Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Tværfaglig efteruddannelse inden for apopleksi

Artiklen henvender sig til alle med interesse for tværfaglige undervisningstilbud. Hovedbudskabet er, at der på regionsniveau bør etableres en tværfaglig efteruddannelse ved alle regionens apopleksiklinikker. Artiklen udspringer af en evaluering af et tværfagligt kvalitets- og kompetenceudviklingsprojekt for personale ansat ved HS Apopleksiklinikker.

Sygeplejersken 2008 nr. 25, s. 52-53

Af:

Merete Lehmkuhl, sygeplejerske, master i rehabilitering

I efteråret 2004 blev der oprettet en tværfaglig efteruddannelse for personale ved HS Apopleksiklinikker. Efteruddannelsen blev etableret som et projekt med efterfølgende evaluering. Denne artikel præsenterer nogle af projektets resultater og anbefalinger.

Indhold og organisering

Efteruddannelsen er planlagt af en tværfaglig arbejdsgruppe bestående af ressourcepersoner fra de fem apopleksiklinikker i det daværende Hovedstadens Sygehusfællesskab (HS). Med afsæt i kliniske retningslinjer og referenceprogram inden for apopleksiområdet (1), hvor netop en tværfaglig tilgang beskrives som afgørende for effekten af rehabiliteringen af patienter med apopleksi, er formålet med efteruddannelsen at forbedre og udvikle den tværfaglige indsats over for patienter og pårørende.

Forløbet er opdelt i fire tværfaglige moduler, der kan tages enkeltvis, og undervisningen er tilrettelagt ud fra deltagernes erfaringer med apopleksi:

  • Modul 1: For personale med < ½ års erfaring. Fokus er grundlæggende viden inden for apopleksispecialet, ætiologi, udredning, pleje og behandling og det deficit, man møder hos patienterne.

  • Modul 2: For personale med ½-2 års erfaring. Fokus er rehabilitering gennem neuropædagogik og ABC-koncept

  • Modul 3: For personale med 2-4 års erfaring. Fokus er sidste del af rehabiliteringen, herunder overgangen til primær sektor, samt sundhedsfremmende og forebyggende elementer i forbindelse med apopleksi.

  • Modul 4: For personale med > 4 års erfaring. Fokus er på kvalitetsudvikling og projektarbejde i egen klinisk praksis.

I projektperioden blev modul 1 afholdt tre gange, modul 2 og modul 3 blev afholdt én gang hver. Modul 4 blev aflyst på grund af for få tilmeldinger.

Værdifulde gruppediskussioner

Kursisternes evalueringer viste bl.a., at modulernes indholdsmæssige kvalitet blev vurderet højt, og de var begejstrede for de praktiske øvelser og de tværfaglige gruppediskussioner. Også et planlagt studiebesøg på et lokalt genoptræningscenter blev vurderet positivt. Det at komme i dialog med de øvrige faggrupper, diskutere praksis med hinanden og se andre arbejdssteder end ens eget, som der ofte ikke er tid til i en travl hverdag, blev oplevet værdifuldt i forhold til en øget forståelse for andre gruppers fagsyn og opfattelse af apopleksirehabiliteringen. Men mange kursister fandt til gengæld undervisning efter PowerPoint uinspirerende, ligesom underviseren blev oplevet for styret af disse præsentationer.

Som en del af evalueringen blev de respektive ledere i apopleksiklinikkerne ca. tre måneder efter modulernes afholdelse bedt om deres vurdering af, hvorledes modulerne havde gavnet deres kliniske praksis. Lederne så her en tendens til, at kursisterne havde et øget fokus på rehabiliteringen og det tværfaglige samarbejde. Men mere tydeligt sås, at der var kommet øget opmærksomhed på de emner, der var blevet undervist i. Flere klinikker overvejede bl.a. at etablere udskrivningssamtaler med øget fokus på livsstilsfaktorer forbundet med risiko for en ny apopleksi.

Grundlag for en ensartet rehabilitering

Styregruppen vurderer på baggrund af evalueringerne, der er beskrevet nærmere i evalueringsrapporten (2), at efteruddannelsen skaber et godt grundlag for en ensartet og tværfaglig rehabilitering af patienter med apopleksi, uanset hvilket hospital de behandles på. Det er derfor gruppens håb, at der på regionsniveau etableres en tværfaglig efteruddannelse ved alle regionens apopleksiklinikker, gerne inddelt i moduler, som her beskrevet. Modul 4 har styregruppen dog vurderet til at udgå, da årsagen til den manglende tilslutning skal ses i lyset af, at det erfarne og kyndige personale, som modulet retter sig mod, ofte er i gang med videreuddannelse på diplom- eller masterniveau.

Merete Lehmkuhl er ansat som klinisk oversygeplejerske på rehabiliterende afdeling H, Frederiksberg Hospital, og er projektleder på det tværfaglige uddannelsestilbud.

Rapporten "Tværfagligt kvalitets- og kompetence-udviklingsprojekt for personale ansat ved HS Apopleksiklinikker" kan rekvireres ved henvendelse til forfatteren.

Litteratur

  1. Sundhedsstyrelsen. Referenceprogram for behandling af patienter med apopleksi, maj 2005.
  2. Tværfagligt kvalitets- og kompetence-udviklingsprojekt for personale ansat ved HS Apopleksiklinikker. Ikke publiceret, men kan rekvireres ved henvendelse til forfatteren.