Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Patientinddragelse er afhængig af den person, patienten møder

Læger, sygeplejersker og terapeuter vil gerne inddrage patienterne, men det er forskelligt, hvad de forstår ved brugerinddragelse, og det giver risiko for ringere behandling og pleje. To nye undersøgelser problematiserer den manglende fælles forståelse.

Sygeplejersken 2014 nr. 1, s. 12

Af:

Susanne Bloch Kjeldsen, journalist

Forskning har vist, at fejl kan begrænses ved at inddrage patienten i alle faser af behandlingsforløbet, og det ved læger, sygeplejersker og terapeuter. En ny undersøgelse fra Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet, Vibis, viser, at patientinddragelse bliver opfattet som et positivt led i behandlingen. Det giver mere tilfredse patienter og er med til at skabe tryghed, kontrol og overblik, så patienten bedre kan håndtere sit behandlingsforløb.

Men de samme fagpersoner har alligevel ikke nogen fælles mening om, hvad patientinddragelse er.

”Nogle mener, at informeret samtykke, informationspjecer eller postkasser, hvor man har mulighed for at sige sin mening, er eksempler på patientinddragelse, men det er den mest passive form for inddragelse.

Vi mener, at patientinddragelse mere handler om fælles beslutningstagen, hvor man indhenter og afdækker den enkelte patients viden, præferencer og ressourcer og lader patienten aktivt indgå i beslutninger om behandlingen,” siger projektleder i Vibis, Alexandra Jönsson.

Positiv indstilling

Der findes hverken i Danmark eller på internationalt plan en definition af, hvad patientinddragelse er, men ingen er i tvivl om, at det er noget positivt. Og den indstilling er i sig selv positiv,” mener Alexandra Jönsson.

”Hvis man troede, at der var modstand mod at inddrage patienterne, så må vi konstatere, at basis for at indføre patientinddragelse er der. Det vil tage tid og sikkert kræve nogle fejltrin undervejs, men udviklingen går i den rigtige retning, så måske om 10 år har vi gode resultater,” siger hun.

Regeringen har afsat 20 mio. kr. til at arbejde med brugerinddragelse i sundhedsvæsenet over de næste fire år. Dansk Sygeplejeråd er med i et udvalg, der skal lave en strategi for, hvordan de penge skal anvendes, og strategien skal præsenteres i marts 2014.

Ifølge Alexandra Jönsson er der først og fremmest brug for en diskussion af, hvordan patientinddragelse skal forstås.
”Problemet er, at nogle af forståelserne grænser hen til, at patienten rent faktisk ikke er inddraget. At patienten får lov at sige ja eller nej, handler jo ikke om at inddrage patientens ressourcer og tage hensyn til behov, så det er en meget passiv form for inddragelse. Graden af patientinddragelse er afhængig af, hvilken person du møder,” siger hun.

Et ledelsesspørgsmål

Undersøgelsen fra Vibis fra november 2013 er på linje med en anden aktuel undersøgelse af brugerinddragelse fra Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Forskning og Analyse, KORA. Begge undersøgelser konkluderer, at patientinddragelse er et ledelsesspørgsmål, og hvis det skal lykkes, kræver det en kulturændring og en systematisk implementering af konkrete og håndtérbare metoder.

”Hvis man både har den økonomiske barriere og x antal overlæger at arbejde med, som ikke vil lave om på den måde, de plejer at gøre det på, så kan man ikke fortænke ledere i at give op på forhånd. Brugerinddragelse kræver, at man virkelig tager sit ledelsesansvar på sig,” siger seniorprojektleder i KORA og ph.d. i organisation, Christina Holm-Petersen.

Læs mere om brugerinddragelse på www.vibis.dk og www.kora.dk og i temaet om brugerinddragelse i dette nummer af Sygeplejersken. 
 

Anbefalinger for arbejdet med brugerinddragelse i praksis

Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet, Vibis, anbefaler, at ledelsen opfylder en række forhold for at sikre, at der arbejdes målrettet mod at anvende patienternes viden, behov og præferencer i behandlingen.

Ledelsen skal:

  • prioritere patientinddragelse og aktivt italesætte dette over for sine ansatte • tage ansvar for, at der bliver implementeret konkrete og håndtérbare metoder til patientinddragelse
  • arbejde for at få en struktur, der imødekommer patientinddragelse med fysiske vilkår, der gør det muligt at tale privat uden afbrydelser
  • reorganisere arbejdsopgaver sådan, at patientinddragelse er en integreret del af arbejdet, der ikke kræver ekstra tid
  • implementere metoder til at inddrage, som indgår i planlægningen af arbejdsdagen og er en integreret del af praksis.

Både ledelse og medarbejdere skal:

  • have relevant uddannelse i og viden om metoder til at arbejde med patientinddragelse i praksis.

Medarbejderne på den enkelte afdeling skal:

  • arbejde systematisk med inddragelse ud fra en fælles forståelse af, hvad patientinddragelse er i praksis
  • gøre brug af eksisterende metoder til inddragelse som f.eks. fælles beslutningstagning.

Kilde: Videnscenter for Brugerinddragelse.