Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Nyhed

Debat: Her er kravene hvis akutsygeplejen flyttes

Alt tyder på, at akutsygeplejefunktionen i den forestående sundhedsreform flyttes fra kommuner til regioner. Men skal det kunne lade sig gøre, kræver det flere tiltag. Dansk Sygeplejeråd har derfor lavet en sekspunkts-tjekliste til, hvad det kræver, hvis en sådan flytning skal kunne gavne sundhedsvæsenet.

Publiceret: 

5. november 2024

Senest opdateret: 

5. november 2024

Af:

Jacob Mouritsen

jam@dsr.dk
Dorthe Boe Danbjørg (1)

Foto:

Nikolai Linares

Indlægget blev bragt i Sundhedsmonitor d. 5. november 2024.

Af Dorthe Boe Danbjørg, forkvinde, Dansk Sygeplejeråd: 

Regeringens sundhedsreform er til stor debat, og udspillet rummer gode forslag til at løse centrale udfordringer.

Ikke desto mindre er det højaktuelt at diskutere et af de konkrete elementer, der fylder i regeringens udspil, og som har betydning for både patienter og borgere samt en stor del af de 15.000 sygeplejersker, der arbejder i kommunerne: at akutsygeplejefunktionen rykkes fra kommunerne til regionerne.

Det er en vigtig krumtap i sundhedsvæsenet, at akutsygeplejefunktionen fungerer optimalt, da den sikrer hjælp til borgere med akutte, komplekse sygdomstilstande og mindsker indlæggelser, hvilket frigiver kapacitet på sygehusene.

Flytningen rummer et potentiale med mulighed for større fokus på ensartet kvalitet på tværs af landet, styrkede kompetencer på baggrund af specialuddannelse og en tættere sammenhæng med de specialiserede miljøer på akutsygehusene, hvis det gøres ordentligt.

For selvom der er potentiale i en flytning, så kan det også skabe overgange, som vi ved af erfaring kan skabe udfordringer for sammenhængen.

Med afsæt i erfaringer og eksisterende kommunale løsninger, er vi derfor kommet med en sekspunkts-tjekliste til, hvad det kræver, hvis en sådan flytning skal kunne gavne vores samlede sundhedsvæsen.

Opskriften er klar

1: En effektiv akutsygepleje forudsætter et smidigt setup uden større afstand mellem den almene sygepleje og akutsygeplejen end i dag. Der skal være let og direkte adgang mellem den almene sygepleje og det akutte, så sygeplejerskerne let kan få fat i hinanden.

I dag er akutsygeplejen organiseret forskelligt i kommunerne. Nogle steder er akutsygeplejen helt integreret med den almene sygepleje, og andre steder er det forskellige enheder med nem adgang til at få sparring og understøttelse, hvor der er behov for det. Det tætte samarbejde skal en ny organisering fastholde.

2: Det er nødvendigt, at der er styr på fælles adgang til data og koordinering i hverdagen mellem den kommunale sygepleje og den regionale akutsygepleje, så der ikke skabes en ny overgang i borgernes forløb. Sektorgrænser må ikke hindre samarbejde.

Det kræver bl.a., at data fra de enkelte sektorer automatisk deles på tværs. I sundhedsreformen adresserer regeringen, at man vil gøre mere for at sikre en mere smidig datadeling, men som reglerne er i dag, er der adskillige barrierer for at dele data. Hvis flytningen af akutsygeplejen skal lykkes, må datadeling fungere gnidningsfrit fra dag ét.

3: Akutsygeplejen skal have et kompetenceløft. I disse dage starter første hold på specialuddannelsen i akutsygepleje, som er målrettet de sygeplejersker, der arbejder på de fælles akutmodtagelser i regionerne. Det er oplagt at brede fokusset på uddannelsen, så de sygeplejersker, der skal arbejde med akutsygepleje i det nære sundhedsvæsen, også kan få et kompetenceløft.

4: Samtidig er det helt oplagt at udvide det forbeholdte virksomhedsområde for akutsygeplejerskerne. Sidste år blev sygeplejerskers autonomi øget med mulighed for mere selvstændigt at tage beslutninger uden først at skulle konsultere en læge.

Dette har været en succes, og især inden for akutområdet hvor der arbejdes selvstændigt og handles hurtigt, er det oplagt at udvide akutsygeplejerskernes ansvarsområde yderligere.

5: Flytningen af akutsygeplejen ændrer ikke på, at der fortsat er behov for specialiseret viden i den almene sygepleje i kommunerne. Kompleks sårpleje og palliative indsatser er eksempelvis fortsat kerneopgaver, som kræver et tværfagligt samarbejde med de øvrige faggrupper i kommunen – og når der så er behov for hjælp til problemstillinger af mere akut hjælp skal man, uanset om det er i almen praksis, i akutsygeplejen eller et helt tredje sted, kunne få hjælpen.

6: Allerede i dag er det for nogle kommuner svært at få rekrutteret det nødvendige personale til både den kommunale sygepleje og ældreplejen.

Derfor er det afgørende, at der sættes fokus på rekruttering og fastholdelse til den kommunale sygepleje, som fortsat kan tilbyde attraktive stillinger med gode, faglige udviklingsmuligheder.

Det kræver målrettet kompetenceudvikling og ambitioner for at styrke sygeplejens fremtid i både kommuner og regioner. Et godt sted at starte er specialuddannelsen i borgernær sygepleje og kandidatuddannelsen i avanceret klinisk sygepleje.

Nok at gøre

Der er altså rigeligt, der skal gøres, hvis en flytning af akutsygeplejen skal være en succes. Der ér et potentiale, som kan forløses. Men ikke uden strukturelle og gennemtænkte løsninger.

Sundhedsvæsenets fremtid bør være en fælles prioritet for os alle, og vi håber, at man fra politisk hold vil inddrage vores forslag for en eventuel flytning, der skaber værdi for både sundhedsvæsenet og de mennesker, vi hjælper hver dag

Det er i alles interesse.