Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Synspunkt: Skab et ordentligt patientforløb

Regelsæt. Der er brug for standarder, der beskriver, hvordan patientens behandling og pleje videreføres, så patienterne ikke havner mellem to stole ved overgangen fra sygehus til eget hjem.

Sygeplejersken 2006 nr. 7, s. 23

Af:

Jørgen Bendsen, sygeplejerske, sundhedsinformatiker (MI)

SY-2006-07-23aStandarder er med til at hjælpe os i hverdagen. Dette er gældende, hvad enten disse er lovbundne eller er udtryk for sund fornuft. Det er således bedst, at man fortsætter med at køre i højre side af vejen, når man kommer over Storebæltsbroen. Sådan er det ikke nødvendigvis med elektroniske patientjournaler og de kommunale omsorgssystemer, og da slet ikke hvis disse skal overføre data fra det ene system til et andet. Sagt på en anden måde: Er et ordentligt patientforløb ikke også overgangen mellem kommunens hjemmepleje og sygehuset?

Det er der ikke meget fokus på i den offentlige debat. Debatten handler stort set kun om sygehusenes problemer med standardisering. Det er trist, for hjemmeplejen er et stort og vigtigt sundhedsområde.

Den seneste debat om den tvivlsomme hastighed, der er i udrulningen af elektronisk patientjournal (EPJ), begrundes bl.a. med de meget omfattende problemer, der er med standardisering af data og fastlæggelse af patientforløb. Dertil kommer fastlæggelsen af sundhedsfaglige termer. Det er derfor på tide, at man i det kommunale regi får beskrevet patientforløb, der kan sammenstilles med de patientforløb, der er i de kommende regionale sygehuse.

Den bedste behandling handler således om ikke blot at få fastlagt patientforløbet på sygehusene, men også forløbet mellem hjemmeplejen og sygehuset og omvendt. Mange misforståelser og manglende opfølgning mellem sygehus og hjemmepleje kunne herved undgås.

Det er ikke, fordi der ikke har været fokus på denne udfordring. Allerede i 1994 kom der et glimrende initiativ fra det daværende sundhedsministerium, hvorfra der bl.a. udkom pjecen "Mellem to stole." I den var der forslag til, hvordan man kunne bedre overgangen fra sygehus til hjemmepleje og vice versa. Der blev arbejdet meget med det, men overordnet blev der ikke holdt fast. Der er skrevet mange artikler om emnet, men det har ikke rigtig rykket. Samarbejdsudvalgene med repræsentanter fra sygehuset og de kommunale hjemmeplejer er ikke nok.

Kvalitet i Sønderjyllands Sundhedsvæsen (KISS) i Sønderjyllands Amt er et projekt, hvor man har arbejdet med denne sammenhæng. Projektet handlede om akkreditering af det sønderjyske sundhedsvæsen, men meget naturligt er den kommunale hjemmepleje og de praktiserende læger en væsentlig del af dette. Derfor blev der i dette projekt arbejdet med patientforløb mellem de forskellige sektorer.

Nordjyllands Amt har sundhedsaftaler med nordjyske kommuner. Heraf har 11 kommuner en sundhedsaftale, hvori der indgår genoptræning. Imidlertid er der ikke konkrete nedskrevne patientforløb med planer for, hvordan dette gennemføres. Desuden er patientforløb mere end genoptræning. Det er også behandling og pleje i et bredere perspektiv.

Der er brug for standarder, der præcist beskriver, hvordan patientens behandling og pleje videreføres fra et regi til et andet. Den største udfordring i den proces er at blive enige om de sundhedsfaglige termer, så man ikke er i tvivl om, hvad der skal ske, når patienten udskrives eller indlægges.

De kommunale hjemmesygeplejersker må for at fastholde det sygeplejefaglige niveau beskrive patientforløb, så kravene til oplysninger om patienterne fra sygehusene bliver klare. Det betyder, at oplysningerne om patienterne ikke kommer til hjemmesygeplejerskerne i enten højre eller venstre side af vejen, men i samme side i en klar og tilgængelig standard til gavn for klienten.

Jørgen Bendsen er sygeplejerske og sundhedsinformatiker (MI).