Læs denne måneds boganmeldelser her.

Sygeplejersken 2010 nr. 17, s. 30-31

Kompetent beskrivelse af dilemmaernes arena

Åshild Slettebø og Per Nortvedt (red.)

Etik for sundhedsfagene

261 sider - 299 kr.

SY-2010-17-alt%20(6)Bogen kan varmt anbefales, ikke mindst hvis du som kliniker er optaget af etiske dilemmaer i hverdagen, eller hvis du er i færd med at starte en lokal klinisk etisk komité. Bogen giver anvendelige bud på analyseredskaber - ikke mindst fatter man straks interesse for bogens sidste afsnit, der omhandler patientens kompetencer i relation til autonomibegrebets udfoldelse i sundhedsvæsenet. I dette afsnit, som i afsnit 1 om etik og jura, kan det dog ærgre lidt, at der refereres til norsk lovgivning, ikke mindst da bogens emner ellers er meget velgennemarbejdede.

Bogens målgruppe synes ved første øjekast lidt bred, da den omfatter såvel kandidatstuderende inden for sundhedsfagene som klinisk personale. Men bogens opbygning, der er særdeles oplysende i forhold til hverdagens mange dilemmaer, gør, at den også kan danne afsæt for teoretisk bearbejdning på de videregående uddannelser. Her kan de omfattende referencer, der også indeholder videnskabelige afhandlinger og klassisk litteratur, forventes at være nyttigt materiale, og et helt kapitel beskriver overvejelser om forskning i etik.

Bogen lever op til sit formål om dels at beskrive etiske udfordringer i klinisk praksis, dels om at vise, at det gør en forskel at være bevidst om sit etiske ståsted i forhold til de enkelte dilemmaer. Meget interessant gør redaktørerne det indledningsvis klart, at etikken ikke altid kan give svaret, men den kan medvirke til at anskueliggøre valgmulighederne og hvilke etiske overvejelser, der kan begrunde de enkelte handlinger. Det er fortsat klinikernes opgave at træffe den faglige afgørelse i de enkelte situationer.

Flere steder i bogen defineres almindeligt anvendte begreber inden for etisk refleksion, hvilket gør bogen anvendelig som opslagsværk for en lokal klinisk etisk komité. Alle afsnit vidner om erfaring med refleksion over etiske dilemmaer i hverdagens klinik, og for at vende tilbage til afsnit 1 "Etik og jura" er det et godt eksempel på emnets relevans og den professionelle bearbejdning, emnet underkastes. Der reflekteres bl.a. over, hvor langt sundhedslovgivningen rækker, og hvorfor denne er nødt til at være suppleret af etiske handlenormer. En væsentlig pointe i afsnittet bliver også, at etikken ikke gør det alene - regulering er nødvendig til sikring af individets rettigheder. Bogen giver en kompetent beskrivelse af dilemmaernes arena og deres teoretiske forklaringsramme. Forfatternes bud på, hvordan man kan arbejde med områderne, imponerer.

Af Dorte E. M. Holdgaard, exam.art., SD, MPA, oversygeplejerske ved neurokirurgisk afdeling, Aalborg Sygehus,
formand for den lokale kliniske etiske komité ved Aalborg Sygehus.

Dannelse er et livslangt projekt

Herdis Alvsvåg
På sporet av et dannet helsevesen
Akribe 2010
120 sider - 230 kr.

SY-2010-17-alt%20(7)I digtsamlingen "Vi plejer" af Lene Malmstrøm spilles der i et af digtene skræmmende og klogt på dobbeltbetydningen af ordene "at pleje". Den ene betydning er at drage omsorg, tage sig af, bevirke at noget trives, den anden betydning dækker over at have for sædvane.

"Vi plejer ikke at servere te midt om natten". Den, som har vagten om natten, skal afgøre, om det vil være en del af omsorgen at servere en kop te eller at tænke "Det plejer vi ikke". Dobbeltbetydningen af ordet "at pleje" har jeg haft i tankerne under læsningen af Herdis Alvsvågs bog om dannelse i helsevæsenet. Bogen er en videnskabelig monografi baseret på hendes forskningsprojekt "På sporet av et dannet helsevesen".

Hun ønsker med bogen at udforske det, der får betydning for patientens og de pårørendes møde med sundhedsvæsenet og inspirere os til at rette vores opmærksomhed mod etik og dannelse.

Der ligger en bred vifte af betydninger bag ordet dannelse. Det er for stort et fænomen til, at det kan indfanges i ét ord. Elementer af det er det rent moralske, pålidelighed, ærlighed, ansvarlighed og det holdningsmæssige, engagement, ansvarlighed og pligtfølelse. Det handler både om takt, tone, æstetik, samt om handling, holdning og måden, vi møder andre mennesker på. Vi kan skelne mellem uddannelse og dannelse ved at sige, at uddannelse er afgrænset af en begyndelse og en afslutning, mens dannelsen er et livslangt projekt.

Forfatteren belyser på et letlæst norsk viften af elementer, der indgår i dannelse. På hundrede sider læses en gennemgribende analyse af fænomenet, og i interview med patienter og pårørende får vi indsigt i, hvad dannelse kan handle om. Hvert kapitel afsluttes med refleksionsspørgsmål, en håndsrækning både i uddannelsessammenhæng og til studiegrupper for færdiguddannede sygeplejersker.

Dannelse er ikke noget, man har, men noget man bestandigt er på vej til eller på vej væk fra. For heri ligger miseren. Flere undersøgelser viser, at den omsorg og det engagement sygeplejestuderende har, når de påbegynder uddannelsen, reduceres i løbet af uddannelsesforløbet. At bevare og videreudvikle de studerendes dannelsespotentiale er en stor pædagogisk udfordring.

Kundskab og dannelse er ikke modsætninger, men elementer, der kan forenes.

Af Jorit Tellervo, projektmedarbejder, Palliativt Videncenter.