Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Differentieret undervisning - et tilbud til studerende og sygeplejersker

Artiklen henvender sig til undervisere og uddannelsesinteresserede sygeplejersker. Den præsenterer en model for differentieret undervisning, som har til formål at fastholde, stimulere og tilgodese sygeplejestuderende og nyuddannede sygeplejersker gennem en bred vifte af tilbud. Modellens indhold er implementeret på VIA University College, Sygeplejerskeuddannelsen Viborg/Thisted.

Sygeplejersken 2010 nr. 19, s. 52-55

Af:

Anne Garcia Colina, cand.cur.,

Turid Gregersen, ba soc,

Helle Stensgaard Karlsen, master i sundhedspædagogik,

Kirsten Bjerg, cand.pæd.

SY-2010-19-53
Foto: Søren Svendsen

Sygeplejestuderende og nyuddannede sygeplejersker skal stimuleres og udfordres, når det gælder undervisning, udvikling og forskning. På Sygeplejerskeuddannelsen Viborg/Thisted VIA University College, har vi konstrueret en model, der tilgodeser dette krav. Vi kalder modellen ”Differentieret undervisning”. Den indeholder fem elementer og understøttes af Center for Sygeplejeforskning – Viborg (CSF-V) i samarbejde med klinik og sygeplejeuddannelse. Elementerne har vi kaldt:

  • De Studerendes Underviserteam
  • De Studerendes Dataindsamlerteam
  • Minivæksthus
  • Fremlæggelse af Bachelorprojekter
  • Væksthus.

Baggrund

Center for Sygeplejeforskning – Viborg (CSF-V) blev etableret i 2005 via en partnerskabsaftale mellem Deakin University i Australien, VIA University College Sygeplejerskeuddannelsen, Viborg/Thisted, og Regionshospitalet Viborg, Skive. Herved skabtes muligheder for at kombinere uddannelse og kliniske kompetencer med forskningskompetencer ved ansættelse af den første forskningslektor i en delestilling mellem klinik og uddannelse (1,2).

I Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje (3) findes krav om, at studerende skal kunne udvikle sygepleje, skabe fornyelse og anvende kendt viden i nye sammenhænge samt følge, anvende og deltage i forskningsarbejde inden for sundhedsområdet (kap. 1 § 1 stk. 2).

I forlængelse heraf har vi gennem de sidste fem år fået værdifulde erfaringer ved at inddrage studerende i udviklings- og forskningsprojekter. Dette er gjort gennem deltagelse i dataindsamling, afholdelse af forelæsninger, hvor nyuddannede sygeplejersker præsenterede deres bachelorprojekter, afvikling af artikelworkshopper og ved etablering af et væksthus for kliniske og undervisende sygeplejersker. Sidstnævnte fortrinsvis for sygeplejersker med videreuddannelse mhp. stimulering af et præ-ph.d.-miljø. Disse tiltag har været iværksat for at tilbyde studerende, nyuddannede sygeplejersker og mere erfarne sygeplejersker med særlige kompetencer muligheder for at dyrke og udfolde disse (4).

Erfaringen har imidlertid vist, at når ofte meget interesserede, motiverede og engagerede studerende som færdiguddannede fik job i klinikken, brugte de deres ressourcer på at etablere sig som nyuddannede sygeplejersker og opgav at skrive om eller præsentere deres bachelorprojekt. På den måde gik viden fra interessante bachelorprojekter tabt.

På den baggrund blev der i foråret 2009 nedsat en arbejdsgruppe bestående af undervisere, repræsentanter fra De Studerendes Dataindsamlerteam, De Studerendes Råd, en forskningslektor fra CSF-V og en uddannelseschef. Formålet med gruppens arbejde var at formulere et udkast til en model for differentieret undervisning med den hensigt at fastholde, stimulere og tilgodese studerende og nyuddannede sygeplejersker i forhold til undervisning, udvikling og forskning.
I det følgende vil de enkelte tiltag blive præsenteret.

Det skal nævnes, at modellens tilbud foregår på forskellige tidspunkter på tirsdage og derfor omtales som tirsdagsaktiviteter (se figur 1).

SY-2010-19%20(1)

De Studerendes Underviserteam

I De Studerendes Underviserteam er der tre muligheder for, at studerende kan deltage i klinisk undervisning:

  • i Færdighedslaboratoriet
  • i Åbent Færdighedslaboratorium
  • i ad hoc-opgaver.

For at deltage skal interesserede studerende have gennemført klinisk undervisning på modul 4. Den enkelte studerende skal udfylde et ansøgningsskema. Godkendte studerende optages i en database, hvor de kontaktes i forhold til de undervisningsopgaver, de har ønsket ved ansøgningen.

Klinisk undervisning i Færdighedslaboratoriet

Den studerende deltager som underviser, og/eller assisterende underviser i udvalgte praksissituationer i klinisk undervisning i Færdighedslaboratoriet på modul 2. Den kliniske undervisning er inddelt i fire overordnede temaer for sygeplejen med udgangspunkt i fysiologiske behov.

Hvert tema afvikles over to dage med fem stationer, som har hvert sit fokusområde. Den studerende knyttes til én station ad gangen med en rollemodel – en klinisk underviser – som sparringspartner og vejleder. Den studerende indgår i den kliniske undervisning i samspil med rollemodellen og har selvstændige opgaver i afviklingen af undervisningen.

Da idéen er, at den studerende skal tilknyttes en station, og da hovedparten af stationerne bemandes af kliniske vejledere, er der her mulighed for, at den studerende underviser kan videndele med den kliniske underviser, samtidig med at hun/han selv videndeler med de studerende på modul 2.

Der kan tilknyttes fem studerende fra Underviserteamet, én til hver station.

Der er tilknyttet en fast underviser, der har ansvar for rekruttering til og afvikling af tiltaget. Studerende rekrutteres via events, opslag og personlig promotion, med hjælp fra De Studerendes Råd.

Åbent Færdighedslaboratorium

Åbent Færdighedslaboratorium er et projekt, der udvikles i samarbejde mellem undervisere på uddannelsesinstitutionens to afdelinger i henholdsvis Viborg og Thisted.

Åbent færdighedslaboratorium udbydes til alle studerende på tværs af alle moduler i sygeplejerskeuddannelsen. Tilbuddet lyder på to timer om eftermiddagen uden for skemalagt undervisningstid. Studerende, der ønsker at deltage i undervisningen, tilmelder sig via Studienet. Der er planlagt fire temaer pr. semester. Et eksempel på et tema i forårssemestret var ”patienten med stomi”.

Undervisningen varetages af interne undervisere, eksterne kliniske samarbejdspartnere og i samarbejde med studerende fra De Studerendes Underviserteam. Den studerende kan vælge at være medunderviser på et eller flere af de udbudte temaer, således kan den studerende være medunderviser ved ét tema og være deltager i undervisningen ved et andet.

Ad hoc-opgaver

Studerende kan indgå i ad hoc-undervisnings- og vejledningsseancer samt studiebesøg. Det kan f.eks. dreje sig om deltagelse i anatomi- og fysiologiundervisning for studerende med behov for ekstra undervisning eller vejledning.

Desuden deltager studerende fra teamet i rekruttering af nye studerende til uddannelsen ved åbenthusarrangementer og besøg af elever fra gymnasiale institutioner.

Sygeplejerskeuddannelsen i Viborg/Thisted har et veludbygget internationalt samarbejde, og der arbejdes på, at studerende sammen med undervisere inddrages i og deltager i internationale besøg, konferencer og præsentationer.

De studerendes Dataindsamlerteam

Dataindsamlerteamet bestående af sygeplejestuderende har til opgave at indsamle data i sygeplejeprojekter udført ved Regionshospitalet Viborg/ Skive. Teamet er bl.a. et tilbud til masterstuderende tilknyttet uddannelsen Master of Health Science (Nursing), som udbydes i Viborg i samarbejde med Deakin University.

Ved at tage del i denne type opgaver opnår de studerende i dataindsamlerteamet blandt andet erfaringer med tilvejebringelse af data til brug i forskning. Disse erfaringer kan de studerende drage nytte af i forbindelse med det videre studieforløb og i relation til udarbejdelse af bacheloropgave.

Erfaringen vil kunne skrives på CV’et og bl.a. udgøre en værdi i forhold til fremtidig jobsøgning som uddannet sygeplejerske.

Dataindsamlerteamet er funderet på:

  • interesse for at deltage seriøst i sygeplejeforskning
  • accept af, at arbejdet i teamet er frivilligt og ulønnet
  • forståelse for, at den projektansvarlige uddanner den studerende til opgaven
  • at dataindsamlerteamets medlemmer modtager dokumentation for deltagelse i projekter som dataindsamler
  • at CSF-V annoncerer og ansætter.

Fælles for de studerendes deltagelse i Underviserteamet og De Studerendes Dataindsamlerteam er, at de efter annoncering begrundet kan søge om at komme med. Herefter indkaldes de til en samtale, hvor det vurderes, om de opfylder kvalifikationerne. Ved optagelse i det pågældende team arbejdes der på, at de bliver en del af det netværk, som teamet udgør bl.a. for at styrke læring på tværs mellem ældre og yngre studerende. Netværket etableres ved jævnlige møder og undervisning. Inden deltagelse i aktiviteterne modtager den enkelte studerende undervisning for at kunne matche opgaven, som udføres under vejledning fra undervisere.

Efterfølgende modtager den studerende skriftlig dokumentation for den gennemgåede oplæring og udførelse af opgaven. Deltagelse er ulønnet, men bonus for den studerende opnås ved oparbejdelse af kompetencer, deltagelse i udfordrende opgaver og modtagelse af skriftlig dokumentation.

Minivæksthus

Minivæksthuset er et vækstmiljø, hvor studerende og nyuddannede sygeplejersker kan drøfte udviklings- og forskningsmæssige tiltag inden for sygeplejefaget. Hensigten er, at deltagerne kan motivere hinanden og gennem forskellige indlæg blive motiverede til f.eks. selv at gå i gang med projekter, at skrive artikler eller lave posters. Man kan dog også møde op for blot at være en aktiv deltager i vækstmiljøet.

Minivæksthuset afholdes fire gange pr. semester af to timers varighed og består hver gang af mindst et indlæg samt det, vi kalder Åben Seance. Indlæggene holdes af såvel sygeplejersker fra klinikken som fra forskningsmiljøer på baggrund af et professionsrelevant udviklings- eller forskningsprojekt.

Hvert indlæg bliver herefter genstand for en fælles drøftelse af såvel metode, resultater som formidling af resultater. Åben Seance er afslutningsvis den enkelte deltagers mulighed for at få feedback fra samtlige deltagere på egne idéer til projekter, metodevalg, posters, abstracts etc. Videndeling foregår efterfølgende ved, at indlæg, litteraturlister, projektidéer m.m. lægges ind på et fælles websted, hvor samtlige deltagere kan blive tilknyttet.

Det var oprindeligt hensigten, at interesserede studerende kunne deltage fra 5. semester, samt at interesserede sygeplejersker kunne deltage i op til to år efter uddannelsens afslutning. Henvendelser fra flere studerende og sygeplejersker, der ikke opfyldte disse betingelser, har dog ført til, at alle interesserede studerende og sygeplejersker nu kan deltage.

Minivæksthuset har to ledere, en nyuddannet sygeplejerske, der tidligere har været med i De Studerendes Dataindsamlerteam, og en underviser fra Sygeplejerskeuddannelsen i Viborg. Underviseren indgår desuden i Væksthuset, der udbydes af Center for Sygeplejeforskning – Viborg. Der er derved såvel i planlægningen som i afholdelsen af Minivæksthus konneks mellem grunduddannelsen, klinikken samt udviklings- og forskningsfora. Samme tiltag bliver i dette efterår etableret ved afdelingen i Thisted. Flere deltagere betegner Minivæksthuset og Væksthuset som ”vores faglige legeplads”.

Fremlæggelse af Bachelorprojekter

Formålet er, at studerende på et tidligt tidspunkt i uddannelsesforløbet bliver introduceret til de krav, der stilles, og de kriterier, som skal indfris i udarbejdelse af bachelorprojekter, samt bliver bekendt med muligheder for samarbejde med klinikken.  

Vi har delt det i to hovedområder:  

1. Fremlæggelse af Bachelorprojekter

Nyuddannede sygeplejersker fremlægger bachelorprojekter. Her præsenteres udvalgte elementer som f.eks. projektets tema, design og metode og erfaringer med udarbejdelse af bachelorprojekter. Aktiviteten afvikles fire gange i løbet af et semester og finder sted i skolens frokostpause 

2. Workshop

På en workshop for studerende i den første del af modul 9 præsenterer nyuddannede sygeplejersker bachelorprojekter i form af posters og mundtlige fremlæggelser, som de har mulighed for at arbejde med og få vejledning på i Minivæksthuset. Specialeansvarlige sygeplejersker fra klinisk praksis præsenterer områder/emner, inden for hvilke der ønskes udvikling. Disse emner, som er forankret i kliniske problemstillinger, kan studerende inddrage og udfolde i bachelorprojekter.

Væksthus

Formålet med Væksthuset er at kvalificere udviklings- og forskningsinteresserede sygeplejersker til at beskrive og tilrettelægge projekter, skrive artikler, udforme posters m.v. Væksthuset tilrettelægges som seminarer i Center for Sygeplejeforskning – Viborg med de sygeplejefaglige forskningslektorer som seminaransvarlige.

Deltagerne må være indstillede på at fremlægge forskningsrelaterede overvejelser, projekter, artikler, posters m.v. samt indgå aktivt i diskussioner om undersøgelsesdesign, herunder undersøgelsesmetodik og etiske problemstillinger.

Der er direkte forbindelse til Minivæksthuset, idet minivæksthusleder deltager i Væksthuset, og forskningslektor fra Væksthuset deltager i Minivæksthuset.

Meningsfyldte undervisningstilbud

Organisering og drift af modellens aktiviteter varetages af en styregruppe, hvis opgave er at tage initiativ til og koordinere aktiviteterne. Gruppens sammensætning udgøres af repræsentanter fra de enkelte udviklingstiltag, studerende, ledelse og CSF-V. Styregruppen kan desuden ad hoc indkalde repræsentanter fra teamene.

Det differentierede undervisningstilbuds tætte tilknytning til praksisfeltet ser vi som en pædagogisk ressource. Studerende og nyuddannede sygeplejersker har direkte adgang til professionsrelevant empiri og dermed god mulighed for at øve metodiske kompetencer i datagenerering, som efterfølgende kan analyseres ud fra forskellige perspektiver. Gennem analyser af udviklingsarbejder kan de lære at vurdere kvalitet og brugbarhed af udviklingsarbejder og videnskabelige forskningsresultater.

En sidegevinst er desuden, at modellens forskellige tilbud har givet engagement og aktivitet blandt deltagerne, og flere arbejdsopgaver er faktisk blevet nemmere. F.eks. er studerende særdeles engagerede, når det er en studerende, der vejleder og underviser, og listen med kommende indlægsholdere til bachelorpræsentationer bliver udfyldt på ingen tid, når det er en studerende fra De Studerendes Dataindsamlerteam, der står for det.

Klafki anfører, at der altid er et dannelseselement i undervisning og uddannelse. Han udtrykker det så skarpt som, at en undervisning og uddannelse, der ikke vedkender sig en bagvedliggende dannelsesforestilling, er meningsløs (5). Tilbud om differentieret undervisning vurderer vi som meningsfyldt, og undervisningen kan være med til at fremme sammenhæng mellem teori og klinik, fastholde studerende, stimulere og tilgodese både studerende og nyuddannede sygeplejersker ift. undervisning, udvikling og forskning, og det er netop vores vision.

Tak til følgende for konstruktive kommentarer:

Sygeplejestuderende og medlem af De Studerendes Dataindsamlerteam: Jens L. Jensen, Jeanette Mejlvang og Hanne Birgitte Nielsen.

Litteratur

  1. Kjærgaard G. Netbaseret forskningssamarbejde med australsk universitet. Sygeplejersken 2005:(22);10-2.
  2. Kjærgaard G. Rugekasse for forskere. Sygeplejersken 2005:(22);13
  3. Undervisningsministeriet: Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje. BEK nr. 29 af 24/01/2008.
  4. Lorentzen V. Forskning på tværs. Sygeplejersken 2008:(20); 56-9.
  5. Klafki W Dannelsesteori og Didaktik – nye studier. Århus: Forlaget Klim. 2001.
English Abstracht

Bjerg K, Garcia Colina A, Gregersen T, Stensgaard Karlsen H, Larsen L, Lyngsø A, Lorentzen V. Differentiated instruction – an offer to students and newly-trained nurses. Sygeplejersken 2010;(19):52-5.

The article presents the model “Differentiated training”, which has been developed at VIA University College, Nurse education Viborg/Thisted in cooperation with the Centre for Nursing Research – Viborg, and with support in the clinical area. The model shows how, during basic training and for the first two years after completing nursing education, measures can be taken to identify, nurture and make provision for students of nursing and newly-trained nurses with a particular interest in education, development, search and in nursing practice. The model contains five elements: The students’ educational team, data collection team, Mini-hothouse, submission of bachelor projects and Hothouse.

Keywords: Nurse training, training differentiation, model, newly-qualified nurses.