Studerende i praksis: Små ting kan gøre korttidsforløbet til en positiv oplevelse

Ved at følge en patient en hel dag lærte en sygeplejestuderende, at kontinuitet er væsentligt for patientens tilfredshed med sit forløb.

SY-2012-01-16-1aFoto: Kissen Møller Hansen

I forbindelse med valgfag på modul 13 var jeg på en øre-næse-hals-afdeling. Det overordnede tema på valgfaget var korttidskontakt. Men selvom det primært drejede sig om det korte møde, fik jeg også mulighed for at følge et helt patientforløb, og det var en rigtig god og anderledes oplevelse. Det drejede sig om en ældre kvinde, som jeg fik lov at følge fra indlæggelse til undersøgelse på OP, videre til opvågning og til sidst tilbage på afdelingen. Det hele på samme dag.

Da patienten ankom, hilste jeg på hende og spurgte, om det var i orden, at jeg fulgte med hende rundt den dag. Vi talte sammen, lige inden hun skulle ind på operationsstuen. Hun spurgte lidt ind til, hvad der skulle ske bagefter, og jeg fortalte hende om forløbet (opvågning, afdeling osv.).

Da hun efter undersøgelsen kom på opvågningen, målte en sygeplejerske værdier og spurgte, hvordan hun havde det. Da sygeplejersken var færdig med sit arbejde, gik jeg over til ”min” patient. Det første, hun sagde, da hun så mig, var, ”hvor er det dejligt at se et kendt ansigt”. Jeg sad ved hende på opvågningen, og vi talte sammen, indtil hun skulle tilbage på afdelingen. I den tid nåede hun flere gange at sige, at hun var glad for, at jeg fulgte hende rundt.

Tilbage på afdelingen tog jeg afsked med hende, og her fik hun igen sagt, at det havde været rart, at jeg havde ”holdt øje med hende”, som hun udtrykte det. 

I dag går udviklingen mere og mere imod accelererede patientforløb, men denne oplevelse har gjort mig klogere på, hvor vigtigt det er for patienterne, at der trods alt er en form for kontinuitet i deres forløb, hvor de ellers risikerer at møde mange forskellige fagpersoner. Der er ikke ressourcer til, at sygeplejersker kan gøre det, som jeg gjorde den dag, og det er måske heller ikke altid relevant, men det har lært mig, at det er små ting, der kan være med til at gøre korttidsforløbet til en positiv oplevelse for patienterne.

Er du sygeplejestuderende, og har du oplevet en situation, hvor du lærte noget af en patient, en pårørende eller en fagperson i sundhedssektoren, så skriv til os. Send din historie til jb@dsr.dk Den må højst fylde 2.000 tegn uden mellemrum. Du får 500 kr., når din historie bliver bragt i Sygeplejersken.

Emneord: 
Sygeplejestuderende