Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Forskning med fokus på kliniske vejlederes kompetencer

Artiklen henvender sig til sygeplejersker med interesse for uddannelse og uddannelsesforskning i psykiatrien. Den beskriver et konkret projekt med fokus på uddannelse, kompetenceudvikling, psykiatrisk sygepleje og forskning i fire regioner. Hovedbudskabet er, at forskningsprojektet, som inkluderer ca. 110 sygeplejersker, forhåbentlig kan være med til at rekruttere og fastholde sygeplejersker i psykiatrien.

Sygeplejersken 2009 nr. 8, s. 40-41

Af:

Linda Kragelund, sygeplejerske, ph.d.

Med forskningsprojektet "Udvikling af læringsmiljø i psykiatrien" bliver der skrevet historie inden for psykiatrisk sygepleje og uddannelsesforskning.

Omkring 110 kliniske vejledere og uddannelsesansvarlige sygeplejersker fra Psykiatrien Region Nordjylland, Psykiatrien Region Midtjylland, Psykiatrien Region Sjælland og seks psykiatriske centre i Region Hovedstaden gennemfører de næste tre år projektet sammen med forskere fra Nationalt Center for kompetenceudvikling, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Projektets fokus er bl.a. at afdække og udvikle kliniske vejlederes kompetencer som vejledere samt at (videre)udvikle en faglig terminologi til at beskrive læring i praksis.

En hovedhjørnesten i projektet er to årlige arbejdsseminarer for alle deltagere, hvor nøgleordene er vidensdeling og vidensskabelse. Det første arbejdsseminar blev gennemført i februar 2009. Det havde til formål at introducere de kliniske vejledere til og give dem mulighed for at arbejde med den kategoriseringsmodel for sygeplejestuderendes læreprocesser, der er udgangspunkt for projektet (1,2).

Data bliver genereret via fokusgruppeinterview med de kliniske vejledere om deres forståelse af og praksis omkring læremuligheder, som de er bevidste om og af forskellige grunde enten udnytter eller ikke udnytter i sygeplejestuderendes kliniske uddannelse. Desuden bliver der genereret data ved, at de kliniske vejledere observerer hinandens vejledningspraksis og skriver logbog over deres egen vejledningspraksis. Der er tale om et unikt empirisk materiale, der vil blive analyseret af de uddannelsesansvarlige sygeplejersker og forskere fra Nationalt Center for Kompetenceudvikling.

Vidensspredning og formidling af projektets resultater vil ske via videnskabelige og populære artikler samt på temadage og internationale konferencer.

Initiativtagerne bag projektet antager, at en gevinst ved at sætte fokus på uddannelse, kompetenceudvikling, psykiatrisk sygepleje og forskning ud over øget kvalitet af sygeplejen bliver at kunne fastholde de kliniske vejledere i arbejdet og de sygeplejestuderende i uddannelsen samt at fremme rekruttering af sygeplejersker til psykiatrien.

Projektet er organiseret i en projektstyregruppe, der bliver ledet af universitetsadjunkt, ph.d., Linda Kragelund, med repræsentanter fra de fire regioner, samt i lokale projektarbejdsgrupper, der består af de kliniske vejledere og uddannelsesansvarlige sygeplejersker, som indgår i projektet.

Projektet bliver finansieret af de regionale psykiatriske institutioner, Nationalt Center for Kompetenceudvikling og af Aase og Ejnar Danielsens Fond.

Interesserede kan læse projektbeskrivelsen her .

Linda Kragelund er ansat som adjunkt på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Litteratur

  1. Kragelund L. Uddannelse til professionsbachelor i sygepleje - En kvalitativ undersøgelse af sygeplejestuderendes læreprocesser under klinisk uddannelse i psykiatri. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag; 2006.
  2. Kragelund L. Kategoriseringsmodel for sygeplejestuderendes læreprocesser - et arbejdsredskab til sygeplejestuderende og deres kliniske vejledere. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag; 2007.