Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Sygeplejersken 2000 nr. 22, s. 70

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

FRA BARN TIL BARN

Aslak Dauzat

Brev til 4.V -­ om min strålebehandling og indlæggelse på børneonkologisk afdeling

København: Munksgaard 1999
35 sider 

SY-2000-22-70-1Drengen Aslak har ønsket at give sine kammerater en udførlig beskrivelse af sin strålebehandling, om Rigshospitalets strålehal, hvordan behandlingen foregår, og hvordan han bliver kørt i sin seng gennem hospitalets lange gange. Billederne ledsages af en lille forklaring, skrevet af et barn til andre børn.

Bogen er oplagt, hvis et barn i skolen bliver syg eller på anden måde får kendskab til strålebehandling. Den lægger op til snak, så der må være en kompetent voksen at diskutere de mange spørgsmål med. Bogen kan benyttes i skolesundhedstjenesten, hvor kendskabet til den bør udbredes. Bogen fås gratis ved henvendelse til forlaget.

Af Anne Marie Detlefsen, sundhedsplejerske i Sønderborg Kommune.

LÆREREN SOM GUIDE PÅ FORVANDLINGSREJSE

Helene Hård af Segerstad, Alger Klasson, Ulla Tebelius
Oversat fra svensk af Ib Høy Hansen

Voksenpædagogik
- ­ at iscenesætte voksnes læring

Århus: Forlaget Klim 1999
142 sider, 185 kr. 

En gruppe social- og sundhedsassistentelever skal undervises i kontaktpersonsordningen. Eleverne ankommer til undervisningslokalet og begynder at finde blok og blyant frem. Efter ganske kort tid er alle klar til at høre om ordningen og skrive notater ned. Dette billede af en undervisningssituation, tror jeg, alle vil kunne fremkalde. Læring, er det nu noget, der fremkommer, ved at en lærer står ved tavlen og fortæller, mens eleverne betragtes som tomme kar, der skal fyldes op? Eller opstår læring som følge af elevernes refleksion over en given situation eller et tema, suppleret med vejledning med anvisninger på nye indfaldsvinkler til at belyse situationen?

''Voksenpædagogik ­ at iscenesætte voksnes læring'' fokuserer på et paradigmeskifte inden for uddannelsesverdenen, fra fokusering på undervisning til fokusering på indlæring. Helene Hård af Segerstad, Alger Klasson og Ulla Tebelius fremstiller væsentlige temaer for, hvad der bør inddrages i forståelsen af voksenundervisning. De gennemgår forskellige perspektiver på læreprocesser med betoning på den lærendes perspektiv. Kolbs indlæringsmodel anvendes til at anskueliggøre læring som en cyklisk proces, hvor konkret erfaring bliver til reflekterende observation, derefter til abstrakte begreber, som anvendes til at vejlede i afprøvning af de nye kundskaber. Kundskaber analyseres indgående og kritisk i forhold til relativitet, forståelse, organisering, magt og historiske epoker. Begrebet kompetence belyses på det personlige plan, i arbejdsliv og på samfundsniveau.

Forfatterne præsenterer en model til planlægning af uddannelse. Modellen har form som en kugle for at demonstrere, at ''alt hænger sammen.'' Låget skitserer faktorer i samfundet såsom ideologiske beslutninger, markedskræfter, traditioner og gængse forestillinger om sammenhængen mellem uddannelse og erhvervsfunktion samt fordeling af arbejdsopgaver i samfundet. Centralt i kuglen befinder sig det konkrete uddannelsesprogram, som er begrænset af målene, de studerende, rammer og ressourcer samt forventet udfald. I modellens nederste del er aktørerne i form af enkeltindivider og grupper, der hele tiden påvirker planlægning og gennemførelse af en given uddannelse. Forfatterne diskuterer, hvad det nye paradigme betyder for voksenuddannelsen, og berører spørgsmål som: Hvordan kundskab organiseres ud fra emnets vilkår, og virkelighedens vilkår holdt op imod deltagernes ansvar og underviserens ansvar.

''Voksenpædagogik'' er bundet sammen af et helhedssyn, som gennem en historisk og samfundsanalytisk tilgang fremstiller voksenuddannelse som en dynamisk proces. ''At iscenesætte voksnes læring er som at være guide for rejsende på forvandlingsrejse ­ en metamorfose.'' Bogen er yderst relevant for sygeplejersker.

Af Anne Winkel, ansvarlig praktikvejleder, Klintegården, Frederikssund.