Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Til samtale med direktøren

Da Susanne Diener skrev et debatindlæg om det pres, hun og hendes kollegaer er under, blev hun kaldt til samtale hos hospitalsdirektør på AUH, Gert Sørensen. Ikke for at modtage en påtale, men med en invitation til dialog.

Sygeplejersken 2016 nr. 14, s. 16

Af:

Britt Lindemann, Journalist

2016-14-geet-soerensen

For nylig fik sygeplejerske Susanne Diener en ikke helt almindelig start på ugen på Aarhus Universitets Hosipital.

Hun var inviteret til møde på direktør Gert Sørensens kontor til en dialog om de udfordringer, hun og hendes kollegaer møder i hverdagen.

Susanne Diener kender ellers godt kommandovejen, når et problem skal løses: Nærmeste leder, tillidsrepræsentant og det lokale MED-udvalg.

Men nogle gange har det været svært at få øje på, at det rigtig nyttede. Derfor slog hun til, da hospitalsdirektør Gert Sørensen på intranettet opfordrede de ansatte til at deltage i den åbne debat:

"Intranettet skaber mulighed for at rejse kritik og komme med forslag, så det kan høres i hele organisationen. Og det er godt og sundt, fastslår direktøren, som opfordrer alle til at blande sig på intranettet."

Susanne Diener skrev og skrev, og med hjælp fra kommunikationskonsulent i Kreds Midtjylland, Ditte Scharnberg, fik hun sat struktur på. Det gav hende mod på også at skrive en kronik til Århus Stiftstidende.

"Besparelserne er nået så vidt, at vi diskuterer, om det er småting som f.eks. tandstikker, vi skal spare væk," siger Susanne Diener om de stramme økonomiske vilkår, som end ikke ledelsen kan ændre på.

Når Susanne Diener valgte at publicere problemerne udenfor det interne system, så var det for at give både befolkning og politikere større indsigt i, hvordan der prioriteres.

Kronikken har fået mere end 1.700 likes, er blevet delt i flere sygeplejefaglige kredse og har fået mange positive tilbagemeldinger. Plus en invitation fra direktøren.

Invitation til dialog

Inden mødet med Gert Sørensen gik Susanne Diener systematisk til værks. Hun følte et ansvar for at få italesat så mange problemer som overhovedet muligt.

"Jeg ville tale med ham om, hvad medarbejdere og ledere kan gøre, hvis vi står sammen. Om vi ikke kan hjælpe hinanden til at gøre vilkårene bedre."

Susanne Diener var godt klar over, at det var urealistisk, at der ville ligge et færdigt løsningsforslag efter halvanden times møde, men hun var alligevel tilfreds med resultatet.

"Det var rart at høre, at ledelsen faktisk er klar over, hvor pressede vi er. Jeg synes, at han lyttede meget åbent til mig, og jeg tror, han har fået skærpet sin opmærksomhed på de problemer, vi har ude på afdelingerne," fortæller hun om sin snak med Gert Sørensen.

Susanne Diener håber, at hun kan være det gode eksempel, der får andre sygeplejersker til at turde ytre sig. At det kan nytte noget.

"Vi kan ikke ændre noget fra den ene dag til den anden, men problemerne bliver i hvert fald ikke løst, hvis vi ikke siger noget. Vi er nødt til at prøve at råbe politikerne op," siger Susanne Diener.

Læs også: Ombudsmanden ind i sag om sygeplejerske