BRUG SAMARBEJDET - OG FÅ EN ARBEJDSPLADS MED BEDRE TRIVSEL OG SUCCES
Ny teknologi i hverdagen, vagtplaner, der ikke går op, sammenlægninger af afdelinger, personale, der føler sig presset. Der er masser af udfordringer at slås med i hverdagen, når man arbejder som ledende sygeplejerske. Men udfordringerne kan ofte løses i samarbejde med en TR. Sørg derfor for at opbygge et godt forhold, siger en ekspert.
LEDELSESMAGASIN FORKANT - Indsigt
Tekst: Journalist Heidi Nielsen, forkant@dsr.dk
“Selvom man måtte mene, at man som leder er lydhør og dialogorienteret, så er der et magtforhold, som gør, at den enkelte medarbejder måske ikke siger, hvad han eller hun mener. Men her kan TR formidle, hvad der tænkes blandt kollegerne. Så derfor er det en god ide at høre efter, hvad tillidsrepræsentanten siger”.
Sådan siger arbejdsmarkedsforsker og lektor Steen E. Navrbjerg ved sociologisk Institut på Københavns Universitet i anledningen af, at det i år er 125-året for den første officielle anerkendelse af tillidsrepræsentanter i Danmark.
”TR kan ikke blive fyret, ligesom de ansatte, så de taler typisk mere frit."
"Det er det, der er hele pointen med TR – fra TR kan du som leder få at vide, hvad medarbejderne virkelig tænker,” siger arbejdsmarkedsforsker og lektor Steen E. Navrbjerg.
Han mener, at TR-rollen er mindst lige så vigtig nu, som den var engang:
”Der er kun kommet flere ting til siden dengang; seniorordning, barselsordning, flextid mv. Så der er meget at forhandle om i forbindelse med vedtagelse af overenskomsten. Men vi også fra forskningen, at mellem 80-85 procent af tillidsrepræsentanterne i den offentlige sektor har et godt samarbejde med deres leder. Det er på trods af eventuelle spændinger, der måtte være,” siger han.
Det er dog ikke kun i forbindelse med overenskomstforhandlingerne og andre udfordringer i hverdagen i form af forandringer i organisationen eller personaleforhold, at det kan være en god ide at have et godt forhold til sin TR. Det gælder også, når der ikke er problemer.
På den måde undgår man kun at bruge TR som et talerør for utilfredshed, men som en sparringspartner til at finde løsninger, der skaber bedre trivsel blandt de ansatte og dermed succes for organisationen.
”TR tager ofte opgaver, som gør livet nemmere for lederen. Han/hun sorterer i medarbejdernes krav, så det er substantielle ting, der kommer på dagsordenen,” siger Steen E. Navrbjerg med henvisning til, at det kan betale sig at investere i forholdet:
”Jo mere tillid, der er til stede, desto mere konstruktive samtaler har man,” siger han.
Hele forholdet leder og tillidsmand imellem er ifølge forskeren baseret på, at ”den ene skal give noget, og den anden skal give noget,” forklarer arbejdsmarkedsforsker og lektor Steen E. Navrbjerg. (genrebillede: Colourbox)
Tillid tager tid
Tilliden opbygges også ved at være åben omkring ledelsens beslutninger og at invitere TR til at komme med input så tidligt i processen som muligt, så han eller hun føler sig inddraget og anerkendt som samarbejdspartner.
”Der er selvfølgelig forskel på, hvordan man er som leder. Nogle er mere medinddragende, mens andre er mere autoritære. Men uanset hvilken type, man er, så tager det tid at opbygge den nødvendige tillid. Det kan snildt tage flere år,” siger Steen E. Navrbjerg.
Dem, der når længst, er typisk dem, der anerkender TR’ens opgave og lytter til bekymringer uden at gå i forsvarsposition. Det viser, at man som leder forstår balancen mellem drift, trivsel og rettigheder.
”Mange indenfor sygeplejefaget har følt sig underkendt i en årrække. Når tillidsrepræsentanten og de ansatte ikke føler sig anerkendt, har man måske en tendens til at holde mere fast i regelsæt. Hvis man omvendt føler sig værdsat, er man måske mere villig til et gå en ekstra mil,” siger Steen E. Navrbjerg.
Hele forholdet leder og tillidsmand imellem er ifølge forskeren baseret på, at ”den ene skal give noget, og den anden skal give noget.”:
”Det er en god ide at forklare, hvorfor ting kan lade sig gøre eller ikke kan lade sig gøre, eller hvor der er indgået kompromisser. Kollegerne får ikke det hele, og det gør ledelsen hellere ikke – men hvis det bliver tydeligt, at begge parter har forhandlet og bøjet af, så er det nemmere at få opbakning fra de ansatte – både som tillidsrepræsentant og ikke mindst som leder,” siger Steen E. Navrbjerg.
Han understreger, at uanset, hvor god tilliden måtte være, kan den meget hurtigt forsvinde, hvis ikke man har lavet klare aftaler.
”Man troede måske, at man havde en aftale, men man har måske to forskellige forståelser. Derfor kan det være en god ide at få skrevet tingene ned, især hvis der kommer udskiftninger på posterne,” siger forskeren.
Læs mere:
Sådan gør vi: Et godt samarbejde mellem leder og TR kan forebygge konflikter og skabe bedre trivsel. Men relationen kræver pleje og prioritering. To ledere fortæller her, hvordan de gør det. Læs artiklen her!
Fem gode råd: To chefsygeplejersker udpeger en række gode råd til, hvordan du som leder kan skabe det gode samarbejde med den medarbejdervalgte tillidsrepræsentant - og via samarbejdet styrke din arbejdsplads. Læs artiklen her!
Tre gode råd til TR-samarbejdet
1. Prioritér regelmæssig og åben dialog
Afsæt tid til jævnlige møder med TR – også når der ikke er problemer. Det skaber en relation baseret på tillid frem for krisehåndtering. Vær åben om ledelsens beslutninger, og inviter TR til at komme med input tidligt i processerne, så han eller hun føler sig inddraget og anerkendt som samarbejdspartner. Lav evt. en fast månedlig kaffeaftale eller et punkt på dagsordenen i ledermøder.
2. Vis respekt for TR’s rolle og mandat
Tillidsrepræsentanten har en vigtig funktion, som bygger på medarbejdernes tillid. Anerkend TR’ens opgave og lyt til bekymringer uden at gå i forsvarsposition. Det viser, at du som leder forstår balancen mellem drift, trivsel og rettigheder. Gør det klart over for både TR og medarbejderne, at du ser TR’en som en konstruktiv medspiller – ikke en modspiller.
3. Skab klare aftaler og undgå misforståelser
Et godt samarbejde bygger på klare forventninger. Sørg for, at I er enige om, hvad der er aftalt – og skriv det ned, især ved større beslutninger eller ændringer. Det skaber tryghed, mindsker risikoen for konflikter og sikrer, at både leder og TR står stærkere, også ved udskiftninger i på lederside eller blandt de tillidsvalgte.