Sygeplejersken 2009 nr. 4, s. 64-65

Kritisk over for øget centralisme

Janne Lehmann Knudsen, Mads Ellegaard Christensen og Bente Hansen (red.)

Regulering af kvalitet i det danske sundhedsvæsen

Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 2008
210 sider - 249 kr.

SY-2009-04%20(1)Bogen er den første danske af sin slags og giver læseren en samlet, grundig introduktion til regulering af kvalitet i det danske sundhedsområde. Bogen beskriver systematisk, hvordan kvalitet og regulering er en obligatorisk mangefacetteret opgave for de fagprofessionelle og lederne i det danske sundhedssystem.

Bogen begrebsafklarer regulering af kvalitet ved hjælp af en gennemgående analysemodel og forholder sig kritisk til reguleringsmekanismerne og til den øgede centralisme på området. Regulering gennemgås i et teoretisk perspektiv, kvalitetsudviklingens historie beskrives, virkemidlerne til regulering af faglig adfærd og de økonomiske incitamenter gennemgås, akkreditering og Sundhedsstyrelsen som regulator behandles tillige.

Områdets politiske bevågenhed og indflydelse beskrives og problematiseres. Selve reguleringsmekanismerne illustreres gennem otte meget relevante cases: Landsdækkende kliniske kvalitetsdatabaser, Sundhedsstyrelsens stjernesystem, Den Danske Kvalitetsmodel, forløbsydelsen for diabetes i landsoverenskomsten om almen lægegerning, Sundhedsstyrelsens specialeplanlægning, sundhedsaftaler, regeringsaftalen om kræft som akut sygdom og Sundhedsstyrelsens tilsyn i kommunerne.

Hvis patientsikkerhed skal være en bærende, integreret værdi i det danske sundhedsvæsen, levnes den meget lidt omtale (fire sider ud af 205), og emnet behandles løsrevet fra bogens andre kvalitetsområder.

Patientens synsvinkel på regulering og kvalitet ligger implicit mellem linjerne og fremhæves ikke særskilt.

Introduktionskapitlet af de tre kvalitetserfarne redaktører giver læseren et kort og overordnet indblik i området, hvis man altså som læser kan abstrahere fra de mange (u)nødvendige henvisninger til bogens senere kapitler om emnerne. Der er ingen tvivl om, at bogens tre redaktører og de øvrige forfattere er erfarne og velbevandrede på regulerings- og kvalitetsområdet. Bogen er velegnet som lærebog på de længerevarende sundhedsuddannelser eller på andre overbygningsdele/specialemoduler. Kliniske sygeplejespecialister/vejledere, ledere og andre erfarne sygeplejersker, som arbejder med kvalitetsområdet og regulering, kan tillige have stor glæde af denne samlede beskrivelse.

Af Birgit Simonsen, kvalitetskoordinator og centerprojektleder, ansat ved Juliane Marie Centret, Rigshospitalet.

Her lærte jeg, at vi er handicappede

Morten A. Skydsgaard og  Lise Funder (red.)

Det uperfekte barn

Aarhus Universitetsforlag 2008
160 sider - 198 kr.

SY-2009-04%20(2)Kim er født med den sjældne sygdom "Aperts syndrom". Sygdommen medfører misdannelser af kranie- og ansigtsknogler samt af fingre og tæer. Som elleveårig gjorde Kim den chokerende opdagelse, at han var handicappet. Indtil da havde han ikke opfattet sig selv som anderledes. I skolen legede han og spillede fodbold som de andre drenge i klassen. Den skelsættende erkendelse kom under et tredages kursus for handicappede børn:

"Her lærte jeg, at vi er handicappede, og at vi har noget tilfælles, og sådan er det. Jeg tudbrølede," fortæller Kim.

Kim er en af bidragyderne i bogen "Det uperfekte barn". De øvrige forfattere kommer fra medicinens, kunstens og historiens verden. Titlen er valgt, fordi den moderne fosterdiagnostik har konsekvenser for vordende forældre. Har barnet medfødte defekter, kan forældrene fravælge det. Bogens ærinde er at sætte fokus på den etiske debat om, hvor perfekte fremtidens børn skal være. Den har også villet vise, at det uperfekte kan være smukt. Bogen igennem vises skulpturer af billedhuggeren Heidi Guthmann Birck. Skulpturerne er inspirerede af patologiske præparater, som Heidi Guthmann Birch så under et besøg på Berliner Medizinhistorisches Museum der Charité. Skulpturerne, som er i brændt stentøj i sorte og grå nuancer, forestiller bl.a. et foster med kun ét øje, som en kyklop, et andet med én krop og to hoveder, et med to kroppe, men kun ét hoved og et med havfrueben. Mange af eventyrets og mytologiens figurer er genkendelige i disse virkelighedsnære gengivelser af fostrene svævende i konserveringsvæsken i glasbeholderne, som kunstneren så på museet. Et af kapitlerne beskriver folketroens forsøg på at forklare, hvorfor nogle børn blev handicappede. Oftest blev dette knyttet sammen med moderens adfærd, enten under graviditeten eller i nyfødthedsperioden, hvor uopmærksomhed kunne give de underjordiske mulighed for at bytte barnet ud med deres eget afkom, en skifting.

Kunsthistoriker Camilla Skov Paldam fortæller historien om den armløse kunstner Alison Lapper, som nøgen og højgravid sad afbilledet som en kæmpestatue i hvidt marmor på en søjle på Trafalgar Square i 2005.

"Det er nemt at ensrette sin opfattelse af det perfekte," skriver Camilla Skov Paldam. "Det, kunsten kan, er at åbne vores øjne for nogle af de forestillinger, vi uvilkårligt gør os. Den kan føre os ud til kanten af vores forestillingsverden og måske udvide den, midt på Trafalgar Square."

Jeg slugte denne smukke, grumme og tankevækkende bog.

Af Hanne Lindhardt, sundhedsplejerske, ansat i Furesø Kommune.

Kvinder af den rette støbning

Susanne Hede, Anne Marie Lundhus og Lisbet Nissen (red.)

Sundhedsplejersken - 70 års sundhedspleje i Danmark

Fagligt Selskab for Sundheds-plejersker og Kvindemuseet i Danmark 2008
240 sider - 178 kr.

SY-2009-04%20(3)Gennem 70 år har sundhedsplejersken, uanset familiens sociale status, slået sine folder i de danske børnefamilier, hver gang et lille nyt menneske har set dagens lys. Ganske vist har tiderne og dermed familierne ændret sig, og sundhedsplejen har udviklet sig, men der eksisterer stadigvæk et tilbud fra sundhedsplejersken til alle, som får et barn. Egentlig er det fantastisk.

Denne bog fortæller sundhedsplejens historie, fra den startede som en forsøgsordning i 1929, hvor Sundhedsstyrelsen anbefalede, at særligt udvalgte sygeplejersker skulle besøge mødre og deres nyfødte børn i deres hjem i et forsøg på at nedbringe den meget høje børnedødelighed. For at varetage det betroede hverv som sundhedsplejerske skulle kvinderne, ud over at være uddannede sygeplejersker, også være af "rette støbning". Sundhedsplejen tog udgangspunkt i den medicinske tradition og devisen lød: Ro, renlighed, regelmæssighed, en anbefaling, som holdt mange år fremover.

Sundhedsplejens historie foldes ud gennem forskellige indlæg, som spænder fra faglige analyser af sundhedsplejeordningen til små hverdagshistorier. Jeg må sige, at bogen kommer ud i alle hjørner af faget. Mødregrupper, det tværfaglige samarbejde, skolesundhedsplejen, hjemmebesøgene, sundhedsplejens betydning for integration og mange refleksioner over det fag, som har formået at udvikle sig i takt med den samfundsmæssige udvikling til stadig gavn for nybagte forældre, fordi der ikke længere kun er fokus på mor og barn, men på hele familien.

Bogens mange beretninger er fagligt velfunderede, og der er talrige teoretiske overvejelser undervejs i bogen. Disse giver et fint indtryk af, hvordan fagets udøvere formår at inddrage mange forskellige fags forskellige teorier i udviklingen af sundhedsplejen.

Bogen er fyldt med dejlige billeder og sjove karikaturtegninger, som fortæller mindst lige så meget om sundhedsplejerskernes hverdag som de skrevne indlæg.

Bogen kan varmt anbefales til alle, der interesserer sig for sundhedsplejen og dens fortsatte udvikling, og ikke mindst til de sundhedsplejersker der trænger til at få historien opfrisket.

Af Anne Marie Detlefsen, sundhedsplejerske og cand.pæd. i pædagogisk sociologi, ansat som sundhedskonsulent i Aabenraa Kommune.