Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Har du husket at ringe først?

Med et barnebarn med høj feber i hånden blev Janne Sten fra Helsingør bedt om at forlade lægevagten, fordi hun ikke havde ringet i forvejen. Hun nægtede dog at gå ned i forhallen for at ringe og dermed følge den ''rigtige'' procedure.

Sygeplejersken 2001 nr. 2, s. 18

Af:

Claus Leick, journalist

Med udsigt til, at et stigende antal skadestuer landet over nu bliver ''lukkede,'' risikerer flere at komme i samme groteske situation, som den Janne Sten blev bragt i for nogen tid siden på Helsingør Sygehus.

En fredag aften ringede hendes svigerdatter til hende og var meget nervøs for sin treårige søn. Han havde høj feber og så ''helt forkert ud.''

Janne Sten tog derfor sammen med svigerdatteren en hurtig beslutning om, at det var bedst hurtigt at få drengen undersøgt hos vagtlægen.

Som aftalt så gjort. De kørte til vagtlægen på Helsingør Sygehus, trak et nummer og kom relativt hurtigt ind til en læge.

Men før lægen begyndte at undersøge drengen, spurgte hun, om Janne Sten og hendes svigerdatter havde ringet i forvejen. Det svarede de ''nej'' til.

Janne Sten kendte ikke proceduren med, at man skal ringe i forvejen, og hun mente desuden, at det var nemmest for alle parter, at de selv var kommet hurtigt ind med den syge dreng.

Nægtede at ringe

Den forklaring tilfredsstillede imidlertid overhovedet ikke lægen, som bad Janne Sten og hendes svigerdatter om at gå ned ad trappen og fra en mønttelefon i forhallen ringe tilbage til vagtlægen, således at proceduren kunne blive fulgt.

''Jeg blev meget vred og nægtede at gå ned i forhallen for at ringe til vagtlægen. Nu var vi jo kommet, drengen var tydeligvis syg og havde brug for hjælp,'' siger Janne Sten.

Lægen fastholdt, at proceduren skulle følges, og svigerdatteren, som jo var nervøs for sin syge søn, var indstillet på at gå ned for at ringe.

Men Janne Sten stod fast og blev mere vred.

''Til sidste indvilligede lægen så i, at hun ville se på drengen ­ uden at proceduren var blevet fulgt. Han blev undersøgt, og vi fik en recept på noget medicin, som han skulle have. På vejen ud af døren fik vi en bemærkning om, at vi endelig måtte huske at ringe, næste gang vi fik brug for hjælp fra lægevagten,'' fortæller Jane Sten.

Hun mener, at den oplevelse, hun og hendes svigerdatter var udsat for, er helt grotesk og ikke hører hjemme i det danske sundhedsvæsen.

''Det er i orden, at der er nogle regler og procedurer, men når man nu ikke kender dem og står med et sygt barn inde hos lægevagten, så bør man selvfølgelig straks modtage en behandling,'' siger hun og tilføjer:

''Hvad nu hvis jeg havde indvilliget i at gå ned og ringe og så ved telefonboksen havde opdaget, at jeg ikke havde fået mine penge med?''

Tema: Skadestuer 

Dyrt at indføre lukkede skadestuer                 

Personligt møde skaber størst tryghed                

Har du husket at ringe først?                    

En vanesag for amtets borgere