Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Hver 10. føler sig mobbet

Hver 10. medarbejder i sundhedssektoren har indenfor det seneste år været udsat for mobning på arbejdet. Det er primært kolleger og ledere, der mobber.

Sygeplejersken 2012 nr. 14, s. 10-11

Af:

Marianne Troelsen Skou, journalist

Ondskabsfulde kommentarer og himmelvendte øjne. Det er ikke altid sjovt at gå på arbejde. En ny undersøgelse fra hovedorganisationen for 450.000 offentligt og privatansatte, FTF, viser, at hver 10. medarbejder i sundhedssektoren har følt sig mobbet indenfor det seneste år. Det er primært kolleger og ledere, som mobber, og i mindre omfang patienterne.
Eva Gemzøe Mikkelsen, erhvervspsykolog og ph.d. fra konsulentvirksomheden Crecea har bl.a. forsket i forebyggelse af mobning og konflikter på sygehuse. Mobning relaterer sig ofte til konflikter, der ikke er blevet løst, mener hun.

”Hvis medarbejderne og lederne ikke har redskaberne til at håndtere konflikter, eller lederen for eksempel ikke prioriterer at få konflikterne løst, udvikler de sig ofte,” siger hun.

Ifølge Eva Gemzøe Mikkelsen er der en forhøjet risiko for mobning indenfor sundhedssektoren, fordi f.eks. sygeplejefaget er et emotionelt arbejde.

”De ansatte er mere på rent personligt. Det betyder, at der også vil være flere personlige informationer om dig, som vil kunne blive brugt imod dig,” siger Eva Gemzøe Mikkelsen.
Ifølge hende kan der også være enkelte kolleger, der er bærere af en fejlfinderkultur, som kan blive udbredt, hvis ikke den bliver stoppet. Der kan også være konflikter mellem afdelinger og tværfaglige konflikter, der øger risikoen for mobning.

”Samtidig har sygeplejerskerne et vældigt stressende job. På f.eks. skadestuer og operationsafdelinger, hvor det handler om liv og død, udvikler der sig nogle gange en grov humor, som kan kamme over, og som betyder, at nogle måske føler sig mobbet. Det er vigtigt, at der altid er plads til en undskyldning, og man udviser respekt, selvom man befinder sig i en presset situation,” siger Eva Gemzøe Mikkelsen, der også mener, at den økonomiske krise kan forværre mobningen.

”Hvis der er færre hænder og mere pres, øger det risikoen for konflikter. Og hvis det er svært at finde et andet job, er der en tendens til, at man bliver i et job, hvor man bliver mobbet.”

Mobbefri arbejdsplads

På Bispebjerg Hospital tog man allerede for næsten 10 år siden hånd om mobning. Tilbage i 2003 besluttede hospitalet at indføre projekt mobbefri arbejdsplads, fordi en trivselsmåling viste, at 12 pct. af de ansatte følte sig mobbet.

På Kardiologisk ambulatorium Y var der også situationer, der tangerede mobning. Afdelingssygeplejerske Henriette Pedersen sagde derfor ja til en særlig indsats mod mobning.

”Det gik ud på, at hver enkelt medarbejder åbent skulle fortælle, hvordan de oplevede hverdagen på afdelingen, mens de andre lyttede. Desuden var vi alle hos en erhvervspsykolog, der lærte os forskellige arbejdsredskaber – f.eks. at give hinanden feedback,” fortæller Henriette Pedersen.

Italesættelsen af problemerne og de nye værktøjer skabte en ny måde at samarbejde på, og siden har der ikke været problemer med mobning på afdelingen

Det er vigtigt at stoppe mobning. Undersøgelsen fra FTF viser nemlig også, at de, der har været udsat for mobning, oplever højere arbejdsrelateret udbrændthed og lavere energi end andre. De har et klart højere sygefravær, oplever væsentligt mere stress end andre, og de oplever lavere psykisk velbefindende. De, der har været udsat for mobning, oplever også lavere selvvurderet helbred.

   Gode råd til at forebygge mobning
  • Lav regler og politikker til at håndtere og forebygge konflikter og mobning. Hvem skal man f.eks. henvende sig til, når man føler sig mobbet.
  • Uddan lederne til at håndtere konflikter, så de bliver prioriteret og løst.
  • Skab dialog om en ordentlig omgangstone.
  • Grib ind, hvis du oplever en ubehagelig tone mellem f.eks. kolleger.
  • Fokus på det psykiske arbejdsmiljø. F.eks. øger uklarheder om roller konflikter og mobning.
  • Stressforebyggelse. Fokus på hinanden og ikke kun på patienterne.

   Kilde: Eva Gemzøe Mikkelsen, erhvervspsykolog og ph.d. hos konsulentvirksomheden Crecea