Nyhed
Politikere, husk at investere i professionsuddannelserne
DEBAT: Det er tvingende nødvendigt, at vi får flere studerende på vores velfærdsuddannelser. Derfor skal vi også investere i professionsuddannelserne.
Publiceret:
20. september 2023
Senest opdateret:
23. februar 2024
Debatindlæg i Avisen Danmark af: Tina Nør Langager, formand for Ergoterapeutforeningen, Jeanette Præstegaard, formand for Danske Fysioterapeuter, Lis Munk, formand for Jordemoderforeningen, Martina Jürs, formand for Danske Bioanalytikere, Dorthe Boe Danbjørg, næstforkvinde i Dansk Sygeplejeråd
Regeringen har netop bebudet i deres finanslovsforslag, at de vil investere i vores erhvervsuddannelser. Det er godt! Vi mangler faglærte! Men vi mangler også lærere, pædagoger og sundhedspersonale. Vores samfund har en stor udfordring, fordi vi mangler medarbejdere, som arbejder med det vigtigste, vi har: Mennesker - børn, unge, ældre, syge.
Det er nødvendigt at kigge på fødekæden. Hvor starter det hele? På uddannelserne. Derfor vil vi bruge anledningen til et opråb: Det er tvingende nødvendigt, at vi får flere studerende på vores velfærdsuddannelser. Derfor skal vi også investere i professionsuddannelserne.
Vi har stort set over hele linjen haft et dårligt optag på landets professionshøjskoler igen i år. Økonomien er skruet sådan sammen, at skolerne får penge efter antal af studerende. Jo færre studerende, jo færre penge. Det betyder besparelser, mindre attraktive uddannelser og endnu færre studerende. Det bliver en nedadgående spiral. Særligt når vi ser ind i de små årgange, som kommer frem i tiden, som betyder, vi kan forvente endnu færre studerende. Hvem bliver taberne? Det gør vi alle! For personalet til vores velfærdssamfund mangler derude.
Vi har i forvejen et problem som samfund, fordi alt for mange forlader deres arbejde i den offentlige sektor. Vi ved, at mange sygeplejersker, jordemødre og andre sundhedsfaglige ansatte, forlader deres job efter alt for få år i det offentlige sundhedsvæsen. Det er en selvstændig opgave at skabe vilkår, som betyder, at vores medarbejdere bliver i deres jobs, når de er færdiguddannede. Men vi skal også tage hånd om uddannelserne, så studiet bliver attraktivt for flere – på ergoterapi, fysioterapi, bioanalytikeruddannelsen, sygeplejerskestudiet og alle de andre vigtige professionsfag.
Tag ergoterapi som eksempel. Ikke alle og enhver kan undervise i ergoterapi. Det er en specialiseret profession i professionen, der kræver akademisk efteruddannelse og dernæst lektorbedømmelse. Derfor koster det på den lange bane, når man afskediger kompetente medarbejdere. Det er tab i kompetencer, der tager årevis at genopbygge.
Men virkeligheden er, at Københavns Professionshøjskole skal spare omkring 100 mio. kr. Den sjællandske professionshøjskole Absalon nedlægger 60 stillinger som følge af besparelser, og UC Syd har tidligere på året måttet spare 10 årsværk væk. Blot for at nævne nogle eksempler.
Derfor bør det hele vendes på hovedet. Der skal være en investeringsmodel, der kan holde til et lavere optag i en årrække, uden at det skal være ensbetydende med fyringer. Vi skal investere i erhvervsuddannelserne, ja. Men vi er også nødt til at investere i uddannelse til samfundets kernetropper og ikke se det som et driftsbudget, der skal gå i nul.
Læs mere
Én uddannelse – en masse jobmuligheder
Din uddannelse kan føre til mange afvekslende jobs og arbejdsliv. Mød fire sygeplejersker, som bruger deres uddannelse på hver sin måde.
Uddannelsesstøtte
Som medlem af FS 32, har du mulighed for at søge økonomisk støtte.
Mere uddannelse, tak!
Konsultationssygeplejersker oplever større arbejdsmængde blandt andet på grund af komplekse forløb, og mange efterspørger derfor mere efteru...