Sygeplejersken 2006 nr. 5, s. 66-67

Mænd bliver også inkontinente

Annette Jaquet

Urin-inkontinens Et sygeplejefagligt perspektiv

København: Akademisk Forlag 2005
200 sider, 249 kr.

SY-2006-04-66aEr det kun kvinder, der bliver urininkontinente? Kan rygning give urininkontinens? Er urininkontinens arveligt? Er toilettræning også for voksne? Disse og mange andre spørgsmål, som knytter sig til begrebet urininkontinens, besvares i Annette Jaquets bog: "Urin-inkontinens. Et sygeplejefagligt perspektiv."

Udgangspunktet er urininkontinens hos voksne set ud fra et behandlersygeplejerskeperspektiv. Indholdet i bogen beskriver både forekomst og typer af urininkontinens samt sociale, psykologiske, kulturelle og fysiologiske aspekter ved og årsager til urininkontinens. Bogen indeholder desuden et kapitel om anatomi og fysiologi og et kapitel om livskvalitet. Endvidere gennemgås basal og avanceret udredning, forskellige handlingsmuligheder og lindringstiltag samt hjælpemidler til urininkontinente.

Indholdet i bogen fremstår særdeles overbevisende, dels fordi der på nuanceret vis præsenteres og diskuteres viden om urininkontinens og de mange aspekter relateret til dette fænomen, dels fordi dele af teksten er baseret på evidensbaseret viden. Bogen er meget velegnet som opslagsværk, både fordi der er et omfattende indholdsregister, fordi de 15 kapitler hver behandler velafgrænsede aspekter inden for urininkontinens, og fordi der løbende refereres til videnskabelig litteratur.

Annette Jaquet har mange års erfaring i arbejdet med urininkontinente patienter. Hun lægger vægt på, at arbejdet med urininkontinens bør opkvalificeres med evidensbaseret viden. Bogen indeholder da også et appendiks, hvor der kastes lys over evidensbegrebet. Her gør forfatteren opmærksom på, at den aktuelle videnskabelige litteratur om urininkontinens overvejende er fremkommet på baggrund af kvantitativ forskning, og at dette opfattes som en begrænsning i viden på området. Jaquet mener, at kvalitativ forskning, f.eks. om hvordan urininkontinens opleves og tackles af mennesker, vil kunne give en nødvendig viden, der kan øge kvalitet i pleje og behandling af den urininkontinente.

Bogen er særdeles velegnet som basislitteratur til sygeplejestuderende, sygeplejersker og andre social- og sundhedsfaglige personer, der arbejder med mennesker med urininkontinens.

Og nej, både kvinder og mænd kan blive urininkontinente. Det ser endda ud til, at prævalensen hos mænd er stigende efter det 63. år. Læs selv og få svar på spørgsmålene.

Af Anni Kaae, sygeplejerske, cand.cur., ansat på Sygeplejeskolen i Århus.

Nye aspekter ved den fælles historie

Wencke J. Seltzer

Familiehemmeligheder
Tavse fortællinger fra det terapeutiske rum

Oversat fra norsk
København: Akademisk Forlag 2005
182 sider, 249 kr.

SY-2006-04-66bWencke J. Seltzer har skrevet en vigtig og lettilgængelig bog om temaet "tavse fortællinger" i familier. En tavs fortælling har et indhold, som er helt eller delvist fortiet, indkapslet eller hemmeligt og kan befinde sig på en skala fra ubevidst via delvist bevidst til bevidst.

Tavse temaer i familier kan i sig selv være destruktive, fordi den manglende dialog berøver personen muligheden for at dele menneskelige temaer med andre. Tavshed dannes ofte omkring temaer, som er forbundet med skam eller andre former for fornedrelse. Det kan f.eks. være temaer som sindslidelser, vold, seksuelle overgreb, abort, fyring eller kriminalitet. Temaer, som ofte udløser psykiske problemer.

Seltzer er professor, ph.d. og specialist i klinisk psykologi, og hun søger med denne bog at vise, hvordan samtaler kan løse op for fastlåste relationer mellem mennesker. Fortællingerne præsenteres i seks cases, som stammer fra hendes arbejde som psykoterapeut.

Hovedpersonerne i hendes fortællinger er børn og unge med psykiske problemer. Personens psykiske vanskeligheder ses i familiesammenhænge, og familierne inddrages som et naturligt og centralt element i behandlingen.

Seltzer benytter en kvalitativ, narrativ tilgang, der rummer en mangfoldighed og forskellige fleksible fremgangsmåder. Udgangspunktet er de psykiske problemers kontekst igennem det enkelte menneskes egen beskrivelse af livshistorien.

Familierne får som opgave at rekonstruere historien, og de oplever herved nye aspekter ved deres fælles historie. Terapeutens rolle er den aktivt deltagende, men samtidig naive og udenforstående.

Forfatteren anser ikke bogen for at være en fagbog, der refereres bl.a. ikke til faglitteratur, men fortællingerne bygger på hendes store faglige indsigt og erfaring.

Sygeplejersker, der arbejder med mennesker med psykiske problemer (og andre, der har lyst til at forstå sig selv i
en familiesammenhæng), vil med denne bog kunne få indblik i nogle af de interpersonelle sammenhænge, der gør sig gældende i forbindelse med psykiske problemstillinger. Samtidig fremviser casene de forløsende processer, personerne gennemgår, og nogle af de metoder, forfatteren betjener sig af i sin tilgang til problemstillingerne.

Der er således inspiration at hente hos en dynamisk og sympatisk behandler.

Af Anne Klinte, psykiatrisk sygeplejerske, cand.scient.soc. Ansat i PsykoVision.

En flov tilstand

Anne G.Vinsnes

Urininkontinens

Oslo: Akribe 2005
120 sider, 198 kr.

SY-2006-04-66cUrininkontinens er et af de patientproblemer, som plejepersonalet i primærsektor ofte møder i deres daglige arbejde. Urininkontinens er forbundet med tab af kontrol over en vigtig kropsfunktion, og det føles ofte flovt og pinligt for den enkelte. Mange mennesker, især ældre på plejehjem og i primærsektor, er afhængige af plejepersonalets viden og holdning, når de skal have hjælp til inkontinenspleje.

Anne G. Vinsnes har skrevet denne bog om forebyggelse, udredning og behandling af urin-inkontinens med særligt henblik på personalet, der arbejder i "førstelinjetjenesten." Baggrunden for bogens tilblivelse er et inkontinensprojekt på et norsk plejehjem, som forfatteren gennemførte fra 1997 til 2003. "Urininkontinens - fører økt kunnskab blandt ansatte på sykehjem til endret praksis?"

Resultatet af projektet var, at øget viden giver bedre pleje, men samtidig opstod der ønsker fra personalet om endnu mere viden. Anne G. Vinsnes tager i sin bog udgangspunkt i at give personalet i hjemmeplejen denne større viden, så de bliver i stand til at arbejde selvstændigt. Viden giver den enkelte medarbejder selvfølelse og større handlekraft, og mulighed for i det daglige arbejde at foretage egne valg i patientomsorgen. Bogens indhold er en grundlæggende gennemgang af urinvejenes anatomi og fysiologi og de forskellige inkontinenstyper.

Der er en grundig gennemgang af udredning og behandling ud fra et minimal care-udredningsprogram, specielt lavet til brug i "førstelinjetjenesten." Der bliver fokuseret på, hvad der er bedst for patienten, og hvad der er mulighed for at iværksætte af behandling i patientens hjem eller på plejehjemmet. Et spændende kapitel sætter fokus på personalets holdning til inkontinenspleje og på, hvordan holdninger påvirker vores handlinger.

Bogen er ikke oversat til dansk, men er hele vejen igennem skrevet i et letforståeligt sprog. Forholdene i Danmark ligner på mange måder de beskrevne i Norge, så derfor kan den varmt anbefales til det personale i primærsektor, der møder inkontinente borgere.

Af Tove Tækker Jepsen, Klinisk specialist, Afdeling K, Skejby Sygehus.