Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Sygepleje i dit hjem - gør en positiv forskel

Sygeplejersken 1998 nr. 50, s. 36-38

Af:

Kirsten Hultquist, hjemmesygeplejerske,

Inger Jessen, hjemmesygeplejerske,

Susanne Markussen, hjemmesygeplejerske,

Lotte Thomasen, hjemmesygeplejerske,

Lene Klærke, hjemmesygeplejerske,

Susanne Bloch Kjeldsen, journalist

I Sygeplejersken nr. 39/1998 inviterede redaktionen landets sygeplejersker til at deltage i en konkurrence om de bedste beskrivelser af sygeplejen til en velkomstbrochure. Der kom 67 forslag, hvoraf tre blev kåret som de bedste.

En af udvalgte velkomstbrochurer var skrevet af en gruppe på frem hjemmesygeplejersker, og vinderne blev

  • Eva Weber
  • Kirsten Hultquist,
  • Lotte Thomasen
  • Lene Klærke
  • Susanne Markussen
  • Inger Jessen
  • Helle Hansen.

Læs mere om konkurrencen i boksen nederst på siden. 

Hjemmepleje er andet end bleer og medicin

Fem sygeplejersker deler æren og pengene med deres fælles vinderbidrag om hjemmeplejens tilbud til borgerne, nemlig Kirsten Hultquist, Lotte Thomasen, Lene Klærke, Susanne Markussen og Inger Jessen. Alle er ansat i Hvalsø Døgnpleje, som er fuldt integreret.

Pjecen, eller rettere folderen på fem sider, giver i punktform et overblik over bredden i hjemmeplejens tilbud til borgerne, og det er meningen, at den skal kunne læses hurtigt, mens man for eksempel venter i køen hos egen læge eller på apoteket.

''Det er en pjece, der også skal kunne læses, selv om man endnu ikke er syg og har tænkt på at modtage hjemmepleje. Den skal kunne læses på fem minutter, og hvis den fyldte otte, tætskrevne sider, ville folk stå af,'' siger Inger Jessen.
''Vi har ønsket at fortælle folk, at sygeplejersker kan andet end at skifte ble og uddele medicin. Vi vil gerne sætte fokus på alle vores opgaver,'' siger Lene Klærke.

Man kan som borger i Hvalsø Kommune blandt andet kontakte hjemmesygeplejersken, hvis man har sår, hævede ben eller problemer med ensomhed, utryghed eller med at huske. I pjecen kan man læse om sine muligheder for og rettigheder til at modtage hjemmepleje. Pjecen indeholder også afsnit om de forventninger, man som borger kan have til sygeplejersken, og de forventninger sygeplejersken omvendt har til borgeren, for eksempel at man giver besked, hvis man ikke er hjemme.

De fem sygeplejersker har udarbejdet pjecen på rekordtid. På en uge nåede de at holde to møder, skrive teksten og sende den ud til fem klienter for at få tilbagemeldinger.

''Hidtil har der manglet information om sygeplejerskens arbejde. Vi har en folder om den praktiske bistand i hjemmeplejen, men her er sygeplejen ikke med,'' siger Susanne Markussen.

Sygeplejerskens læserkonkurrence faldt netop sammen med, at Døgnplejen skulle i gang med at beskrive serviceniveauerne, og sygeplejerskerne fra Hvalsø Døgnpleje kan derfor godt forestille sig, at pjecen reelt kan bruges.

Pjecen er både beregnet på hjemmeplejens nuværende klienter og de nye, der kan få et eksemplar ved første besøg. Derudover skal den stå fremme hos praktiserende læger, på biblioteket, på apoteket og på kommunekontoret. For at man nemt skal kunne få øje på den, er den i et højt, aflangt format på 14 x 29 cm. Skriften er stor og layoutet luftigt med tegninger, så den virker indbydende og er nem at læse.

Pjecen i et højt, aflangt format på 14 x 29 cm. Skriften er stor og layoutet luftigt med tegninger, så den virker indbydende og er nem at læse.Inger Jessen

Side 37

Sygepleje i dit hjem - gør en positiv forskel

Ønsker du:

  • At være rask
  • At fungere bedst muligt i hverdagen trods sygdom
  • At få en god afslutning på livet

så kan vi tilbyde dig sygepleje i eget hjem. 

Hvem kan få hjemmesygepleje?

Mennesker i alle aldre – både raske og syge. Du kan få sygepleje efter behov – dag, aften og nat.

Hjemmesygepleje er gratis.

Du kan selv henvende dig til hjemmesygeplejersken. 

Hvilken sygepleje kan du få?

Har du for eksempel problemer med:

  • Sår
  • Ensomhed
  • Utryghed
  • Holde styr på medicinen
  • Hævede ben
  • At holde på vandet
  • Maven – forstoppelse – stomi
  • Alvorlig sygdom eller ægtefælles alvorlige sygdom
  • At klare dig selv
  • At huske

Eller andre problemer, kan du altid kontakte hjemmesygeplejersken. 

Sygeplejersken støtter, vejleder og giver omsorg ved for eksempel:

  • Psykiske problemer eller sygdom
  • Livets afslutning
  • Kroniske sygdomme
  • Udskrivning fra sygehus

Eller har du andre behov, kan du altid kontakte hjemmesygeplejersken. 

Sygeplejersken kender kommunens tilbud om:

Side 38

  • Madudbringning
  • Gæstestuer/aflastningsophold
  • Plejeorlov
  • Rengøring og personlig pleje
  • Fysioterapi og ergoterapi
  • Aktiviteter
  • Omsorgstandpleje
  • Hjælpemidler og boligindretning
  • Bleer, høreapparater og nødkald

Eller søger du viden om andre tilbud, kan du altid kontakte hjemmesygeplejersken. 

Hvad kan du forvente af sygeplejersken?

Du møder hjemmesygeplejersken i dit eget hjem. Det giver tryghed og nærhed at være i sine egne omgivelser.

Du kan forvente, at sygeplejersken:

  • bærer navneskilt fra kommunen
  • støtter dig/din familie til at få det bedste ud af dit liv nu og i fremtiden
  • taler med dig om dine problemer og behov
  • vurderer, hvad netop du har brug for
  • sammen med dig planlægger og udfører sygeplejen og forebygger nye helbredsproblemer.

Hjemmesygeplejersken samarbejder med hjemmehjælperen og din familie, så dit liv bliver bedst muligt.

Efter aftale med dig samarbejder vi med lægen, ergoterapeuten, sygehuset og andre.

Hjemmesygeplejersken har tavshedspligt. 

Hvad forventer hjemmesygeplejersken af dig?

Vi forventer:

  • at du indgår i et positivt samarbejde
  • at du giver besked, hvis du ikke er hjemme.

Det kan blive nødvendigt, at du selv skal betale for særlige sårplejemidler. Hjemmesygeplejersken må ikke modtage gaver eller penge.

Hjemme hos dig:

  • skal der være udvendigt lys, så vi kan se at komme ind, når det er mørkt.
  • må hund og kat ikke være tilstede, hvor sygeplejersken arbejder.
  • kan det være nødvendigt at flytte nogle møbler eller installere hjælpemidler, så sygeplejersken har rigtige arbejdsstillinger.
  • kan det være nødvendigt at opsætte en nøgleboks.

Sådan kontakter du eller din læge sygeplejersken:

Sygeplejersken træffes dagligt mellem 07.45 og 8.15 og mellem 14.00 og 15.00.

Mellem 8.00 og 14.00 kan du give besked i receptionen.

Af Kirsten Hultquist, Inger Jessen, Lene Klærke, Susanne Markussen og Lotte Thomasen, hjemmesygeplejersker. 

Konkurrence: Beskriv sygeplejen til en velkomstbrochure

I nr. 39/1998 inviterede Sygeplejersken alle sygeplejersker til at deltage i en konkurrence om de bedste beskrivelser af sygeplejen til en velkomstbrochure.  Nogle af kriterierne var:

  • Om sygeplejen er beskrevet kortfattet, klart og dækkende set fra et brugerperspektiv.
  • Om sygeplejen præsenterer sig realistisk og i overensstemmelse med afdelingens eller institutionens virksomhedsområde og målsætning.

Dommerpanelet bestod af sygeplejerske Lisbeth Rosdahl, hjemmesygeplejerske Claus Beckmann Christensen og Torben Dan Pedersen, informationschef i Hjerteforeningen. De tre bedste beskrivelser blev præmieret med 10.000.- kroner.

De tre vinderbrochurer

Velkommen til F0631   

Vejledning til patienterne om hofteproteser

Sygepleje i dit hjem - gør en positiv forskel

De fem velkomstbrochurer, der blev hædret med en gengivelse i sygeplejersken

Sygeplejersken i konsultationen -  Sygeplejersken nr. 51/1998     

Til far - Sygeplejersken nr. 52/1998    

Strålebehandling - Sygeplejersken nr. 1/1999   

Kære forældre - Sygeplejersken nr. 2/1999    

Velkommen til apopleksiafsnittet - sygeplejersken nr. 3/1999     

Vægten lagt på de gode relationer - Sygeplejersken nr. 4/1999

Buler og krøller - Sygeplejersken nr. 6/1999