Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Nyhed

Sygeplejestuderende er usikre på deres fremtid i faget

Kun 55 pct. af de sygeplejestuderende forventer at arbejde inden for faget om fem år. Det viser en rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut, der har undersøgt de studerendes oplevelser af praktikken på de store professionsuddannelser.

Publiceret: 

26. august 2023

Senest opdateret: 

26. august 2023

Af:

Mai Brandi Ludvigsen

mailudvigsen@gmail.com
54221758

Foto:

Claus Bech

Praktik er en god måde at opnå læring, som man ikke kan læse sig til. Det kan være om konkrete metoder, arbejdsgange, kommunikation og relationer eller om bestemte borgergrupper. Samtidig giver praktikken et indblik i det arbejdsliv, der venter. På godt og på ondt.

Det viser en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), som har undersøgt de sidsteårs-studerendes oplevelser med praktikken på uddannelser til pædagog, lærer, sygeplejerske og socialrådgiver.

På tværs af de fire professionsuddannelser giver praktikken mange studerende mere lyst til at arbejde inden for professionen. Der er dog også en stor gruppe, for hvem det er modsat.

Arbejdsvilkårene skræmmer

Usikkerheden om en fremtid i faget er mest udbredt blandt sygeplejestuderende, hvor kun 55 pct. svarer ja til, at de forventer at arbejde inden for faget om fem år. Den tilsvarende andel for lærerstuderende er 63 pct., for pædagogstuderende 66 pct. og for socialrådgiverstuderende 70 pct.

For de sygeplejestuderende fylder det meget, at de har oplevet, at deres færdiguddannede kolleger arbejder under svære vilkår. Det gør dem i tvivl om, hvorvidt det er noget, de kan holde til på længere sigt, eller om de mon vil gå ned med stress.

”At så mange kommende sygeplejersker ikke kan se sig selv i det arbejdsliv, der venter, er stærkt bekymrende. Det er jo ikke selve faget eller uddannelsen, de har indsigelser mod. De frygter simpelthen, at de ikke kan holde til vilkårene, fordi de med egne øjne har set, hvordan det er. Den her undersøgelse bekræfter endnu en gang, at politikere og arbejdsgivere bør have rigtig travlt med at gøre det mere attraktivt at arbejde som sygeplejerske i det offentlige sundhedsvæsen, siger Grete Christensen, formand i Dansk Sygeplejeråd.

Fagligt uforsvarlig sygepleje

I undersøgelsen svarer de sygeplejestuderende, at deres bekymring både handler om det hårde arbejdsmiljø og om at opleve, at man ikke slår til som professionel, fordi ressourcerne ikke er til stede for at udføre arbejdet på en måde, der opleves tilfredsstillende.

For eksempel svarer 41 pct. i undersøgelsen, at de der mindst én gang i løbet af deres praktikforløb har oplevet en praksis, som de opfattede som fagligt uforsvarlig eller etisk problematisk.

Trine Løvenskjold Nielsen, forperson for Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, SLS er ikke overrasket over undersøgelsens resultater:

”Vi har kendt til det her i mange år. Vi ved fra vores egen studielivsundersøgelse og fra vores hverdag som sygeplejestuderende, at mange overvejer at stoppe på uddannelsen. Særligt på grund af vilkårene vi møder i praktikken. Når vi som studerende oplever at blive brugt som gratis arbejdskraft uden fokus på læring, og tilmed oplever at den sygepleje, der bliver ydet, er faglig uforsvarlig, er det klart at vi ikke kan se os selv i faget mange år frem,” siger hun.

Vejledere på sygeplejerskeuddannelsen vurderes bedst
Sammenlignet med de tre andre professionsuddannelser vurderer de sygeplejestuderende deres vejledere bedre. Det gælder både i forhold til at kunne koble teori og praksis og i forhold til viden om uddannelsens faglige indhold og praktikkens læringsmål. Det til trods for at sygeplejestuderende mødes sjældnere med deres vejleder sammenlignet med på de andre uddannelser.

Sygeplejerskeuddannelsen er da også den eneste af de fire uddannelser, hvor der er krav til, at vejlederen skal have en vejlederuddannelse.

Sådan oplever sygeplejestuderende praktikken:

  • 60 pct. fik i høj grad indblik i, hvordan uddannelsens teori kan bruges i praksis
  • 23 pct. fik mere ansvar end forsvarligt i forhold til erfaring og fagligt niveau
  • 72 havde en vejleder, der fortalte om kobling mellem teori på uddannelse og praksis på praktiksted
  • 41 pct. oplevede praksis de opfattede som faglig uforsvarlig eller etisk problematisk
  • 55 pct. forventer at arbejde som sygeplejerske fem år efter uddannelsen

Læs EVA-rapporten: Oplevelsen af praktik på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver