Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

SÅDAN FÅR DU ET GODT SAMARBEJDE MED DIN TR

Et godt samarbejde mellem leder og TR kan forebygge konflikter og skabe bedre trivsel. Men relationen kræver pleje og prioritering. To ledere fortæller her, hvordan de gør det.

anne2 (2)

LEDELSESMAGASIN FORKANT - Indsigt
Tekst: Journalist Heidi Nielsen, forkant@dsr.dk
Fotos: Morten Bejlegård List + div.


Hvad gør man, hvis pressen ringer og vil tale om en medarbejdertilfredshedsundersøgelse, der afslører alvorlige problemer med trusler, vold og overfusning fra patienter?

Den udfordring stod Anne Bejlegård List, der er chefsygeplejerske på Fælles Akutmodtagelse ved Odense Universitetshospital overfor for snart fire år siden. Hun var netop tiltrådt som leder og var i tvivl om, hvordan hun skulle gribe situationen an.

”Pressen ville gerne lave en historie om, at der ikke var noget, der fungerede. Men henvendelsen kom fire måneder efter, at vi havde igangsat en masse nye initiativer. Vores tillidsrepræsentants forslag var derfor, at vi stillede op til interview sammen, og svarede på de spørgsmål, der gav mening for os hver især. Det føltes utroligt trygt at komme som ny og så have en TR, der havde den tilgang. Det var beundringsværdigt,” siger Anne Bejlegård List og tilføjer:

”Det var jeg ikke vant til, hvor jeg var tidligere. Der var forholdet med TR og ledelse meget mere opdelt,” siger hun.

anne1 (2)

Døren er altid åben

Oplevelsen fra dengang afspejler meget vel det samarbejde, der siden hen har været mellem Anne Bejlegård List og hendes TR:

”Vores TR bliver løbende inddraget og tidligt tænkt ind i processen, hvis der sker forandringer i afdelingen. Det bliver ikke særligt godt, hvis vi ikke har personalet med – og her er TR deres stemme. Så vi gør et stort nummer ud af at have tillidsfolkene tæt på og mødes fast,” siger chefsygeplejersken og fortsætter:

”Vi har den kultur, at døren altid er åben. Vores TR kan altid komme til mig, oversygeplejerskerne eller cheflægen, hvis der er noget, hun vil vende. Omvendt kan jeg også tage fat i hende, hvis jeg har brug for hjælp til at få kommunikeret noget information ud, så det ikke bliver misforstået,” siger chefsygeplejersken.

For nylig har afdelingen haft en stor ændring i form af afskaffelse af 12-timers vagter. I den forbindelse har der også været et tæt samarbejde med TR:

”Beslutningen var allerede truffet rent ledelsesmæssigt, fordi vi ønskede et bedre arbejdsmiljø og at gøre det nemmere at rekruttere nye til afdelingen. Så vores TR var med til at få det kommunikeret klogt ud både på skrift og fysisk til nogle møder. Og det synes jeg, vi er lykkedes godt med,” siger Anne Bejlegård List.

anne2 (3)

Sov på det

På Aalborg Universitetshospital har chefsygeplejerske på Neurologisk Afdeling, Tine Steenholt Rasmussen, også gjort sig erfaringer med forandringsprocesser.

Hun og personalet skal flytte matrikel til marts næste år. I den sammenhæng har der været meget kommunikation til personalet, der skal vænne sig til for eksempel nye krav om dokumentation i forbindelse med enestuer for patienterne og ny indretning i det hele taget:

”Hvordan håndterer man det – og hvordan påvirker det trivslen? Der er det dejligt at have en TR, der i de fag-faglige situationer har styr på, hvordan reglerne er. Det er ikke alt, jeg kan huske,” siger hun.

Tine Steenholt Rasmussen har ikke mange konflikter med sin TR. Det skyldes, at de begge er gode til at tage tingene i opløbet:

”Det er ikke så tit, vi er uenige, fordi vi har faste møder hver måned. Men en leder og TR behøver heller ikke altid være enige. Det vigtigste er, at vi kan sparre med hinanden og derved finde en god løsning. For vi vil i bund og grund det samme, nemlig sørge for at medarbejderne har det godt, og at patienterne får den bedste behandling,” siger hun.

Hun og personalet skal flytte matrikel til marts næste år. I den sammenhæng har der været meget kommunikation til personalet, der skal vænne sig til for eksempel nye krav om dokumentation i forbindelse med enestuer for patienterne og ny indretning i det hele taget:

”Hvordan håndterer man det – og hvordan påvirker det trivslen? Der er det dejligt at have en TR, der i de fag-faglige situationer har styr på, hvordan reglerne er. Det er ikke alt, jeg kan huske,” siger hun.

Tine Steenholt Rasmussen har ikke mange konflikter med sin TR. Det skyldes, at de begge er gode til at tage tingene i opløbet:

”Det er ikke så tit, vi er uenige, fordi vi har faste møder hver måned. Men en leder og TR behøver heller ikke altid være enige. Det vigtigste er, at vi kan sparre med hinanden og derved finde en god løsning. For vi vil i bund og grund det samme, nemlig sørge for at medarbejderne har det godt, og at patienterne får den bedste behandling,” siger hun.

tine (1)

Lad være med at gå i forsvarsposition

Og skulle der endelig opstå en konflikt, så lyder rådet fra chefsygeplejersken:

”Der handler det om at turde lade sin TR og arbejdsmiljørepræsentant komme tæt på og lytte i stedet for at gå i forsvar. Så er det bedre at sige, at man lige vil sove på det i stedet for at hoppe til konklusionen med det samme,” siger Tine Steenholdt Rasmussen.

Det budskab deler Anne Bejlegård List. Hun mener, det er vigtigt, at samarbejdet bygger på gensidig respekt og anerkendelse:

”Jeg ved godt, at det i sidste ende er mig, der bestemmer, hvis der er noget, vi er uenige om, men vi har aldrig været der, hvor vi har slået i bordet og sagt, at det er os, der bestemmer. Jeg synes, at alles stemmer er lige,” siger hun og fortsætter:

”Jeg tror, jeg er god til at sige ’tak for din hjælp’. Det har betydet, at jeg er bedre klædt på til at melde noget ud. Det bedste, man kan gøre, er at have respekt for den stemme, TR kommer med. Jeg ved, at hun sidder med information, jeg ikke skal være en del af og omvendt”.

Læs mere:

Udfordringerne på arbejdspladsen kan ofte løses i samarbejde med en TR. Sørg derfor for at opbygge et godt forhold, lyder det fra ekspert. Læs artiklen her! 

Her er de fem gode råd til samarbejdet. Læs artiklen her!

tine3