Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Ledelse bliver helt afgørende for de nye sundhedsråd

Når 17 nye sundhedsråd ser dagens lys i 2027, bliver det med en økonomisk ramme på 4,4 milliarder kroner årligt og et bredt ansvar for at styrke det nære sundhedsvæsen. Sundhedsrådsambassadør Per Okkels opfordrer ledende sygeplejersker til allerede nu at bringe deres faglighed i spil – for uden sygeplejersker ingen reel innovation. Magasinet FORKANT interviewer Per Okkels om fremtidens nye sundhedsstruktur.

Okkels

LEDELSESMAGASIN FORKANT - AKTUELT
Tekst: Journalist Malene Mølgaard, forkant@dsr.dk

 
Som ambassadør for de kommende sundhedsråd rejser Per Okkels landet rundt for at forklare, hvad den nye struktur skal kunne – og hvorfor det ikke blot er endnu et lag af bureaukrati og silotænkning.

Tværtimod skal rådene være en motor for innovation og sammenhæng i sundhedsvæsenet, tættere på borgerne. Og her spiller sygeplejerskerne en hovedrolle, lyder det fra Per Okkels, da ledelsesmagasinet FORKANTs journalist kommer på besøg.

”Der kommer ikke til at foregå ret mange innovative ting, hvor der ikke er sygeplejersker involveret,” fastslår Per Okkels og opfordrer de ledende sygeplejersker til allerede nu at søge indflydelse for eksempel ved at beskrive faglighed, arbejdsgange og potentielle forbedringer både i det kommunale og regionale sundhedssystem og snitfladerne imellem dem.

FAKTA om de nye sundhedsråd

De 17 nye sundhedsråd er en central del af Sundhedsreform 2024, som blev indgået i november 2024 og træder i kraft 1. januar 2027.

Sundhedsrådene skal styrke det nære sundhedsvæsen, sikre bedre sammenhæng i behandlingsforløb og bringe beslutninger tættere på borgerne ved at samle politikere fra regioner og kommuner. 

Hvad er ideen med de 17 nye sundhedsråd? 

”Sundhedsrådene er en del af Sundhedsreformens fokus på at styrke det nære sundhedsvæsen. Efter min opfattelse en meget spændende konstruktion, som binder alle aktørerne, kommunerne og regionerne sammen på sundhedsområdet, hvor udgangspunktet er de overordnede målsætninger omkring nærhed, ulighed og sammenhæng. Rigtig mange ting fungerer godt i dag, men her giver man strukturelt mulighed for, at det kan blive endnu bedre. Det er et spørgsmål om at se fremad i forhold til kronikere, almenmedicinske patienter og psykiatrien. Der, tænker jeg, at sundhedsrådene er en fantastisk opfindelse, som kan give mulighed for noget helt nyt.”

Hvad er den nye opgave for sundhedsrådene? 

”Sundhedsrådene er en ny hybrid, der er meget bredere end det nuværende samarbejdsansvar i klyngerne. De får ansvar for at udvikle en sundhedspolitik for hele den befolkning i det geografiske område, som sundhedsrådet omfatter. Det betyder, at sundhedsrådene ikke bare skal beskæftige sig med den gode samarbejdsrelation imellem kommunerne på det almenmedicinske område omkring de ældre, men også alle andre steder hvor sundhed finder indpas. Så det er et meget bredere ansvar med flere muligheder, end det vi kender til i dag.”

Okkels2

Hvordan undgår vi at skabe en nyt bureaukratisk lag i systemet, som ikke gør indsatsen bedre?

”En af de ting, der gør, at jeg er rimelig sikker på, at det kommer til at flytte sig, er at de 17 sundhedsråd har fået deres egne penge. I 2030, når reformen har kørt et par år, skal de udfylde en økonomisk ramme på 4,4 milliarder kroner årligt. Og de penge skal bruges i og omkring sundhedsrådene lokalt – og gerne med en ulighedsparameter – så de kan ikke gå tilbage til sygehusenes almindelige drift. Og det betyder, at der bliver et push, en investeringsmotor i form af, at sygehusene og kommunerne skal finde på nye tiltag og sundhedstilbud tættere på borgerne for mindst 4,4 milliarder kroner for at aflaste det specialiserede sygehusvæsenet.”

Skal pengene bruges på innovation og nye løsninger?

”Ja, langt det meste vil være innovative tiltag, som i høj grad går ud på at flytte kompetencer og dermed også ressourcer fra sygehusene ud til det nære sundhedsvæsen. Der er en lang række kronikere og medicinske sårbare patienter og børn inden for psykiatrien, der skal have en behandling uden for sygehusvæsenet, så derfor skal der flyttes ressourcer og kompetencer og energi ud til det nære for at få det i spil på en anden måde.”

Formål og opgaver for sundhedsrådene

  • Styrke det nære sundhedsvæsen: 
    Rådene skal drive udviklingen af sundhedstilbud tættere på borgerne.
  • Skabe bedre sammenhæng: 
    De skal sikre et bedre og mere sammenhængende sundhedsvæsen på tværs af hospitaler, kommuner og praksissektor.
  • Fokus på borgernes behov: 
    Rådene skal være med til at træffe beslutninger om, hvilke tilbud borgerne skal have, og hvordan disse kan leveres bedst muligt.
  • Fremme tværgående samarbejde: 
    De skal understøtte samarbejdet mellem regioner og kommuner for at opnå en mere hensigtsmæssig planlægning og styring af sundhedstilbuddene. 

Hvilken rolle spiller sygeplejerskerne i forhold til at drive den innovation?

”Der kommer ikke til at foregå ret mange innovative ting, hvor der ikke er sygeplejersker involveret. Hele området omkring kronikere og den almene, medicinske patient indeholder jo et stort element af sygepleje. Så de er meget nødvendige i den udvikling, der kommer til at foregå, og hvis vi ikke allerede ved det, så vil vi opdage, hvor vigtige, sygeplejerskerne er.”

Hvor ser du, de ledende sygeplejersker får en central funktion?

”Nogle vil jo blive flyttet og dermed indgå i etableringen af noget helt nyt, nemlig den fælles akutfunktion på det almenmedicinske område, man etablerer ved at lægge de to akutberedskaber sammen. Det er en fantastisk spændende opgave, synes jeg, og må også være det for ledende sygeplejersker. Men de sygeplejersker, der er i regionerne, skal også arbejde på en ny måde, så det bliver en fusion mellem to organisationer. Men dem, der bliver tilbage i det kommunale system har jo fortsat et meget fokuseret driftsansvar, hvor man også skal arbejde sammen på anden måde, end man gør i dag.”

Hvordan bliver sundhedsrådene en forbedring på ældreområdet?

”Det gør man noget ved nu ved at flytte en lang række akut- og omsorgspladser fra det kommunale system til regionerne, hvor målsætningen er at de to akutberedskaber bliver samlet i en organisation. Det skulle meget gerne gøre, at indlæggelser ikke bliver foranstaltninger, som er overflødige, men at man fanger tingene tidligere end i dag. Samlingen af de to akutberedskaber på det almene og medicinske område, hvor man både flytter personalet og patienterne fra de kommunale akutpladser, skulle gerne betyde, at det kommer til at fungere endnu bedre. På den måde bliver der én snitflade mindre. Men måske åbner man en ny mellem den nye akutfunktion og ældreplejen, og den snitflade må man ikke undervurdere. Jeg er blevet fortalt, at akutsygeplejerskerne nu bruger en stor del af deres tid på oplæring og supervision af resten af personalet. Hvis man ikke er opmærksom på det, kan den funktion falde væk, når de flytter over i en ny organisation, og det må ikke ske. Når man løser ét problem, skal man ikke skabe et nyt.”

Struktur og sammensætning

  • Geografiske områder: 
    Der oprettes i alt 17 sundhedsråd, som dækker forskellige geografiske områder i landet.
  • Politisk repræsentation: 
    Hvert sundhedsråd består af politikere fra de regioner og kommuner, der geografisk hører til rådet. 

 

Ser du her i overgangen og implementeringen, at sygeplejersker og lederne skal kunne noget nyt?

”Selvom sundhedsrådene først starter i januar 2027, så tænker jeg, at man både i den kommunale lejr og det regionale skal træde ind i det her nye rum og være med til at beskrive de nye muligheder, der er på det her område – hvis de ikke allerede er i gang. Det, der er trædestenen til indflydelse er at bruge sin faglighed. Der er i høj grad behov for den faglighed, de ledende sygeplejersker har, fordi det bliver jo dem, der kommer til at sidde i de grupper og processer, der kører nu med henblik på at gøre det så optimalt som overhovedet muligt for patienterne.”

Bliver ledelsesfaglighed et vigtigt element i den nye struktur?

”Helt bestemt! Altså ledelse, både faglig ledelse men i høj grad også politisk ledelse, er og vil også fremad være helt afgørende for, om det her kommer til at lykkes. Faglig ledelse har altid været rigtig vigtig på det her område. Men nu bliver det endnu vigtigere, fordi vi også er i en omstillingsproces, hvor vi ikke skal tabe nogle af de gode ting. Det er klart, at der vil være usikkerhed og ske et tempotab, men der er ledelse vigtigt for, at det ikke får nogen afgørende betydning for ’kunderne’ i butikken.”

I oktober mødes Lederforeningens medlemmer til lederdage rundt om i landet. Hvad mener du, lederne især bør være optaget af i forhold til den nye struktur?

”Det er helt aktuelt, at de her faglige beskrivelser for eksempel af de kommunale og de regionale akutpladser kommer på banen for at kunne gøre noget andet end i dag og optimere strukturelt.”

Tidsplan

  • Forberedende arbejde i rådene begynder i 2026. 
  • Sundhedsrådene træder formelt i kraft den 1. januar 2027
Okkels3

Per Okkels er udpeget af sundhedsminister Sophie Løhde til at varetage hvervet som ambassadør for de nye sundhedsråd

Sundhedsrådsambassadørens 10 nedslag

Nedslagene og citaterne bygger på opmand og sundhedsrådsambassadørens møder med regioner og kommuner i foråret 2025.

1. Usikkerhed omkring reformen
Der er stadig betydelig usikkerhed om reformens omfang, intentioner, sundhedsrådenes mandat og økonomien bag dem.

2. Sundhedsrådene – en helt ny konstruktion
Sundhedsrådene er ikke bare en videreudvikling af de tidligere sundhedsklynger. De repræsenterer nye samarbejdsformer og politiske roller, som endnu ikke er fuldt ud afklarede.

3. Pas på bureaukratiet
Der er en åbning for at afbureaukratisere og strømline processer i forbindelse med opbygningen af sundhedsrådene – men der er risiko for at skabe ny tung administration.

4. Fælles ejerskab
Det er vigtigt, at både regioner og kommuner oplever ejerskab over sundhedsrådene. Det indbefatter bl.a. regionalt ansvar for sekretariatsbetjening, inddragelse af kommunale forvaltninger og at møder ikke bliver for administrative, men også rummer politisk debat.

5. Husk alle aktører
Sundhedsrådene bør have kanaler til almen praksis, praktiserende speciallæger, private aktører som fysioterapeuter, psykologer, tandplejere, apotekere mv., så hele sundhedsvæsenets bredde bliver inddraget.

6. Patient-/pårørendesamarbejde og civilsamfundet
Der bør skabes samarbejde med patient- og pårørendeorganisationer samt civilsamfundet. Ved at inddrage patientforeninger, frivillige organisationer og lokale netværk, sikres beslutningerne et bedre udgangspunkt i borgernes behov og virkeligheden i sundhedsvæsenet – og ikke kun politiske og administrative hensyn.

7. Alle venter på alle
Der er en tendens til, at aktørerne (regioner, kommuner, ministerier osv.) venter på hinanden. Men investeringsmotoren forventes at starte allerede i 2027, så der er behov for at komme i gang med nytænkning.

8. Viden om hinanden
Kommuner og regioner er meget forskelligt organiseret. Det er vigtigt at opbygge gensidig viden om hinandens strukturer, opgaver og kapacitet – især i forhold til overflytning af opgaver mellem sektorer. Særligt skal regionerne have et større indblik i kommunernes opgaver og kompetenceniveau.

9. Glem ikke psykiatrien
Psykiatriske udfordringer ligger bag en række kommunale ydelser. Derfor er det vigtigt, at psykiatrien bliver tænkt ind i de nye sundhedsråd og ikke behandlet som et særspor. Der er store muligheder for tværgående samarbejde med de nye sundhedsråd.

10. Nationale og tværgående initiativer
Mange initiativer, der skal realiseres, er i udgangspunktet nationale eller regionale, men de skal implementeres lokalt i sundhedsrådene. Det kræver, at rådene tager aktivt ansvar for at omsætte de overordnede mål til lokale løsninger og samarbejde på tværs af sektorer.