Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Praktik med ansvar

En lille vejlederstab, eget kontor og ansvar for en fast patientgruppe. Det er, hvad medicinsk afsnit 230 på Centralsygehuset i Nykøbing Falster kan tilbyde sine studerende, som til gengæld har fået bedre tid til faglige drøftelser og klinisk undervisning. Ordningen er halvandet år gammel.

Sygeplejersken 2002 nr. 18, s. 28-30

Af:

Lene Gaardhøje, sygeplejerske,

Linda Uhre, sygeplejerske

På medicinsk afsnit 230 på Centralsygehuset i Nykøbing Falster indgår de sygeplejestuderende i en studiegruppe med ansvar for en fast gruppe på otte patienter. De studerende har eget kontor og en fast vejlederstab tilknyttet. Studiegruppen varetager al pleje, behandling og administration af gruppens patienter på alle hverdage mellem kl. 7 og 15. Der er gerne tre studerende og to vejledere på arbejde dagligt.

Det medicinske afsnit har speciale i infektions- og lungemedicin og plads til 27 patienter i alt. Afsnittet er delt op i fire grupper, to på hver gang, hvoraf de studerende nu har deres egen gruppe. Som regel er der fire studerende i gruppen ad gangen, tre på tredje eller femte semester og en på syvende.

Studiegruppen er indført, fordi de studerende i længere perioder kunne være uden kontakt med deres vejleder pga. dennes skiftende vagter. Stor plejetyngde,

Side 29 

overbelægning og lav anciennitet blandt afsnittets sygeplejersker betød desuden, at vejledning af studerende ofte blev prioriteret lavt i forhold til patienternes og personalets behov.

Kontinuitet i plejen

Studiegruppen følger afsnittets døgnrytme. Da der kun skal rapporteres om en enkelt gruppe patienter, er der god tid til rapport både om morgenen og efter frokost, og der er mere tid til undervisning og faglige drøftelser i gruppen.

Den faste vejlederstab består af to sygeplejersker, nemlig den ansvarlige praktikvejleder og souschefen samt en social- og sundhedsassistent. De sygeplejersker, der er tilknyttet gruppen, arbejder hver fjerde weekend og er vagtfri på hverdage. Derfor er der oftest to af de faste vejledere på arbejde, men minimum en af vejlederne er altid på arbejde.

Som udgangspunkt er studiegruppen fredet, når der er sygemeldinger i afsnittet, men naturligvis er den påvirkelig over for plejetyngde, overbelægning og ekstremt personalefrafald.

Patienterne i gruppen bliver fordelt mellem de studerende, og vejlederen går med ud til patienterne som hjælper eller observatør. De mange personer til otte patienter giver mere tid til refleksion og klinisk undervisning. De studerende finder tryghed i at være i tæt samarbejde med andre studerende, og det synes f.eks. mere ufarligt at dumme sig. De studerende øver sig i at undervise medstuderende i selvvalgte emner, og der er planlagt fast undervisning for dem en gang om ugen.

For patienterne betyder studiegruppens arbejde øget kontinuitet i plejen, idet det samme personale kommer hver dag og varetager plejeopgaverne.

I afdelingen har vi lavet en tilsvarende elevgruppe for social- og sundhedsassistentelever på den modsatte gang. Der er tilknyttet en sygeplejerske og to social- og sundhedsassistenter som vejledere for de omkring tre elever, vi har ad gangen. Det har dog ikke været muligt at frikøbe disse vejledere fra vagter i samme omfang inden for afsnittets ressourcer, men der er for det meste en af vejlederne på arbejde og altid to uddannede personaler i gruppen.

Attraktivt afsnit

Studiegruppen har nu fungeret i halvandet år - og har fungeret rigtig godt. Ordningen er løbende blevet evalueret i samarbejde med vejledere, personale og studerende, som alle er tilfredse.

I begyndelsen måtte vi ændre på gruppestørrelsen og gruppesammensætningen i afsnittet. Studiegruppen og elevgruppen får rapport hver for sig, og de to resterende personalegrupper blev rapportmæssigt slået sammen til en gruppe med 12 patienter. Studiegruppen fik tilknyttet endnu en enestue, så den fik de i alt otte patienter.

Personalet er glade for ordningen. Belastningen ved at være vejleder og sjældent have tid sammen med sin elev eller studerende er væk. Der er bedre tid og ressourcer til at oplære nye kollegaer, da der nu er en personalegruppe, som slet ikke har elever og studerende tilknyttet. Det faste personale kan godt savne den faglige udfordring i at have med studerende at gøre og arbejder derfor af og til en dag i studiegruppen eller elevgruppen.

Afdelingssygeplejersken har konstateret, at der er mere styr på, hvem der har ansvaret for hvad i forbindelse med elever og studerende. Der skal ikke tilgodeses mange hensyn i vagtplanen, for at studerende og vejleder kan være på vagt sammen. Samtidig er der færre personer til flere elever eller studerede, hvilket letter den daglige planlægning.

I begyndelsen var de studerende skeptiske over for konceptet, men de blev hurtigt meget glade for det. Vi har kun fået positive tilbagemeldinger fra de studerende. De er glade for at have medstuderende så tæt ved sig, de har altid en af deres vejledere på arbejde og har faste og trygge rammer. Før studiegruppen begyndte, fik vi evalueringer fra studerende, som skrev, at de havde gået meget alene på afdelingen og følt sig mere som arbejdskraft end som studerende. Sådanne evalueringer får vi ikke mere.

Tværtimod er vi blevet et attraktivt afsnit at komme i praktik på, og der er rift om vores praktikpladser, når de fordeles på sygeplejeskolen.

Praktikvejlederne føler ligeledes, at de har fundet en rigtig god studiemetode. Det er en stor tilfredsstillelse at have tæt kontakt til de studerende dagligt, og at introduktion og undervisning kan gives til fire studerende på en gang. Der er tid til at følge den enkelte studerende i plejen, både for at observere, vejlede og reflektere - noget vi tidligere sjældent havde tid til, fordi vi også skulle være gruppeledere. Nogle gange er det dog et stort arbejde at have overblik og tid nok til alle fire studerende, hvis der er travlt i afsnittet med overbelægning og høj plejetyngde.

God til ny uddannelse

Det er blevet lettere at evaluere praktikopholdet i samarbjede med de studerende, fordi vi nu følger dem på nærmeste hold. Selvom vi som vejledere skal være til rådighed hele tiden, giver det meget igen at se, hvordan de studerende udvikler sig i løbet af et praktikophold.

Side 30 

En anden stor fordel er, at vejlederne får meget erfaring med og viden om sygeplejerskeuddannelsen, opgaveskrivning osv. Tidligere skulle man holde sig ajour med to uddannelser og på flere trin. Nu kan vi nøjes med at sætte os grundigt ind i én uddannelse, hvilket især er en fordel nu, hvor alle uddannelser laves om.

Man skal selvfølgelig være opmærksom på ikke at isolere de studerende for meget. Så lærer de ikke, hvad det vil sige at være en del af et afsnit og det sociale element i at skulle forholde sig til og samarbejde med mange forskellige kolleger. Derfor er det vigtigt, at de studerende kommer i personalestuen og lærer resten af personalet at kende.

Vi har talt om at prøve at sluse de studerende ud til den større gruppe de sidste 1-2 uger, de er i afsnittet, så de prøver ''den rigtige virkelighed.'' Vi føler ikke, studiegruppen overbeskytter de studerende. Men at den giver dem ro og rum til at lære sygepleje i trygge rammer, så de er bedre rustet til at klare hverdagen, når de bliver færdige som sygeplejersker.

Denne studieform er en stor fordel i forhold til den nye sygeplejerskeuddannelse. I Storstrøms Amt vil sygeplejeskolen operere med stamafdelinger. I praksis vil det sige, at vores afsnit vil have 2-3 studerende fra hvert hold, vi er stamafdeling for. De studerende vil i løbet af de fire første semestre løbende komme i punktpraktik, nogle gange enkelte dage og andre gange op til syv uger sammenlagt. Skolen ønsker ligeledes, at de studerende efter behov kan komme ud i enkelte timers observationspraktik, hvis de har brug for det i forbindelse med eksempelvis en opgave.

Studiegrupperne giver den planlægningsmæssige fordel, at uanset hvornår de studerende kommer, planlagt eller med kort varsel, kan vi tilbyde faste rammer. Dvs., at de kommer til de samme patientstuer, og at der altid vil være en vejleder på arbejde. De skal ikke forholde sig til nye vejledere eller nye fysiske rammer, hver gang de kommer ud i korte praktikker, men kan i stedet fokusere på målet for perioden.

Studiegrupperne har vist sig at være en ideel studiemetode for vores afsnit, men vi kunne ønske os flere vejledertimer, så vi kommer på linje med f.eks. ergo- og fysioterapeutuddannelserne. Hvis der var personale frikøbt til at varetage vejlederfunktionen, ville det bl.a. påvirke resten af personalegruppen mindre i forhold til vagtbelastning. Samtidig kunne der være yderligere en praktikvejleder i gruppen, så de studerende kunne følges tættere.

Visse forudsætninger må være til stede for at kunne starte studiegrupper op. Den første forudsætning er, at ledelsen bakker 100 pct. op om projektet, og at resten af personalet er indstillet på at afprøve det. En anden vigtig forudsætning er, at den faste vejlederstab har interesse i at uddanne sygeplejestuderende, at de har flere års erfaring inden for afsnittets speciale samt erfaring som praktikvejledere. -

Lene Gaardhøje er souschef på medicinsk afsnit 230 på Centralsygehuset i Nykøbing Falster, Linda Uhre er ansvarlig praktikvejleder.

Læs også artiklen ''Selvstændige studerende''