Britt Elise Nielsen
Fra Holbæk til Helmand
En sygeplejerskes beretninger

FADL’s Forlag 2015
280 sider – 299,95 kr.

Sygeplejerske Britt Elise Nielsens motto stammer fra en af Disneys kendte tegnefilm og lyder:

”Du vælger din egen sti, Pocahontas”. Og det er netop det, bogens forfatter har gjort. Valgt sin egen sti, nemlig stien fra Holbæk til Helmand og, kunne man passende tilføje, tilbage igen. Forfatteren tager os i denne ærlige og personlige beretning med på sin egen vej fra forberedende militærtræning i Danmark, til Helmand-provinsen, senere til Kabul og slutteligt hjem til Odsherred igen.

Detaljeringsniveauet er højt, og Britt Elise Nielsen tilbyder med sin kronologiske og dagbogsprægede stil læseren at komme helt tæt på hverdagslivet som udsendt sygeplejerske. En menneskelig og faglig rejse fyldt med stillingtagen til egen dødelighed, obligatoriske afskedsbreve, løbeture, sengelopper, søvnløshed og ikke mindst traumekald. En rejse, som forfatteren selv beskriver som ”mit vokseneventyr”, ”mit egotrip” og ”en dannelsesrejse”.  Forfatteren citerer sin egen dagbog og skriver, efter at have oplevet en køretur i Helmands ørken fra taget af en ambulance, ”…varmeknopperne på ryggen klør ad helvede til, men er for første gang næsten lykkelig, håber det er i orden, selvom der er krig i landet.”

Bogen besvarer ikke direkte dette og andre vigtige spørgsmål om krig og sygepleje og forbliver med sit hverdagssprog hovedsageligt på det beskrivende plan.

For sygeplejersker, som går med drømmen om at vælge en sti som Britt Elise Nielsens, er bogen med sine ekstremt detaljemættede beskrivelser uden tvivl en spændende og informativ bog. For os andre giver bogen et relevant og usentimentalt smugkig ind i en ukendt hverdag, som nurse on mission i konstant beredskab.

Af Eva Hoffmann, lektor, UC Syd, Sygeplejerskeuddannelsen.

2016-1-hold-i-virkelighedenEt godt indblik i unge menneskers liv med hiv

Tinne Laursen, Lotte Ørneborg
Rodkjær og Helle Lyster
Hold I Virkeligheden
Mediart 2015
112 sider – 149 kr.

Bogen indeholder 12 personlige beretninger om at være ung og hiv-smittet. Selvom det er hårdt at læse om de mange svære perioder, der er, når man lever med hiv, så er der også mange smukke beretninger om de unges modige kamp for at fortælle, hvem de egentlig er. Fortællingerne giver et godt indblik i de udfordringer, man som ung står overfor, når man rammes af en tabui-seret, kronisk sygdom.
Nogle af de unge er født som hiv-smittede, mens andre er blevet smittet af en kæreste eller en flirt. De unge er alle medlem af den landsdækkende Ungegruppen for hiv-smittede. Gruppen blev stiftet af Lotte Rodkjær og Tinne Lauersen for 15 år siden, idet de så et behov for at skabe et netværk for unge med hiv, unge som ofte lever skjult med hiv og føler skam. I Ungegruppen kan de unge beskrive deres følelser over for jævnaldrende, hvilket for nogle har gjort det lettere at leve med sygdommen.
Mange fortæller, at de igennem tiden har skiftet perspektiv og i dag ser hiv som en styrke i stedet for en svaghed. En af disse unge er Anne, som er født hiv-smittet og blev mor som 26-årig.  Hun blev bevidst om sin sygdom i syvårsalderen.
Efter datterens fødsel fik Anne modet til at løsrive sig fra sin offerrolle og sin skam og melde sig ind i Ungegruppen. Et andet eksempel er Sanja, der som 22-årig fik konstateret hiv. Sanja havde et stort behov for at have kontrol over, hvem der måtte vide, at hun var hiv-smittet. Gennem Ungegruppen fik hun mulighed for at blive del af et coachingforløb hos Hawk, en canadisk indianer. Det blev skelsættende for Sanja. Hun lærte igennem simple øvelser at ændre sine tankemønstre fra frygt til styrke, og det gik op for hende, at hun var blevet fastlåst i en offerrolle.
Bogens formål er at bidrage til at bryde stigma og tabu om hiv ved at give et indblik i de unge menneskers liv, og det mål synes jeg, bogen når.

Af Ben Nielsen, lektor, cand.cur., Sygeplejerskeuddannelsen  Professionshøjskolen Metropol.

2016-1-palliativmedicinTidlig palliativ intervention er vigtigt

Med de store udfordringer, der er med at løfte den palliative indsats i Danmark, er en lærebog velkommen. Dens 53 kapitler er udtryk for, hvor bredt favnende palliativ indsats er, og teksten er velskrevet, veldisponeret og understøttes med gode illustrationer.

Bogen retter sig mod læger og medicinstuderende. Blandt andre faggrupper, der med fordel kan læse sig ind på, hvilke former for lidelser livstruende sygdomme kan føre med sig, står sygeplejersker nok stærkest til at oversætte den terminologi, der knytter sig til visse kapitler om lægespecifikke specialer.

De mange dele af kroppen, som fatale sygdomme kan angribe og/eller forårsage skade på, kortlægges nøje; og dermed også de udfordringer, der knytter sig til at fremme livskvaliteten hos patienter med livstruende sygdom.

Socialrådgiverens rolle præsenteres som essentiel ved at sikre støttende rammer for patient og pårørende i en sårbar situation, og jura om patientens retsstilling vedr. selvbestemmelse er fyldigt belyst.

Psykiske og åndelige aspekter udlægges med forskellige interessante betragtninger. Bl.a. er den psykologiske samtale fremstillet som en dialog, mens den åndelige/sjælesørgeriske samtale er en trialog, fordi Gud, eller noget større, er med i samtalen.

Om end andre faggruppeområder er grundigt fremstillet, dominerer de medicinske implikationer som forventeligt i en medicinsk lærebog.
En væsentlig tilbagevendende pointe er, at valg af behandling tager afsæt i, hvad et givent symptom betyder for patienten. I det hele taget fremhæves betydningen af dialog med patienten, og fra alle sider betones vigtigheden af tidlig palliativ intervention.

Ud over en opdatering af kræftområdet belyses de nyeste behandlingsmuligheder af specialister i livstruende ikke-kræftsygdomme. De peger på vanskeligheder knyttet til uforudsigelighed og langsom progression af sygdomme inden for hvert deres speciale og finder det svært at formidle budskabet om tidlig palliation til patienter, der ikke opfatter sig selv som havende en livstruende sygdom. F.eks. er læger uvante med at italesætte hjertesvigt som en dødelig sygdom over for patienten, fordi det normale er at give højt specialiseret behandling til det sidste.

Også etik er et tema, men atypisk for bogen forekommer indholdet om etik virkelighedsfjernt og belærende med vendinger som ”skal” og ”bør”. Modsat resten af bogen er kapitlet til minimal gavn og støtte for professionelle i det palliative felt.

Bogen er et must at have inden for rækkevidde. Man opdateres på, hvad en patient i et palliativt forløb kan behøve som palliativ indsats.

Af Annegrethe Venborg, sygeplejerske på hospice Djursland.

2016-1-mentaliseringsguidenAt have sind på sinde

Mentalisering er en evne, der kan læres, skriver Janne Østergaard Hagelquist. Det giver positive forventninger til omsorgssvigtede og traumatiserede børn og unges udviklingsmuligheder. Den korte definition på mentalisering er, at det er at have sind på sinde at kunne se sig selv udefra og den anden indefra og have fokus på mentale tilstande hos sig selv og den anden.

Janne Østergaard Hagelquist er psykolog og leder af Center for Mentalisering. Mentaliseringsguiden er tænkt som et værktøj til fagfolk, som arbejder med udsatte børn og unge og gerne vil arbejde mentaliserende.

For at kunne arbejde mentaliserende må man møde barnet, den unge med et ÅBENT sind, hvor ÅBENT står for: Åbenhed, Balance, Empati, Nysgerrighed og Tålmodighed. Janne Østergaard Hagelquist beskriver STORM-modellen som et værktøj til arbejdet med omsorgssvigtede og traumatiserede børn og unge. STORM er en forkortelse for Sikkerhed, Tænk traumer, Opbyg evner, Ressourcer og Mentalisering. Sikkerhed og mentalisering indrammer modellen og er essentielle for at O’et, dvs. målet om at opbygge evner, kan opfyldes.

Bogens første del beskriver teorien bag mentalisering, og i den sidste del gives konkrete og detaljerede forslag til, hvordan der kan arbejdes med STORM-modellen. Bogen er så enkel i sit sprog og i sin opbygning, at den kan læses af alle med interesse for feltet. Emnet behandles meget grundigt, så grundigt, at jeg på et tidspunkt undervejs i læsningen tænkte: ”Ja tak, nu tror jeg, at jeg har fattet budskabet.” Jeg må dog efterfølgende konstatere, at grundigheden har betydet, at jeg ikke siden har behøvet at grave i hukommelsen efter, hvordan det nu lige var, man skulle forstå og arbejde med S.

De to beskrevne modeller er gode at tænke med, når vi møder omsorgssvigtede børn, unge og deres familier.

Af Hanne Lindhardt, MSA, sundhedsplejerske i Furesø Kommune.

Gertie Sandfeld Lynglund
Antistress manual
Clinic Chi 2015
60 sider – 149 kr.

Forfatteren er sygeplejerske, akupunktør, Qi Gong- og Tai Chi instruktør og har erfaringer med stress. Hun har komponeret en kort manual til stressramte. Bogen blev sendt til vurdering hos en ex-stresset, som var glad for den enkle opbygning og muligheden for at skrive notater bag i bogen. Bogens udgivere optræder i hvide kitler på den første side, herefter følger en omtale af deres klinik. Unødvendigt. Bogen er opdelt i fire trin tilegnet den, som har stress i let eller middelsvær grad. Stop skadelig adfærd, basale behov, beroligelse af nervesystemet, find glæden og overskuddet er de benævnt. Tilgangen er individuel. ”Det er din beslutning om at ville ud af stresstilstanden, der er afgørende for, om det lykkes”. Billedsiden er enkel og giver sammen med små, positive citater indtryk af, at man er på vej ud af en pinefuld tilstand.

Lise Giødesen
Børn på hospital – i børnehøjde
Lise Giødesen 2015
56 sider – 139,95 kr.

Målgruppen for denne bog er alle, som interesserer sig for børn og deres oplevelser i hospitalsmiljøet. Forfatteren og forlæggeren, ergoterapeut Lise Giødesen, kommer da også godt omkring i miljøet. Bogen begynder med en begrundelse for at være skrevet, og her er børnenes perspektiv fremtrædende. Hvordan opfatter et lille barn f.eks. udtryk som ”vi tager lige armen”, eller ”vi slår dig lige ned”? Udsagn fra børn om at være på hospitalet er både tankevækkende og morsomme. ”Astma lyder som et spøgelse og føles som en edderkop, der kravler inde i brystet”. ”Jeg taler med rengøringsdamen. Hun er den samme hver dag”. Udsagn fra personalet tåler ikke gengivelse, mange af dem vidner om manglende forståelse for kommunikation med børn.

Linda Hilsted, Mette Gyldenløve
& Anne-Lise Kamper
Laboratorieanalyser
Praktisk prøvetagning og tolkning af svar

Munksgaard 2015 – 224 sider – 255 kr.

En praktisk klinisk håndbog, der giver et hurtigt overblik over anvendelse og tolkning af forskellige analyser. Den benævnes kittelbog, men den funktion er nok mest for læger og medicinstuderende. Den vil derimod gøre gavn som opslagsværk på hylden hos sygeplejerskerne. Bogen indledes med generelle oplysninger om biokemiske analyser, som bestilles ud fra indikationerne: Diagnostisk, monitorering, screening og forskning. Så er det på plads. Herefter præsenteres prøver fra veneblod og arterieblod efterfulgt af urinprøver og fæcesprøver. Bogen slutter med en omtale af cerebrospinalvæske, ascitesvæske, pleuravæske og sved. Bogens lækre layout gør indholdet nemt at afkode og animerer til hyppig brug.