Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Ny teknologi løfter kvaliteten af hjemmesygeplejen

Lommeformat. I Fredensborg Kommune er personalet i hjemmesygeplejen udstyret med både en lille håndholdt computer og en bærbar. Den ny teknologi øger kvaliteten af arbejdet og sparer tid, mener hjemmesygeplejerske Stina Kirstein.

Sygeplejersken 2009 nr. 5, s. 24-25

Af:

Marianne Bom, journalist

SY-2009-05-24a
"Jeg synes, at såret ser mindre ud nu, gør det ikke?" spørger Stina Kirstein. Iver Nielsen siger stille "jo." Han er 88, og den fod har klaret mangt og meget i tidens løb. Han har været karl på en gård. Foto: Simon Knudsen

 

Det er første morgen efter vinterferien for hjemmesygeplejerske Stina Kirstein i Nivå. Hun læser dagens køreliste på den håndholdte computer, der er på størrelse med en mobiltelefon, og på den større bærbare computer læser hun så meget rapport, hun kan nå, inden hun skal ud på dagens første hjemmebesøg.

"Jeg kan ikke nå at læse det hele op efter en uges ferie. Så det er en stor fordel for mig, at jeg kan se borgernes journaler enten på den håndholdte eller den bærbare computer ude på hjemmebesøg. Det betyder højere kvalitet i plejen, end dengang det hele lå på papir i en samlemappe," siger Stina Kirstein, der forklarer, at hun har to computere, fordi de supplerer hinanden.

Den håndholdte har den fordel, at den fylder og vejer ganske lidt. Man kan bruge den som mobiltelefon og finde alle relevante oplysninger om borgeren på den, f.eks. navne og numre på egen læge og pårørende. Journalen kan man læse, men ikke skrive. Det kan man til gengæld på den bærbare, som er tungere, og derfor kun kommer med, når Stina Kirstein ved, at hun får brug for at skrive journal. Så gør hun det på stedet med frisk erindring om, hvad der skal stå. Det sparer tid, fordi hun ikke skal ind i sagen igen på kontoret.

Første hjemmebesøg er hos Iver Nielsen på 88 år, som skal have plejet et sår på foden. Han bor sammen med sin 86-årige hustru i en handicapvenlig bolig. Det er gåafstand fra kontoret på Mergeltoften Pleje- og Aktivitetscenter.

Stina Kirstein registrerer straks på den lille håndholdte, at besøget er i gang. Og igen når det er slut. På den måde ved hjemmesygeplejerskerne, hvor lang tid hver opgave tager. Det gør det nemmere at planlægge arbejdet.

Inde i stuen åbner Stina Kirstein den bærbare og stiller spørgsmål ud fra informationer i journalen: "Kan du huske, hvad din læge sagde til såret?"

"Han sagde, at det var godt nok," svarer Iver Nielsen. Så lægger Stina Kirstein ny forbinding og noterer i journalen, hvor meget mindre såret er blevet siden sidste tjek.

Næste opgave er på hjemmeplejens klinik i pleje- og aktivitetscentret, hvor de mest mobile borgere kommer til behandling efter aftale med sygeplejerskerne. Men man kan også som en ældre kvinde, der har problemer med sin ankel og kommer trillende med rollator, få akut hjælp. Stina Kirstein slår kvinden op på den bærbare for at blive ajour på behandlingen i journalen, og bagefter registrerer hun besøget.

Skal sygeplejersker have særlige kvalifikationer for at bruge den nye teknologi?

"Nej, de nye sygeplejersker er nærmest oplært med teknologien, og de gamle sygeplejersker siger måske: Åh nej, et nyt system. Men det er ikke værre, end at vi hjælper hinanden i gruppen. Og computerne afløser jo ikke den mundtlige kommunikation. Den er stadig vigtig," siger Stina Kirstein. 

HVAD ER DIN BEDSTE OPLEVELSE MED DEN NYE TEKNOLOGI HOS EN BORGER I HJEMMEPLEJEN?

"På en weekendvagt fik jeg et nødkald fra en borger, som ikke i forvejen fik pleje hos os. Hun var faldet i hjemmet. Da kunne jeg ved hjælp af den håndholdte computer hurtigt finde ud af, hvem hun var, og hvordan jeg fik nøgler til at låse mig ind. Jeg kunne også læse hendes journal og se, at hun havde en sygdom, som lå til grund for, at hun faldt. Derfor vidste jeg, hvilke faglige observationer jeg skulle gøre derude."