Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Læserbrev: Varme hænder løser ikke opgaven

"At drive et sundhedsvæsen forudsætter masser af varme, men faglige hænder."

Sygeplejersken 2021 nr. 7, s. 21

Af:

Joan Bohl Damgaard, sygeplejerske

I medierne skrives så meget om “de varme hænder”. Den formulering provokerer mig! Mange mennesker har varme hænder, men varme hænder løser ikke opgaven.

At drive et sundhedsvæsen forudsætter masser af varme, men faglige hænder. 

Hele sundhedsvæsnet er et komplekst lokomotiv, hvor hjulene kun kører, når “alle hjælper alle” og samarbejder, men hele tiden med dygtigt afsæt i ens egen faglighed.

Dagligt nyder jeg godt af mine fantastiske, tværfaglige kolleger. Samarbejdet i komplekse patientforløb er unikt, men også den kollegiale sparring, støtte og de venskaber, der opstår i en arbejdsrelation, er ubeskrivelig og dyrebar. Tak for jer.

Som sygeplejerske hjælper jeg hver dag et medmenneske med alt det, som endnu er en selvfølge for dig og mig. At komme i bad, hudpleje, få børstet tænder, få rent tøj på, komme ud af sengen og bevæge sig lidt, få god mad og drikke, der bevarer livet og giver energi til rehabilitering, komme på toilettet, sove og hvile godt, forebygge smerter og ubehag, få luft for tanker og bekymringer, hjælp til at begynde at erkende, at ens liv er ubeskriveligt forandret, og man skal lære og acceptere at have hjælp fra andre, at genoptage relationen til ens nære, at planlægge en tur hjem eller blot ud i den friske luft, at få et samarbejde i gang med den kommune, man skal udskrives til.

Samtidig forsøge at oplære og medinddrage studerende/kommende kolleger i de komplekse patientforløb, vi varetager osv... 

Alt dette er blot et lille udpluk af de opgaver, der fylder i min hverdag som sygeplejerske.

Kære dig ved forhandlingsbordet. Jeg forventer, at du som højtuddannet og højtlønnet straks forstår, at har man i disse opgaver kun varme hænder og ikke den fornødne faglighed, kommer man hurtigt som personale til kort her. Dette med katastrofale betydninger for et af dine medmennesker. En viden og forståelse, der må kræve respekt og handling fra jer.

Joan Bohl Damgaard er ansat på Neurorehabiliteringen S14 i Lemvig, Hammel Neurocenter.

Dette er en forkortet udgave af et debatindlæg tidligere bragt i Aarhus Stiftstidende.