Sygeplejersken
Anmeldelser
I dette nummer af Sygeplejersken anmeldes bøgerne "Dialog og samskabelse", "Slank", "Hvem skal bruge sundhedsdata - og til hvad?" samt "Køn i sygeplejepraksis".
Sygeplejersken 2019 nr. 3, s. 42-44
Bag om plusordene med nye metoder
Madbarometret skal være indstillet på kvalitet
Vi trækker dataspor efter os døgnet rundt
Stereotyp forståelse af køn er stadig fremtrædende
Gerd Johnsen & Lotte Vinskov Fynne
Fra ende til anden. Bogen til dig med afføringsproblemer
FADL’s FORLAG 2018, 275 sider – 329,95 kr.
En håndbog til den, som ønsker at gøre noget ved afføringsproblemer i form af forstoppelse, diarré, ufrivillig afføring, luft i maven eller irritabel tyktarm.
Bogen består af tre dele: Den normale tarm, afføringsproblemer og behandling og til slut identifikation af netop dit afføringsproblem og den professionelle hjælp, problemet kan kræve. Forfatterne er henholdsvis en sygeplejerske med en lang karriere indenfor mave-tarm-problemer og en speciallæge, ph.d. og forsker i mave-tarm-lidelser. Bogen kommer omkring mange tilstande og anviser mange udveje, den er lækkert layoutet og indeholder mange cases, der slutter lykkeligt med normalisering af afføringsmønstret.
Målet med bogen er, at læseren og problemets indehaver opnår en rigtig god mavefornemmelse igen. Eller som forfatterne formulerer det: Når enden er god, er alting godt. Og det er jo rigtigt nok.
Anna Jacobina Jacobsen
Baglænsk
Jensen&Dalgaard 2019, 56 sider – 269 kr.
Forfatteren og illustratoren har begået en lidt gådefuld billedbog om døden, som børn i førskolealderen nok vil finde det værd at tale om.Aage hedder hovedpersonen, og hans barnebarn hedder Sylvester. Aage synger på sidste vers, har Sylvester hørt sine forældre sige, hans gamle krop kan ikke længere, og han er begyndt at tale meget mærkeligt. Venskabet med Esther er det eneste, Aage har tilbage, og Esther drikker ikke engang kaffe mere. Men snakke baglæns, det kan hun, og det har Aage også lært sig.
Tegningerne i bogen er gråsorte med enkelte strejf af grønt og orange, og de indbyder til samtale. Hvad er det, der sker med Aage, hvor er Sylvester henne? Og hvad gør Esther og Aage højt oppe i et træ?
Peter Hasle, Eva Thoft, Kristian Gylling Olesen
Ledelse med social kapital i den offentlige sektor
Akademisk Forlag 2019, 240 sider – 299,95 kr.
Tillid og oplevelse af retfærdighed. Vigtige brikker i det daglige samarbejde på en arbejdsplads og forbundet med social kapital forstået som en ressource. Hvis man kender hinanden, kan den sociale kapital udnyttes på tværs. Man kan hjælpe hinanden, fordi man gennem relationer ved, at en kollega kan hjælpe med at løse et specifikt problem. Medarbejdere og ledere kan gennem relationer sikre videndeling, innovation og effektiv løsning af opgaver, der bidrager til de fælles mål. Gensidig tillid betyder, at kontrol af medarbejderne ikke er nødvendig i særlig høj grad. Social kapital er med andre ord værdifuld for en organisation.
Et konkret eksempel fra bogen er en anæstesi- og en operationsafdeling, der bliver lagt sammen og dermed får fælles frokoststue. Ikke alle var begejstrede i starten, men som lægechefen udtrykte det: ”Det er svært at lave myter om nogle, man kender godt.” Den fælles frokost viste sig altså at gavne samarbejdet.