Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Forskning på tværs

Artiklen henvender sig til undervisere og ledere. Hovedbudskabet er, at et forpligtende samarbejde om forskningsprojekter mellem uddannelsesinstitutioner, praksis og forskere inspirerer alle parter og fastholder nyuddannede bachelorer i sygeplejen. Artiklen er baseret på tre års erfaringer fra Center for Sygeplejeforskning - Viborg.

Sygeplejersken 2008 nr. 20, s. 56-59

Af:

Vibeke Lorentzen, cand.cur., ph.d.

Da Center for Sygeplejeforskning - Viborg (CSF-V) blev etableret i 2005, blev der skabt mulighed for at kombinere uddannelse og kliniske kompetencer med forskningskompetencer. Denne artikel formidler, hvordan dette arbejde har formet sig, og hvilke initiativer der er taget i løbet af de første tre år.

Først vil baggrunden for oprettelsen af forskningscenteret blive omtalt (se boks 1 herunder), herefter vil aktiviteter i forbindelse med centeret blive præsenteret, og til slut vil et projekt, der rummer de forskellige elementer i samarbejdet mellem uddannelse, klinik og forskning, blive gennemgået.

BOKS 1. CENTER FOR SYGEPLEJEFORSKNING - VIBORG

Center for Sygeplejeforskning - Viborg (CSF-V) blev etableret den 1. april 2005.

Det skete via en partnerskabsaftale mellem Deakin University i Australien, Sygeplejeskolen i Viborg Amt (efter den 1. januar 2008 er betegnelsen VIA University College Sygeplejerskeuddannelsen i Viborg) og Sygehus Viborg (der efter regionsdannelsen har fået betegnelsen Regionshospitalet Viborg, Skive, Kjellerup).

Formålet med oprettelsen af CSF-V var at etablere og udføre sygeplejefaglige forskningsprojekter samt udvikle et forskningsmiljø og en forskningskultur blandt sygeplejersker og studerende på alle niveauer i klinik og i uddannelse.

Ved etableringen af centeret blev artiklens forfatter ansat som forskningslektor, en ansættelse, som indebærer, at 50 pct. af arbejdstiden anvendes til at være aktiv forsker i klinikken, og 50 pct. af arbejdstiden udgøres af undervisnings- og vejledningsopgaver ved sygeplejerskeuddannelsen. Sidstnævnte indebærer bl.a. undervisnings- og vejledningsopgaver på bachelorniveau og på videreuddannelser som Sygeplejefaglig Diplomuddannelse (SD) og masteruddannelser, herunder Master of Health Science (Nursing)Viborg/Deakin. Som forskningslektor ansat i CSF-V oppebæres også en ansættelse som ekstern lektor ved Deakin University.

Tre indsatsområder

Aktiviteterne fordeler sig på tre indsatsområder med forskning som det overordnede, centrale tema:

  • Det første område er sygeplejestuderende.
  • Det andet område er nyuddannede sygeplejersker.
  • Det tredje område er sygeplejersker i praksis, undervisere ved sygeplejerskeuddannelsen og sygeplejersker på videreuddannelse.

Sygeplejestuderende med interesse for forskning

I samarbejde med uddannelsesinstitutionen søger CSF-V gennem grunduddannelsen at etablere aktiviteter for studerende med speciel interesse for forskning og udvikling. Dette kan bl.a. ske ved optagelse i "De studerendes dataindsamlerteam".

Teamets medlemmer deltager i dataindsamling m.m. i nye projekter. I dagligdagen fungerer arbejdet med teamet på den måde, at en projektansvarlig retter henvendelse til CSF-V vedrørende assistance til f.eks. dataindsamling eller transskribering i et konkret projekt. Når CSF-V har vurderet projektet som relevant og studieegnet, rettes henvendelse til teamet, hvor den enkelte studerende kan melde tilbage, om vedkommende ønsker at deltage i det pågældende projekt. Den projektansvarlige uddanner de studerende til opgaven. Deltagelsen er ulønnet, men den studerende får bonus i form af kompetencer, som siden kan benyttes i udarbejdelse af f.eks. bachelorprojektet. Efter oplæring og deltagelse i et projekt får den studerende skriftlig dokumentation for sin deltagelse.

Studerende kan indgå i dataindsamlerteamet fra tredje semester, og indtil de er færdige med uddannelsen. For at blive optaget skal den studerende have interesse for forskning. Rekruttering til teamet sker løbende, idet ansøgningsskema kan hentes på CSF-V's hjemmeside (1). Ansøgere bliver indkaldt til en samtale, hvor det vurderes, om vedkommende har det overskud og de faglige kvalifikationer, der skal til for at blive en del af teamet.

De studerendes dataindsamlerteam er et forum på tværs af uddannelsen, og ud over at deltage i projekter mødes teamet hver anden måned i CSF-V. At teamet fungerer som et netværk, har vist sig at være af stor betydning i forhold til formidling af viden og læring på tværs af de studerendes uddannelsesafsnit.

Aktuelt består teamet af fem studerende, og alle har deltaget i to-tre projekter.

Vækstmiljø for nyuddannede sygeplejersker

I det andet indsatsområde går indsatsen på at etablere et vækstmiljø for nyuddannede bachelorer. I den forbindelse arrangeres åbne, annoncerede forelæsninger, hvor nyuddannede sygeplejersker kan præsentere deres bachelorprojekter. På uddannelsesinstitutionens hjemmeside (2) kan man læse disse projekter. Desuden er det muligt at købe dem ved henvendelse til skolen. På den måde er det muligt at referere til projekterne ved artikelskrivning. Til disse åbne forelæsninger deltager studerende fra grunduddannelsen, ansatte ved uddannelsesinstitutionen, tværfagligt personale fra klinikken, sygeplejersker på videreuddannelse og af og til mennesker fra gaden, der stiller forfriskende spørgsmål, vi som faggruppe ikke er vant til.

I dette indsatsområde afvikles desuden artikelworkshopper, hvor nyuddannede får støtte til at skrive artikler med udgangspunkt i deres bachelorprojekt. Målet er at sætte viden i spil, motivere til udvikling af sygepleje og at give de nyuddannede sygeplejersker muligheder for at dokumentere deres faglige aktiviteter.

Det er erfaringen, at det kræver en ekstra indsats at fastholde de nyuddannede sygeplejersker. Det kræver meget af dem at starte i en ny og travl hverdag som sygeplejerske, og det efterlader ikke meget overskud til at skrive en artikel. Men hvis det er muligt at nære og fastholde de unge, meget dygtige sygeplejerskers motivation de første 3-4 måneder, har vi erfaret, at der er gode chancer for, at de fortsat bliver i miljøet omkring CSF-V. Her deltager de bl.a. i projekter, i artikelskrivning, og ofte påbegynder de - med opbakning fra sygehusledelsen - deres videreuddannelse i løbet af de første 1-2 år efter bacheloreksamen. Erfaringen fra de første tre år med CSF-V er, at det for en årgang nyuddannede sygeplejersker drejer sig om ca. 5 pct.

Sygeplejersker fra praksis er med til at forske

I det tredje indsatsområde inddrages sygeplejersker fra praksis i forskningsprojekter. Dette vil blive uddybet i næste afsnit, hvor et eksempel på et projekt bliver præsenteret.

CSF-V bliver jævnligt kontaktet af sygeplejersker med interesse for forskning. Sygeplejersker, som for en begrænset periode og uden udgifter for centeret vil prøve at være en del af miljøet. Sådanne ildsjæle kan få mulighed for at indgå i "Ad Hoc Teamet," se senere.

CSF-V har desuden kontakt med studerende på SD og masteruddannelsen, som kan benytte De studerendes dataindsamlerteam ved udarbejdelse af afsluttende projekter.

Kvinder og hjertesygdom

For at give et eksempel på, hvordan sygeplejersker fra praksis og studerende kan inddrages i projekter, vil projektet "Mænd og kvinders indlæggelsesforløb i forbindelse med akut koronart syndrom", der startede op i efteråret 2007, blive beskrevet. Projektet er etableret i et samarbejde med Box Hill Hospital/Deakin University Australien, CSF-V og medicinsk afsnit ved Regionshospitalet Viborg, Skive, Kjellerup. Projektet planlægges som et basisprojekt i forhold til et eller flere projekter vedrørende kvinder og hjertesygdomme og finansieres af Hans Juulsgaard Jensens Fond.

Baggrunden for projektet er, at der er konstateret store forskelle på kvinders og mænds symptomer, indlæggelsesmåde, behandling og rehabilitering i forbindelse med akut koronart syndrom (AKS), samt at der i hidtidige undersøgelser om hjertesygdomme mangler fokus på netop kønsperspektivet.

Formålet er således ud fra et kønsperspektiv at undersøge det forløb, patienter med akut koronart syndrom har oplevet fra symptomdebut til indlæggelse på hospital.

Metode: 15 kvinder og 15 mænd, der indlægges med blodprop i hjertet på henholdsvis Regionshospital Skive og Regionshospital Viborg, indgår i kvalitative dybdeinterview vedrørende deres oplevelse fra debut af symptomer til 72 timer efter indlæggelse.

Forskningslystne sygeplejersker fra praksis

Efter udarbejdelse af projektbeskrivelse og bevilling af fondsmidler blev der i juni 2007 annonceret efter sygeplejersker til dataindsamlingen. Ansøgerne skulle være ansat på Regionshospitalet Viborg, Skive, Kjellerup, og opfylde følgende kvalifikationer: Have autorisation som sygeplejerske, have sygeplejefaglige kvalifikationer vedrørende patienter med hjertesygdomme, være en ildsjæl og have lyst til at deltage i forskning.

Aflønningen i denne type projekter sker på timebasis, og deltagelse i projektet foregår sideløbende med jobbet i praksis. Inden ansøgningsfristen udløb, blev der afholdt et informationsmøde for alle interesserede. Efter fremsendelse af skriftlig ansøgning blev potentielle dataindsamlere indkaldt til en ansættelsessamtale, hvor det planlagte undervisningsprogram med fastsatte datoer blev præsenteret.

Oplæring i at interviewe

I dette projekt blev der ansat fire sygeplejersker, som skulle oplæres i at foretage et kvalitativt interview efter en interviewguide. I denne oplæring bidrog en sygeplejerske fra Ad Hoc Teamet og fire studerende fra De studerendes dataindsamlerteam, og det havde følgende forløb:

  1. En sygeplejerske fra Ad Hoc Teamet, som også havde deltaget i litteratursøgningen i forbindelse med udarbejdelse af projektbeskrivelsen, havde samlet materiale til hver af de fire sygeplejersker. Hun samlede en mappe med projektbeskrivelse, interviewguide, relevante artikler om kvinder og hjertesygdomme på dansk og engelsk samt litteratur om interview.
  2. Desuden samlede hun materiale til fire studerende ansat i De studerendes dataindsamlerteam. Disse studerende skulle i det første af to pilotinterview agere patienter med AKS, og som led i deres forberedelse fik de litteratur og undervisning i at varetage opgaven.
  3. Herefter mødtes de studerende og dataindsamlerne, og de første fire pilotinterview blev foretaget. De studerende viste, at de havde erhvervet stor indsigt i at agere patient med AKS, og sygeplejerskerne erfarede, at det at udføre et interview ikke bare er noget, man kan. Ud fra forløbet og evalueringen blev interviewguiden justeret.
  4. Inden de næste fire pilotinterview, som skulle foregå i klinikken med patienter indlagt med AKS, blev dataindsamlerne introduceret til optageudstyret. Efter disse pilotinterview, der blev gennemlyttet og kommenteret af den projektansvarlige, blev interviewguiden og dataindsamlernes interviewkompetencer vurderet til at være i orden.
  5. Herefter blev der udarbejdet mapper med projektbeskrivelse og litteratur til de involverede afsnit, som også fik en præsentation af projektet på henholdsvis personale- og morgenmøder.

På dette tidspunkt i projektplanlægningen blev det synligt, at det ville være en fordel at tilknytte en udviklingsmedarbejder fra det medicinske område til projektet. Hun fungerer bl.a. som koordinator mellem indlagte patienter, som kan indgå i projektet, og de dataindsamlere, der skal interviewe dem inden for de første 72 timers indlæggelse.

Medio november 2007 gik dataindsamlingen i gang. I første omgang blev der foretaget seks interview ud af de i alt 30 planlagte interview. Tre med kvinder og tre med mænd. Disse seks interview blev transskriberet og efterfølgende læst af alle i projektteamet, dvs. af de fire dataindsamlere, udviklingsmedarbejderen og den projektansvarlige. Det er her, kombinationen af kliniske kompetencer og forskningskompetencer kommer til sin ret. Inden de følgende 24 interview skulle foretages, blev temaer via drøftelser i projektteamet identificeret, og interviewteknik diskuteret og evalueret. Nu arbejder vi med at foretage de resterende interview, som forventes afsluttede ved indgangen til 2009, hvorefter analyser og publicering kan foregå.

I november 2007 blev baggrunden for projektet samt opstart præsenteret på Sygeplejesymposiet ved Regionshospitalet Viborg, Skive, Kjellerup, bl.a. med deltagelse af dataindsamlerne. Der arbejdes således på, at bl.a. sygeplejerskers deltagelse i selve projektopstarten, dataindsamlingen og formidlingen giver deltagerne ejerskab til projektet og får betydning for udviklingen af praksis. En sygeplejerske ansat i projektet berettede f.eks. efterfølgende om, at hun havde overført sin erfaring fra interviewsituationen til sin kliniske praksis ved, at hun var 100 pct. til stede i situationen, lod patienten fortælle på sine betingelser og ikke samtidig redte seng eller målte temperatur. Hun oplevede, at patienten, der have siddet sammensunken med nedslået blik, rettede sig op, kikkede hende i øjnene og fortalte om væsentlige områder fra sit liv. En oplevelse, der, ifølge sygeplejersken, havde været unik.

Forskningens sidegevinster

Sygeplejersker, som har erfaringer som dataindsamlere ved CSF-V, har taget flere initiativer bl.a. i form af etablering af tværfaglige grupper på afdelingsniveau, som hver anden måned mødes privat for at drøfte faglige artikler med efterfølgende socialt samvær; en model der lokalt ser ud til at brede sig.

Denne korte gennemgang vedrører nogle af CSF-V's aktiviteter fra perioden 2005-2008. Ved årsskiftet 2008 blev centeret udvidet ved ansættelse af endnu en forskningslektor, Birte Hedegaard Larsen, cand.cur., eksamen art. filosofi, ph.d., og i den forbindelse vil en del nye aktiviteter og projekter se dagens lys, bl.a. en større involvering af ansatte på sygeplejerskeuddannelsen. 

Vibeke Lorentzen er forskningslektor på Center for Sygeplejeforskning - Viborg;

Tak til følgende for at have gennemlæst og kommenteret artiklen:
Deltagere på FASID's artikelworkshop i Antalya, maj 2008: Christina Bagger, Grete Kirketerp og Lisbeth Hybholt.
Deltagere fra Ad Hoc Teamet og De Studerendes Dataindsamlerteam: Birgitte Lind Amdisen, Karina Fly Nygaard, Marlene Fjeldsted, Lone Seisbøll og Tina Varnum.
Min kollega Birte Hedegaard Larsen.

ENGLISH ABSTRACT

Lorentzen V. Cross-disciplinary collaboration. Sygeplejersken 2008;(20):56-9.

This article presents the results of the first three years of co-operation established in 2005 between Deakin University in Australia, Viborg School of Nursing and Viborg Hospital. The co-operation resulted in the establishment of the Centre for Nursing Research in Viborg which has facilitated the establishment and accomplishment of nursing research projects with the involvement of students from basic professional education advanced education, nurses at the clinic and nursing instructors. A budding research environment has thus been created for nurses and students at all levels in clinics and education. The potential for combining education and clinical competences research competences at CSF-V is described on the basis of the specific project.

Key words: Nursing research, education, development, research competences.