Læserbrev: Forundring over boganmeldelse

Stinne Glasdam har anmeldt vores forskningsantologi ’Narrativ medicin i uddannelse og praksis’ i Sygeplejersken nr. 11/2021. Vi er forundrede. 

Hendes hovedindvending er, at bogen ”instrumentaliserer ofte begrebet narrativ medicin til noget, der kan anvendes til at udvikle og forbedre sundhedsprofessionelles empatiske evner og kommunikationsfærdigheder”.

Det er en besynderlig indvending. Hvis hun ikke kan lide denne form for kompetenceudvikling af sundhedsprofessionelle, som er udviklet af læge og professor Rita Charon, Columbia University, kunne hun indvende det.

Men hvordan kan man kritisere narrativ medicin for at være narrativ medicin?

Anmelderen skriver i sin konklusion: ”Narrativ medicin er så meget andet og rummer alle muligheder for at forstå kompleksiteterne i livet og møderne med sygdom og lidelse.”

Ja, det er netop det, vi viser gennem forord af Rita Charon, de tre kapitler ved førende internationale forskere samt nuancerede kapitler om uddannelse, praksis og interventioner ved centrale danske forskere.  

Derudover er det faktuelt forkert, når der står, at ”narrativ medicin tilbydes som valgfag til medicinstuderende på Syddansk Universitet”.

Nej, narrativ medicin er et obligatorisk fag hos de medicinstuderende på bacheloruddannelsen. Samtidig tilbydes det som et valgfag på de fem sundhedsfaglige kandidatuddannelser – og kurserne får meget gode evalueringer.

Kære sygeplejersker: Bogens fagfællebedømmer skrev:

”Nyhetsvärde och aktualitet är mycket högt. Denna bok är samtidigt en introduktion till och en fördjupning av narrativ medicin och kan fungera som en grund för vidare utveckling av ämnet i Danmark (och även i Norden).”

Læs anmeldelsen af antologien i Ugeskrift for Læger, 4. okt. 2021. Her får den fem ud af fem stjerner. Men vigtigst: Læs selv bogen.

Anders Juhl Rasmussen er lektor i narrativ medicin, Anne-Marie Mai er professor i dansk litteratur og Helle Ploug Hansen erprofessor emerita i humanistisk rehabiliteringsforskning, alle Syddansk Universitet.

Emneord: 
Litteratur