinet Forkant kigger på veje til at tiltrække ...og fastholde sit personale.
LEDELSESMAGASIN FORKANT - Aktuelt
Tekst: Journalist Heidi Nielsen, forkant@dsr.dk
Et billede på Instagram viser en personalegruppe siddende i en sofa hjemme hos deres leder. Foran dem på bordet er sandwich, chips og bobler. De smiler, mens de kigger ind i kameraet. (se fotoet her!)
Et andet opslag illustrerer Gentoftes hospitalsdirektør, der deltager i den daglige, tværfaglige morgenkonference på afdelingen efterfulgt af 15 faglige minutter. (se fotoet her!)
En tredje video pointerer tre gode grunde til at blive sygeplejerske på sengeafsnit Hormon- og stofskiftesygdomme, afdeling for Medicinske Sygdomme. (se videoen her!)
Indholdet er nøje udvalgt af oversygeplejerske Sanne Sundman og klinisk sygeplejespecialist, Camilla, der sammen står for driften af kontoen.
“Jeg vil jo gerne vise, at vi har det godt socialt samtidig med, at der er en faglig udvikling. Det betyder meget for mig, at folk er glade for at gå på arbejde og er stolte af det, de laver,” siger Sanne Sundman, der har været leder på afdelingen siden februar i år.
På Gentofte Hospitals endokrinologiske afdeling har man haft succes med at genoplive en ellers halvdød Instagram-konto.
Ingen ansøgere
Instagram-kontoen havde været knap så aktiv, før Sanne Sundman tiltrådte sin stilling.
Men rekrutteringsproblemer og problemer med at fastholde personale på afdelingen blev startskuddet til at få profilen til at leve igen.
“Vi måtte i gang med at reklamere for os selv, da vi ikke fik nogen ansøgere til vores stillingsopslag,” siger Sanne Sundman, der fortæller, at der bl.a. manglede personale på grund af flere lederskift.
Ifølge Søren Schultz Hansen, der er erhvervs- og ungeforsker samt ekstern lektor på CBS, er det den helt rigtige strategi, at Sanne Sundman har valgt at være til stede på sociale medier.
“Der er ingen tvivl om, at mere rekrutteringskommunikation bevæger sig over på sociale medier, fordi det er en måde at skille sig positivt ud, og fordi det er der, de unge er, siger Søren Schultz Hansen, der er erhvervs- og ungeforsker samt ekstern lektor på CBS. (Foto_og_ copyright_HØSTAGER-SOLO)
“Det er positivt, når lederen for eksempel lægger et opslag op fra en biograftur eller en fælles morgenmad. Det sociale element er enormt vigtigt for den unge generation, når de bliver spurgt til, hvordan deres drømmejob ser ud,” siger Søren Schultz Hansen, der ser flere virksomheder efterligne Gentofte Hospitals endokrinologiske afdeling:
“Der er ingen tvivl om, at mere rekrutteringskommunikation bevæger sig over på sociale medier, fordi det er en måde at skille sig positivt ud, og fordi det er der, de unge er.
Det er egentlig overraskende, at det ikke er gået hurtigere, og at vi stadig ser mange traditionelle jobopslag, som er alt for klichefyldte, lange og skriftbaserede, når det burde være kort, personligt og meget mere videobaseret,” siger han.
“Folk synes, det er dejligt at lære noget nyt. Det gør mig glad at se. Det må heller ikke blive for meget kage eller udsigtsbilleder. Det skal gerne være et miks af noget fagligt og socialt,” siger Sanne Sundman.
En form for anerkendelse
Nye medarbejdere er dog ikke de eneste, der får noget ud af tilstedeværelsen på Instagram.
“Det viser, at man er en del af et fællesskab på afdelingen, og det opbygger nogle gode relationer medarbejderne imellem, at de kan like og kommentere de forskellige opslag,” siger han.
Sanne Sundman fortæller desuden, at de nuværende medarbejdere går meget op i, at de udvikler sig, og at de faglige opslag derfor fungerer som en form for anerkendelse.
For eksempel har hun for nylig postet et opslag om en klinisk sygeplejespecialist fra Herlev, der underviste medarbejderne i, hvordan man behandler patienter med anoreksi.
“Folk synes, det er dejligt at lære noget nyt. Det gør mig glad at se. Det må heller ikke blive for meget kage eller udsigtsbilleder. Det skal gerne være et miks af noget fagligt og socialt,” siger hun.
(Foto_og_ copyright_HØSTAGER-SOLO)
Personlighed betaler sig
Næste skridt for oversygeplejersken at blive endnu bedre til at vise mere af sig selv. Det vil hun bl.a. gøre ved at lave en Instagram-video, hvor hun er frontfiguren, der fortæller, at afdelingen fortsat mangler personale. Videoen vil hun også dele på sin egen Linkedin-profil.
“Jeg har den holdning, at det godt kan betale sig at være personlig, jeg bruger altid meget af mig selv, også i det virkelige liv, hvor jeg der den, der lægger hånden på skulderen, hvis man har en dårlig dag. Min dør er altid åben, hvis man har brug for at snakke,” siger Sanne Sundman.
Af samme årsag valgte hun også tidligere at poste billederne fra sit private hjem, hvor medarbejderne fik bobler, chips og sandwich.
“Det viser, hvem er jeg som menneske,” siger hun.
Det synspunkt deler Søren Schultz Hansen, der mener, det er meget mere autentisk, når lederen viser, hvem han eller hun er, frem for kun at vise afdelingen eller sygehuset frem.
“Det fungerer bare bedre, hvis lederen giver noget af sig selv, fordi det giver et indtryk “af det hele menneske”. Samtidig opfylder det forventningen om at få en personlig relation til sin leder og kollegaer, som mange unge efterspørger i dag,” siger han.
Faktaboks: Sådan gebærder du dig på sociale medier som leder
- Lav opslag, der giver medarbejderne lyst til at like, kommentere og dele for eksempel ved at bruge tid på at finde gode billeder, lave humoristisk video-indhold eller en fængende overskrift
- Tal til følelserne, det vil sige, at det gerne må være indhold, medarbejderne kan identificere sig med. Det giver for eksempel mere mening at poste billeder af mennesker end af en kedelig bygning eller udsigt
- Brug gerne dig selv som leder, da det virker autentisk og giver modtagerne mulighed for at identificere sig med virksomheden og de fremtidige kollegaer (hvis du for eksempel laver et jobopslag).
- Husk at spørge om tilladelse til at dele indhold fra de personer, der medvirker på billeder og i videoindhold.
- Giv arbejdspladsen ’personlighed’ ved for eksempel at understrege det sociale.
Kilde: Søren Schultz Hansen, erhvervs- og ungeforsker samt ekstern lektor på CBS.
Den gode stemning smitter
Tilstedeværelsen på sociale medier er fortsat vigtig, efter ansættelsen er i hus. Men efterfølgende er der så en masse andre knapper at skrue på for at vise medarbejderne, at man kerer sig om dem.
Det kunne for eksempel være de 15 daglige, faglige minutter, hvor medarbejderne kan stille tvivlsspørgsmål eller en-til-en samtaler med lederen generelt, som man praktiserer på Gentofte Hospitals endokrinologiske afdeling.
Sanne Sundman understreger, at der ikke bliver lagt billeder eller video på profilen, som ikke er sagt god for af de personer, der medvirker. Selv bliver hun glad af at scrolle de forskellige opslag igennem.
“Den gode stemning smitter af på os alle sammen, så det er et sted, man har lyst til at være. Det er noget af det, som dem, jeg har haft til samtale, efterfølgende har fortalt, de lagde mærke til ved vores Instagram-profil,” siger hun.
Fra midten af november skal afdelingen lægges sammen med Herlevs endokrinologiske afdeling, der også har en aktiv Instagram-profil. Der arbejdes derfor på en fælles vej for de to Instagram-profiler.
Afdelingen er endnu ikke på Tik-Tok, der også er en effektiv kanal at kommunikere til de unge generationer ifølge Søren Schultz Hansen.
“Det kunne da måske være en ny vej,” siger Sanne Sundman.