Sygeplejersken
Interventionsprogram for førskolebørn med ADHD
Et interventionsprojekt skal gennem fysisk aktivitet og forskellige forudbestemte lege undersøge, om det er muligt at påvirke grundlæggende neurale og neurokognitive processer hos førskolebørn med ADHD. Projektet hedder TEAMS (Training Executive, Attention and Motor Skills).
Sygeplejersken 2014 nr. 7, s. 70
Af:
Helle Annette Vibholm, distriktssygeplejerske, cand.cur.
I Børne- og Ungdomspsykiatrisk afdeling i Region Sjælland gennemføres aktuelt et randomiseret kontrolstudie (RCT) af et unikt neurokognitivt behandlingskoncept udviklet til førskolebørn med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Artiklen beskriver dette projekt.
ADHD er en kronisk, neuropsykiatrisk lidelse, som typisk opdages i førskolealderen. Det estimeres internationalt, at 3-9 pct. af skolebørn lider af ADHD, og at 50-75 pct. af disse fortsat vil have en vis grad af funktionshæmning ind i voksenalderen (1,2). De senere års forskning har fundet evidens for, at børn med ADHD har en sent udviklet og muligvis underudviklet hjerne samt funktionsanomalier (1,2). Desuden peges på, at den tidlige barndom er den mest kritiske periode ift. hjernens udvikling, hvorfor en tidlig indsats ved neuropsykiatriske lidelser kan være essentiel ift. forløbsperspektivet (1,2).
Ud fra denne viden har et hold amerikanske forskere udviklet og opnået lovende resultater med træningsprogrammet TEAMS.
TEAMS er designet af professor J. Halperin til gennem fysisk aktivitet og forskellige forudbestemte lege at påvirke grundlæggende neurale og neurokognitive processer hos førskolebørn med ADHD. Legene er sammensat, så de stimulerer de dele af barnets hjerne, som menes påvirkede ved ADHD. Forstudierne har vist, at indsatsen har påvirket symptombilledet omkring hyperaktivitet, impulsivitet og koncentration positivt (1,2).
Formålet med projektet er gennem et RCT-studie at afdække, om TEAMS-programmet signifikant mindsker ADHD-symptomer og/eller øger funktionsniveauet ift. kontrolgruppen. Håbet er at kunne udvikle den kliniske praksis og udvide behandlingstilbuddet til førskolebørn med ADHD.
Målgruppen er børn mellem tre og seks år, som er diagnosticeret med ADHD og henvist til behandling i Region Sjælland (3).
De børn/familier, som svarer til målgruppen og accepterer deltagelse, randomiseres til interventionsgruppen eller kontrolgruppen vha. faciliteten ”OPEN Randomized” via Syddansk Universitet.
Interventionsgruppen følger TEAMS-programmet, der forløber over otte ugentlige gruppesessioner, bestående af separate børne- og forældregrupper. Gruppestørrelsen er 2-5 børn pr. gruppe.
I børnegruppen introduceres børnene til nye lege og aktiviteter hver uge. Aktiviteterne er målrettet stimulering af arbejdshukommelse, impulskontrol, koncentration, fordybelse og motorik. Alle aktiviteterne er beskrevet på små, laminerede kort. Hvert barn får udleveret en lille kuffert med illustrerede kort, der beskriver de forskellige aktiviteter, som skal udføres i minimum 30 minutter dagligt hjemme. Nye aktivitetskort udleveres hver uge (3).
Forældregruppen modtager psykoedukation og vejledning i den kommende uges aktiviteter.
Komplians måles ved hjælp af en fortrykt, dagbogslignende protokol, som forældrene skal udfylde dagligt.
Kontrolgruppen tilbydes standardbehandling efter Region Sjællands gældende retningslinjer, se boks 1, dog uden medicinsk behandling (3).
De regionale retningslinjer findes på et internt tilgængeligt dokument. De følger de nationale retningslinjer, som findes på Sundhedsstyrelsens hjemmeside
Resultaterne måles vha. validerede ADHD-symptomvurderingsskemaer (ADHD-RS og SDQ), udfyldt af forældre og lærere/pædagoger før og efter indsatsen og igen efter en, tre og seks måneder for at måle langtidseffekten af interventionen (3).
Der er aktuelt rekrutteret 32 familier til projektet siden april 2013. Projektet er åbent for rekruttering og forventes afsluttet i december 2015. Både positive, negative og inkonsekvente resultater vil blive offentliggjort i anerkendte nationale og internationale tidsskrifter.
Helle Annette Vibholm, distriktssygeplejerske, cand.cur., projektleder ved Børne- og Ungdomspsykiatrien i Region Sjælland.
Litteratur
- Halperin JM, Healey DM. The Influences of Environmental Enrichment, Cognitive Enhance-ment, and Physical Exercise on Brain Development: Can we Alter the Developmental Trajectory of ADHD? Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2011 January; 35(3):621-34. Published online 2010 August 5. doi: 10.1016/j.neubiorev.2010.07.006 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20691725
- Halperin JM, Marks DJ, Bedard ACV et al. Executive Training, Attention, and Motor Skills: A Proof-of-Concept Study in Preschool Children with ADHD. Journal of Attention Disorders November 2013 vol. 17 no. 8 711-721 http://jad.sagepub.com/content/early/2012/03/01/1087054711435681
- Vibholm HA, Pedersen J, Holm A et al. A multicenter, randomized, controlled study of Train-ing Executive, Attention, and Motor Skills (TEAMS) in Danish preschool children with atten-tion-deficit/hyperactivity disorder: Rationale and description of the intervention and study pro-tocol. Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology Vol. 2(1):2-10 (2014). http://docplayer.net/20910386-Region-zealand-holbaek-denmark-2-child-and-adolescent-psychiatric-centre-region-zealand-roskilde-denmark.html