Karen-Asta Bo, Lars Koberg Christiansen, Ingrid Gehl, Karl Johan Rump

Se - Det er mig i stormvejr

Skilmissebørn og samværskonflikter
København: Nyt Nordisk Forlag 2000
183 sider, 225 kr.

SY-2001-12-38-3Skilsmissebarnets perspektiv overses og overhøres både i den enkelte konflikt og på samfundsniveau, mener de fire børnesagkyndige forfattere.

Udviklingen inden for dansk skilsmissekultur viser en styrkelse af faderens samværsret og barnets ret til at have to forældre. Ni konfliktbilleder, som forfatterne har fundet karakteristiske for samværsproblemer i skilsmissefamilier, er bevægende læsning. De viser barnets meninger og opfattelse af egen og forældres situation, barnets anstrengelser for at opretholde en form for emotionel balance i konfliktsituationerne, barnets bekymring for og grænseløse loyalitet med forældrene og den store forskel i barnets og forældrenes opfattelse af situationen. Konfliktbillederne viser, at enhver konfliktsituation er helt speciel, og at rådgivning ikke kan ske blot på baggrund af enkeltstående udsagn eller symptomer, men skal tolkes og vurderes i sin komplekse sammensathed og i den situation, i hvilken den optræder. Solid og vigtig viden, som bør indgå i enhver rådgivning og beslutning.

Kendskab til børns udviklingsfaser og den menneskelige psykes kreativitet, når det gælder om at skabe billeder og argumenter, der passer til egne forståelser, er nødvendige kundskaber for de faggrupper, som er direkte involveret i de konkrete situationer. Efter hvert billede bringer forfatterne deres tolkninger og refleksioner over barnets og forældrenes opfattelse af situationen og deres handlemuligheder, og de bagvedliggende bevæggrunde for barnets og forældrenes ønsker om ændring af samværssituationen. Herved bliver kompleksiteten i de ni konfliktbilleder tydelig. I tilslutning til konfliktbillederne belyses særlige forhold hos etniske minoriteter.

Andet hovedemne er rådgivning med særlig vægt på at inddrage barnet. Her beskrives, hvordan barnet kan indgå i en samtale, afhængig af dets alder og udvikling, hvilke forhold, der må respekteres, og hvilke metoder, man kan støtte sig til i en børnesamtale. Et afsnit, som viser stor respekt for barnet.

Tredje hovedemne er barnet i den stærkt komplicerede samværskonflikt, hvor barnets udvikling trues af konflikter og loyalitetsproblemer.

Sundhedsplejersker, andre faggrupper, der arbejder tæt på forældre i en skilsmissesituation, og forældrene selv kan hente megen nyttig viden i bogen.

Af Kirsten Grønborg, afdelingslærer på Danmarks Sygeplejerskehøjskole.

Viden skaber tryghed

Göta Pettersson, Marie Stoltz-Löfgren, Margareta Åström

Mit hjerte skal opereres

Hvad sker der før, under og efter operationen?
Oversat fra svensk af Torben Hanson
København: I samarbejde med Hjerteforeningen og Forlaget Sesam 1999
128 sider, 199 kr.

SY-2001-12-38-4Bogen giver hjertepatienter og deres pårørende udførlig information om hjertekirurgi og god mulighed for at forberede sig til operationen og forløbet bagefter. Også hospitalspersonale kan have glæde af bogen. Udgangspunktet er, at viden skaber tryghed. Patienten tages i hånden på en informativ, systematisk og omsorgsfuld måde. Der er god systematik, indholdsfortegnelsen er overskuelig og dækkende, og fotos og illustrationer i hvert afsnit fremmer forståelsen.

I første del behandles patientens oplevelser og handlingsforløbet i forbindelse med en hjerteoperation. I anden del beskrives forskellige hjertesygdomme, undersøgelser og behandlingsmetoder. En medicinsk ordforklaring er yderst relevant og anvendelig, da der er mange specialudtryk og faglige begreber. Hjerteforeningen er med på sidelinien med forord og henvisning til dens landsdækkende hjertecentre, hvor patienter og pårørende kan få rådgivning og information.

Svagheden er den lidt bagvendte rækkefølge. Hvis anden del, faktadelen, var kommet først, ville patienten have større forståelse for selve handlingsforløbet, som behandles i første del.

Af Dorte Buhl, klinisk sygeplejelærer, Intensiv afdeling, Amtssygehuset i Gentofte.