Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Nyhed

Sådan stopper du uønsket adfærd

Hver eneste dag foregår flere hundrede tusinde kontakter mellem borgere og medarbejdere i kommuner og regioner lige efter bogen. Men det hænder desværre også, at en borger eller en patient ikke behandles med den respekt, man må forvente. Lederforeningen har medvirket til at skabe en pjece - ”Forstå og forebyg uønsket adfærd over for borgerne - En opgave for ledere på alle niveauer”.

Publiceret: 

7. september 2023

Senest opdateret: 

7. september 2023

Af:

Thomas Garlov

thg@dsr.dk
adfærd

Lederforeningen har medvirket til at skabe denne publikation ”Forstå og forebyg uønsket adfærd over for borgerne - En opgave for ledere på alle niveauer”.

Pjecen er udgivet af Væksthus for Ledelse og udarbejdet på baggrund af interviews med direktører, chefer, ledere, mellemledere og medarbejdere i 10 kommuner og regioner om “uønsket adfærd” over for borgerne.

”Uønsket adfærd” er en samlet betegnelse for de situationer, hvor medarbejdere (eller ledere) ikke handler i overensstemmelse med de gængse normer for, hvordan borgerne, herunder også patienter og pårørende, bør behandles.

I pjecen udpeges fire råd til, hvordan lederen kan stoppe uønsket adfærd.

Publikation tilbyder fælles begreber til at tale om uønsket adfærd – og derigennem styrke ledernes egen refleksion, dialogen i hele ledelseskæden og den fælles indsats over for uønsket adfærd.

Læs mere om de fire råd her!
Læs eller download hele pjecen her!