Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

5 faglige minutter: Sygeplejersker, brug ytringsfriheden!

Patienterne er formentlig så smerteforpinte, sultne og tørre i munden, at de ikke har kræfter til at fortælle deres historie om et skrantende sundhedsvæsen, og de pårørende (hvis der overhovedet er nogen) har så travlt med at holde i hånd, hente drikkevarer og være afmægtige, at de såmænd heller ikke har overskud til at råbe op.

Sygeplejersken 2011 nr. 11, s. 32

Af:

Eva Hoffmann, lektor, MKS

Tegneren Kurt Westergaards nyligt oprettede fond, som årligt skal uddele en pris til kunstnere, der tør ytre sig trods modstand, fik mig til at tænke på, hvorledes danske sygeplejersker har det med deres ytringsfrihed. Med jævne mellemrum sker det, at sygeplejersker går til pressen og selv laver overskrifter, før andre gør det for dem. En undersøgelse foretaget af FTF i 2010 viser imidlertid, at der er langt mellem de sygeplejersker, som oplever uholdbare forhold på deres arbejdsplads, og dem, som rent faktisk ender med at ytre sig offentligt om det.

Men hvor er det godt, når nogen gør det. Taler, fortæller og bruger deres frihed til at ytre sig, når alle interne muligheder for at blive hørt er udtømte. Hvem skulle ellers gøre det? Patienterne er formentlig så smerteforpinte, sultne og tørre i munden, at de ikke har kræfter til at fortælle deres historie om et skrantende sundhedsvæsen, og de pårørende (hvis der overhovedet er nogen) har så travlt med at holde i hånd, hente drikkevarer og være afmægtige, at de såmænd heller ikke har overskud til at råbe op. Tilbage er der sygeplejerskerne, vidnerne, der med en solid faglighed kan fortælle om forholdene og forhåbentlig få beslutningstagerne til at forstå, når den moralske og faglige kant er overskredet.

Jeg var forleden sammen med en flok kvinder, hvoraf flere er sygeplejersker. Midt imellem samtalerne om den forestående sommer, vores mænd, børn og nyindkøbte sommersandaler faldt talen også på sygeplejen. Flere af selskabets sygeplejersker fortalte, at personalet, der hvor de er ansat, har fået følgende retningslinje fra ledelsen: ”Slæk på kvaliteten, men ikke på sikkerheden”.

Man kan naturligvis håbe, at enten de eller jeg har misforstået ledelsens og ikke mindst politikernes ønsker til sygeplejen, men tager man udtalelsen alvorligt, er den tankevækkende, og jeg tillader mig på fagets og ikke mindst patienternes vegne at føle mig stødt over sådan en udmelding. Hvad er nu det for noget? Slække på kvaliteten, men ikke på sikkerheden?
”Hvad betyder det mon for patienterne?”

”Ja, det kan jo f.eks. betyde, at det ikke gør noget, at patienterne ikke får så meget at drikke, og at de ikke får smurt de tørre læber, men at de helst skal have deres medicin til tiden,” var nogle af de svar, jeg fik.

Forfølges denne tankegang, bør sygeplejeskolerne udskifte nogle af fagene på skemaet og i stedet for lektioner om mundpleje, servering af mad og drikke samt omsorg indføre fag som: ”Hvordan holde liv i en patient med mindst mulig kvalitet?” eller ”Lær at kende forskel på kvalitet og sikkerhed.” En grotesk og ganske urealistisk tankegang, som på mange måder kan sammenlignes med lavprisflyselskabernes tilsyneladende forretningsplan: Lad passagerne tage madpakken og dåsecolaen med selv, lad flyveren være lidt beskidt og kabinepersonalets smil lidt stivnet, men undgå for guds skyld nødlandinger eller andre emergencymanøvrer, der kan koste menneskeliv og fremkalde uheldige avisoverskrifter.

Imens sygeplejen bumler ud ad landingsbanen, kan vi overveje, hvor lav vi egentlig vil tillade, at kvaliteten i plejen bliver, og hvor grænsen egentlig går mellem dårlig kvalitet og brud på sikkerheden. Det er så nemt bare at tale lidt mere om mænd, børn og sommersandaler og lidt mindre om sygepleje, men det er så vigtigt, at vi gør det, taler, fortæller og ytrer os, både når vi er stolte af den sygepleje, vi tilbyder, og når vi ikke er.

Blå bog

Eva Hoffmann er 38 år og har været ansat på UC Syddanmark siden 2001. Hun blev lektor i 2008. Eva Hoffmann er uddannet sygeplejerske i 1996. Herefter arbejdede hun i fem år på kirurgisk afdeling på Sønderborg Sygehus. Eva Hoffmann har en diplomuddannelse i sygepleje fra 2001, hun blev master i klinisk sygepleje i 2006 og certificeret
coach i 2008. Hun har p.t. barselsorlov.

”5 faglige minutter” er en personlig tekst, som gør rede for sit indhold ved hjælp af fortællinger, skrøner, citater m.m. En klummeskriver skal ikke følge almindelige journalistiske krav om saglig, objektiv gengivelse af kendsgerninger.