Læs i dette nummer af Sygeplejersken anmeldelser af bøgerne "Infektionshygiejne - en grundbog til sundhedsprofessionelle", Basal kvalitetsudvikling", "Virkemidler i voksenundervisning - 7 trin til at lykkes" samt "Skriv artikler - om videnskabelige, faglige og formidlende artikler".

Sygeplejersken 2017 nr. 14, s. 42-44

Redaktionen

Nyttig og bred viden om forebyggelse af infektioner

sp14_anm_infektionshygiejne

Anne-Marie Andersen

Infektionshygiejne – En grundbog til sundhedsprofessionelle

FADL’s FORLAG 2017 270 sider – 349,95 kr.

Bogen er målrettet alle grupper af sundhedspersonale i sundhedssektoren, herunder studerende, og målet er på en enkel og overskuelig måde at formidle en bred viden om, hvordan sundhedssektorerhvervede infektioner kan forebygges og smittespredning undgås. Hensigten med bogen er også at samle nationale anbefalinger for nogle af de problemstillinger, man kan møde i arbejdet. Bogen skal sikre viden om infektionshygiejniske standarder blandt nuværende og kommende medarbejdere i det danske sundhedsvæsen, hvilket den lykkes med.

Infektionshygiejne er betegnelse for den samlede indsats i forebyggelse af infektioner, som man kan pådrage sig under ophold og indlæggelse på hospital, ophold på plejehjem og gennem pleje, behandling og genoptræning overalt i sundhedssektoren. Infektionsforebyggende tiltag skal finde sted på hospitaler, klinikker og andre institutioner i primær- og sekundærsektoren samt i borgerens eget hjem, herunder plejehjem.

Bogen er et hjælpsomt opslagsværk med et godt register. Har man til forståelse af indholdet under det enkelte emneopdelte kapitel brug for kendskab til tidligere beskrevne forhold eller illustrationer, henvises løbende til disse. Hvert kapitel afsluttes med litteraturhenvisninger.

Læses bogen i sin helhed, får man fra begyndelsen indsigt i organisering af infektionshygiejne samt en historisk indføring i området. Mikroorganismer beskrives eksemplarisk efterfulgt af antibiotika og resistensudvikling forud for beskrivelse af smittekæden og smittemåder. Resistensudvikling er en alvorlig global trussel mod folkesundheden, hvorfor der yderst relevant rettes fokus på korrekt infektionshygiejnisk adfærd og en hensigtsmæssig antibiotikapolitik med en rationel anvendelse af præparaterne.

Infektionshygiejnisk adfærd beskrives med mange gode og praksisnære eksempler. Der sættes fokus på de generelle forholdsregler i form af håndhygiejne, arbejdsdragt og brug af værnemidler. Generelle forholdsregler forebygger smittespredning og er gældende, uanset hvor man befinder sig i sundhedsvæsenet. Bogen beskriver, hvad man skal være opmærksom på ved anskaffelse af nyt udstyr, så en afbrydelse af smitteveje kan finde sted, og desuden nævner den forhold, man skal være opmærksom på ved nybyggeri og ombygning, så hensigtsmæssig adfærd medtænkes og indbygges fra begyndelsen.

Bogen slutter med en beskrivelse af, hvordan sundhedssektorerhvervede infektioner kan monitoreres, og hvordan der arbejdes med kvalitetsudvikling af den infektionsforebyggende praksis set i forhold til de infektionshygiejniske retningslinjer, for til sidst at nævne, hvad infektionshygiejne bygger på gennem eksempler på love, vejledninger, retningslinjer og anbefalinger fra forskellige nationale styrelser.

Bogen er skrevet på et let tilgængeligt sprog. Bestemt en nyttig og meget relevant bog ikke kun for sygeplejersker og studerende, men for medarbejdere i sundhedsvæsenet generelt.

Af Mette Detlefsen, hygiejnesygeplejerske, formand for Fagligt Selskab for Hygiejnesygeplejersker, FSFH, Odense Universitetshospital.

Et kærkomment bidrag til kvalitetsudvikling

sp14_anm_basal

Jan Mainz

Basal kvalitetsudvikling

Munksgaard 2017 232 sider – 250 kr.

Jan Mainz har formået at formidle "kvalitet i sundhedsvæsenet" og "kvalitetsudvikling" letforståeligt, systematisk og kortfattet.

Personer på alle niveauer i sundhedsvæsenet skal forholde sig til kvalitetsudvikling og får tudet ørerne fulde med kvalitetsudvikling og relaterede begreber og termer. Selvom kvalitetsudvikling har været på dagsordenen i Danmark i mange år, drukner det især for mange klinikere i en travl hverdag, hvor tiltag, som skal forbedre kvaliteten i sundhedsvæsenet, kommer til at fremstå som fejlskud eller dårlig prioritering, som presser praksis yderligere i knæ.

Bogen bør være pensum i alle uddannelser i sundhedsvæsenet, og der skal ligge et eksemplar på alle afdelinger i regionerne og i kommunerne, for bogen er et kærkomment bidrag til at holde fokus på at forbedre kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser. Det er ikke kun på et overordnet ledelsesplan, kvalitetsudvikling bør være og er på dagsordenen. Det bør det være hos alle, som dagligt plejer og behandler patienter.

Bogen holder, hvad den lover. En kortfattet og stringent indføring i kvalitet samt udvikling og forbedring af kvalitet. Hvert kapitel starter med en lille appetitvækker i form af et citat, og citatet "it is not enough to do your best; you must know what to do, and then do your best" er en dejlig påmindelse. God læselyst.

Af Sasja Jul Håkonsen, sygeplejerske, cand.cur., ph.d.-studerende, videnskabelig medarbejder Center for Kliniske Retningslinjer – Clearinghouse. Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, Aalborg Universitet.

Intet nyt eller epokegørende

sp14_anm_virkemidler

Merete Hessel & Michael Juhl Fedders

Virkemidler i voksenundervisning – 7 trin til at lykkes

Frydenlund 2017 244 sider – 269 kr.

Jeg har altid ment, at god undervisning drejer sig om at være vældig godt inde i sit stof, at fremstå ærlig, ikke at være bange for nye indfaldsvinkler samt at vise de studerende respekt også ved at stille krav til dem. Denne bog viser, at jeg ikke er helt alene om den opfattelse.

Bogen indledes med en gennemgang af den omstillingsproces, det moderne velfærdssamfund er i gang med, og hvad det indebærer for medarbejdere i det offentlige og hermed de udfordringer, kompetenceudviklere møder undervejs i denne omstilling.

Herefter går bogen i lag med de syv trin til at få voksenundervisningen til at lykkes:

• Trin 1: Etabler den gode relation til deltagerne.
  • Trin 2: Undgå deltagernes modstand. Præsentation af modstandsmekanismer.
  • Trin 3: Få deltagerne til at reflektere.
  • Trin 4: Faciliter undervisningen.
  • Trin 5: Vær en robust underviser.
  • Trin 6: Brug pædagogiske virkemidler i undervisningen.
  • Trin 7: Motiver deltagerne til at lære. Endelig fokuseres der på, at undervisningen bygger på et fælles ansvar.

Bogen vrimler med praksiseksempler, og vi præsenteres også for enkelte teoretiske tilgange til at hæfte eksemplerne op på.

Alligevel er det mit indtryk, at der bliver brugt en frygtelig masse ord om undervisning, uden at der indenfor voksenpædagogikken er tilføjet noget nyt eller epokegørende.

Nu med skrivehindringer og gevinstmodel

sp14_anm_skriv

Lotte Rienecker, Peter Stray Jørgensen, Morten Gandil

Skriv artikler – Om videnskabelige, faglige og formidlende artikler 2. udgave

Samfundslitteratur 2016 214 sider – 239 kr.

Bogen har ændret titel fra første udgave. Der skal mere gang i skriveriet og i skriveprocesserne, så nu er det blevet "skriv artikler" og ikke "skriv en artikel". Tilsvarende er bogen blevet 40 sider længere. De ekstra sider er brugt på mere forberedelse til skriveprocessen, skrivehindringer og lancering af en gevinstmodel. Altså: Hvad får jeg og læserne ud af den artikel, jeg planlægger at skrive? Mht. skrivehindringer nævner bogen alle de ting, man kan bilde sig selv ind, for at undgå at komme til sagen, dvs. skriveprocessen.

Jeg har for travlt, jeg mangler et fast sted, hvor jeg kan skrive, jeg skal have bedre tjek på litteraturen, jeg kan bare ikke komme i gang. Fortsæt selv. Tilsvarende er der anvisninger på, hvordan de i alt 11 hindringer kan overvindes.

At man som skribent skal konsultere manuskript- eller forfattervejledning, er naturligt i denne bog, og efterhånden også en fast del af sygeplejerskers skrivepraksis, ved jeg.

Sygeplejerskens tidligere faglige klumme, 5 faglige minutter, er endda nævnt, som noget nyt, og konceptet er citeret. "Den faglige klumme søger med andre ord at give den faglige artikelskriver et frirum til at dyrke den personlige faglighed og måske udfordre indgroede tankesæt".

Bogen er systematisk, struktureret og vældig hjælpsom for den søgende skribent, og den definerer og behandler de tre artikeltyper godt og grundigt. Men næste udgave skal nok ikke være længere, snarere lækrere. Mange bokse og tabeller giver et fint overblik, men det hele er serveret gråt i gråt. Al den stund bogen også nævner layout, kunne den passende demonstrere det i praksis.

Af Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør, Sygeplejersken.

Ditte Bach

Amning med ESA-metoden - Sådan gør du trin for trin

Baby Instituttets Forlag 2017, 212 sider – 299 kr.

ESA-metoden er resultatet af to jordemødres erfaringer og viden. Forkortelsen står for Effektiv, Smertefri Amning. Bogen er præget af stærk optimisme og mange løfter om, at læsning af den vil gøre livet som ammende mor til en lykkelig periode. Jordemødrene begynder med at fortælle læseren fem hemmeligheder om amning, og herefter følger syv trin til en succesfuld amning. Hemmelighederne er skrevet i en tone, der lægger op til et tæt, intimt og tillidsfuldt forhold til læseren, som man er dus med. Bogen er illustreret med mange billeder af glade babyer og enkelte af bryster med betændelse, sår og hudafskrabninger. Amning kan og skal læres, mener forfatterne. Jeg vil gerne slå et slag for en anden tilgang. Find og læs "Ny praksis" i Fag&Forskning 2017(01) side 8-11. Her beskriver forsker og sygeplejerske Ingrid Nilsson, hvordan fire evidensbaserede råd om amning har minimeret genindlæggelser og styrket forældrenes tro på egen formåen. Ikke mindst det sidste er væsentligt.

Jørgen Lange Thomsen og Gry Stevens Senderovitz

Mødommen

Gyldendal 2017, 200 sider – 249,95 kr.

Indgangen til vagina skal gennembrydes, og det synlige resultat er blod – eller 'rødbedesaft' – på lagnet. Bryllupsnatten kan også være forudgået af en operation, der skal genskabe den såkaldte mødom, for i nogle kulturer tilsiger ritualerne, at beviset på brudens kyskhed skal være synligt. Men der er blandt fagfolk ikke enighed om hverken benævnelsen af den slimhindebeklædte bindevævsstruktur, der findes ved indgangen til vagina eller om udseendet. Bogen, der er skrevet af en retsmediciner og en jordemoder, handler overvejende om kvindens oplevelse af det første samleje, og den gør op med fordomme og myter om mødommen, jomfruhinden, hymen. Bogen slår fast, at oplysning, uddannelse og ikke mindst lyst hos kvinden er faktorer, der kan gøre erindringen om det første samleje positiv.

Under alle omstændigheder er her en oplysende bog med skønlitterære eksempler på den første gang. I lyst og i nød.

Preben Kok i samarbejde med Jens "Jam" Rasmussen

Slip livet løs

Gyldendal Business, 127 sider – 250 kr. – Fås også som lydbog

Forfatteren har været præst i 40 år og bl.a. også sygehuspræst. Han er kendt for bogen "Skæld ud på Gud". Nu langer han ud efter det moderne liv, illusionen om det perfekte menneske og den kontrol og magt over alting, vi mener at have. Gennem refleksion over egne oplevelser og via fortællinger om mennesker, han har været sjælesørger for, opfordrer han os til at erkende, at vi ofte er magtesløse, og at der kan komme noget godt ud af det. F.eks. den erfaring at magtesløshed og skyld kan ikke leve sammen. Når magtesløsheden bliver erkendt, forsvinder skylden. Den kristne tro er naturligt nok en ledetråd i bogen, men den handler om mange sider af menneskelivet. Forfatteren slipper sine tanker løs, kan man konstatere.

Hvad samarbejdet mellem forfatteren og Jens "Jam" Rasmussen går ud på, er det ikke lykkedes mig at finde ud af.