Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Netværk for mandlige sygeplejestuderende

På Sygeplejerskeuddannelsen i Herlev har de mandlige studerende et større frafald end deres kvindelige medstuderende. Et aktuelt projekt "Maskuline værdier i et feminint univers" forsøger at identificere hvorfor.

Sygeplejersken 2010 nr. 5, s. 40-41

Af:

Ben Nielsen, cand.cur.,

Ole Bjørke, master i sundhedspædagogik,

Kim Jørgensen, cand.cur.

I Danmark har der været mænd i sygeplejen siden 1951, men kun få mænd valgte dengang og har siden valgt uddannelsen. I 2009 udgør mænd stadig kun 3,4 pct. af Dansk Sygeplejeråds medlemmer (1). Hvis flere mænd skal vælge og gennemføre sygeplejerskeuddannelsen, er det nødvendigt med en målrettet indsats.

På Professionshøjskolen Metropol, Sygeplejerskeuddannelsen Herlev, har vi taget denne udfordring op i projektet "Maskuline værdier i et feminint univers". Vi har fokus på at skabe et socialt og fagligt netværk mellem vores mandlige studerende, ligesom vi undersøger, hvilke faktorer der kan være medvirkende til, at mandlige studerende, som det er tilfældet på Herlev, hyppigere forlader studiet end deres kvindelige medstuderende.

Projektet er en del af den strategi, Metropol har udarbejdet, hvor der sættes fokus på at udvikle fælles tiltag for at nå nye målgrupper af studerende, som f.eks. mænd (2).

Mandeaftener

For at give de mandlige sygeplejestuderende muligheder for et fagligt og socialt maskulint fællesskab har vi indledningsvis inviteret til temaaftener. Her har mandlige sygeplejersker givet oplæg og inspiration via fortællinger fra deres hverdag og karriere som sygeplejersker. Arrangementerne har været vellykkede og har affødt gode idéer fra deltagere i forhold til at fastholde og rekruttere flere mænd i uddannelsen.

Ud over idéer fra mandeaftenerne foretog vi en litteraturgennemgang, der viste, at der kun eksisterer få undersøgelser om faktorer af betydning for rekruttering og fastholdelse af mandlige sygeplejestuderende. Vi gennemførte derfor et fokusgruppeinterview med fire mandlige sygeplejestuderende. Disse var i alderen 22-33 år, på forskelligt uddannelsestrin, og to havde en baggrund som social- og sundhedsassistenter.

Nogle af de ting, disse fire mandlige studerende efterspørger, er synlige mandlige rollemodeller: lærere, ledere og kliniske vejledere, og generelt ønskes der, at man fra uddannelsesstedets side gør mere for de studerendes trivsel - hos begge køn. Omfanget af teori i begyndelsen af uddannelsen opleves for stort, specielt vedr. sygeplejeteorier, som informanterne har svært ved at se, hvad de skal bruge til. Der udtrykkes derudover et behov for tydelighed i de forventninger, de mandlige studerende bliver mødt med i klinikken.

Handlingsforslag til rekruttering og fastholdelse

På baggrund af temaaftener og fokusgruppeinterview har vi udarbejdet en rapport, som fokuserer på konkrete handlingsforslag (2).

I forhold til rekruttering skal der generelt lægges vægt på at formidle uddannelsens mange forskellige job- og videreuddannelsesmuligheder, og der kan iværksættes målrettede kampagner mod specifikke mandegrupper, f.eks. mandlige social- og sundhedsassistenter.

Der bør skabes en bedre sammenhæng mellem teori og klinik, således at de mandlige studerende oplever, at sygeplejeteorierne giver mening. Man kan f.eks. inddrage konkrete patientoplevelser i den teoretiske undervisning, ligesom der i klinikken kan arbejdes konkret med, hvordan teorierne kan anvendes som optik til at forstå og udvælge interventionsmuligheder i sygeplejen.

Klarhed i forventningerne til de mandlige studerende i klinikken forudsætter, at målene italesættes i højere grad, hvilket kræver et godt samarbejde mellem undervisere på skolen og de kliniske vejledere. Der kan evt. trækkes på de nyoprettede kliniske kombinationsstillinger, som netop skaber sammenhæng mellem teori og klinik.

For at undgå frafald kan der endvidere oprettes mentorordninger, hvor mandlige studerende, især i begyndelsen af studiet, tilbydes en mandlig studerende fra en ældre årgang som mentor.

Afslutningsvis kunne det være interessant at undersøge, hvorvidt mandlige studerendes opfattelser og oplevelser af at være sygeplejestuderende adskiller sig fra deres kvindelige medstuderende.

Læs de andre handlingsforslag i rapporten "Mandlige værdier i et kvindeligt univers", der kan rekvireres hos Ben Nielsen. Ben Nielsen, Ole Bjørke og Kim Jørgensen er ansat som undervisere ved Sygeplejerskeuddannelsen i Herlev, Professionshøjskolen Metropol.

Litteratur

  1. Dansk Sygeplejeråd. Medlemsstatistik 2009. www.dsr.dk > tal og analyser > medlemsstatistik.
    Professionshøjskolen Metropol. Viden der virker, viden der udfordrer - Strategi 2015.