Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Traditioner og praktisk organisering hindrer en god ernæringsindsats

Det er ikke fokus og viden, der mangler på ernæringsområdet. Derimod er det måden, arbejdet er organiseret på, der hindrer gode måltider på hospitalet. Det viser en kortlægning af, hvordan måltider serveres for patienter på tre medicinske afsnit på Glostrup Hospital.

Sygeplejersken 2013 nr. 11, s. 59

Af:

Kirsten Kornval, ledende oversygeplejerske, formand for projektets styregruppe, Glostrup Hospital,

Sarah Johansen, cand.scient.san.publ., projektleder, Glostrup Hospital,

Mads Østerby, cand.polit., konsulent, Ernst & Young

Læs som PDF - gå til side 59

Mangler der viden om ernæringens betydning for rehabilitering, indlæggelsestid, antallet af komplikationer mv.? Det mener Anne W. Ravn m.fl. i en meget rammende artikel i Sygeplejersken nr. 6/13 om manglende fokus på ernæring i sundhedssektoren. Vi er meget enige i, at ernæring er væsentligt, men vi tror ikke, problemerne skyldes mangel på viden.

På Glostrup Hospital har vi netop kortlagt, hvordan svage medicinske patienter på tre medicinske sengeafsnit helt konkret får serveret deres måltider. Vores resultater viser, at personalet gennemgående har viden om ernæring og ønsker at have fokus på området.

Men de gode hensigter bliver bremset af den måde, hverdagen er organiseret på i et sengeafsnit. F.eks. bliver patienterne ofte tilbudt fem måltider indenfor otte dagtimer, hvor der er mange ansatte på vagt. Vi kan også se, at det ofte ikke er én person, som får ansvar for at tilbyde mellemmåltider i en patientgruppe. Der er heller ikke en fast aftale om, at patienterne skal have madro under spisningen og ikke må forstyrres af f.eks. blodprøvetagning, selv om vi ved, at patienterne spiser mere, når der er gode rammer for måltidet.

Kortlægningen er sket som en del af måltids- og ernæringsprojektet ”Mere mad i munden” på Glostrup Hospital, som Region Hovedstaden har bevilget 1 mio. kr. til. Projektets formål er at forbedre svage medicinske patienters måltidsoplevelse, at udvikle den kliniske praksis i relation til ernæring samt at øge personalets opmærksomhed på ernæringsarbejdet.

I de kommende måneder sætter vi fokus på at arbejde med en bedre organisering af, hvornår og hvordan den enkelte patient får tilbudt mad. F.eks. ved at sikre, at der er en bedre fordeling af de tilbud om måltider, patienterne får i løbet af dagen, og at ansvaret både for hovedmåltider og mellemmåltider er klart fordelt. Derudover vil vi sætte fokus på prioritering og ledelsesmæssig opmærksomhed. ”Mere mad i munden” forventes afsluttet med en evaluering samt en udrulningsplan til de øvrige afdelinger på Glostrup Hospital og i Region Hovedstaden.

Vi tror, at det er praksisnære initiativer, der gør en forskel for patienternes ernæring i en kompleks hverdag frem for mere viden og uddannelse.