Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Dilemma: Ekspertpatientens domæne

Sygeplejersken 2006 nr. 24, s. 53

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

SY-2007-24-23aIllustration: Bodil Molich 

Hr. Svendsen på 57 år ankommer tre gange om ugen til dialyseafdelingen for at blive koblet til en maskine, og det har han gjort i fem år. Under dialysen plejer han at læse motorcykelblade eller gætte krydsogtværs.

Hjemme i garagen har han en ny BMW og to veteranmotorcykler, men med nyresygdom og hvad deraf følger, er det småt med køreturene. Svendsen ved nok, hvordan en dialyse skal foregå, og han har en fin næse for nye og usikre sygeplejersker.

Lotte er netop startet på afdelingen, hun har et halvt års erfaring fra et vikariat på medicinsk afdeling, nu er hun blevet fastansat, og det er hun rigtig glad for.

Hun har læst om ekspertpatienter, der ved mere om deres sygdom end både læger og sygeplejersker, men tænker, at det er en udfordring at møde patienter, som ikke ligger under dynen med sænket blik og taknemmelighed på læben.

Svendsen får dog Lotte til at miste modet. Da hun kortvarigt fumler lidt med klargøringen af maskinen, tilkaster han hende et hånligt blik. "Det er ikke studenterhuen, der trykker, hvad Lotte?"

Lotte vælger at overhøre bemærkningen. I løbet af dagen får Svendsen et par gange pointeret, at han bestemt ikke anser Lotte for at være særlig kvik. Hun overvejer, om hun skal svare igen, men ender med at gå nedbøjet hjem. "Har jeg valgt et forkert speciale?" tænker hun.

Hvad synes du, Lotte skal gøre med relationen til sin ekspertpatient?

Kommentarer i Sygeplejersken nr. 25/26 2006

Få gang i dialogen

At svare igen og på den måde starte en slags skænderi er både ufagligt, uprofessionelt og vil ingen effekt have.

Lotte skal få skabt en dialog med Svendsen. Hvis der ingen dialog kommer, og han fortsætter med nedgørende bemærkninger, kunne hun sige, at jeg er klar over, at når du taler sådan, er det udtryk for frustrationer, og dem vil jeg gerne tale med dig om, men ikke på den her måde. Hvis fortsat ingen fremskridt, vil det næste skridt være at ind­drage afdelingssygeplejersken. Men hvad hun end vælger, er det meget vigtigt, at hun hele vejen igennem bevarer en venlig og faglig tone (forkortet).

Vera Johannsen, sygeplejerske, Dialyseafdeling M60, Sønderborg Sygehus.

Tal med patienten

En ny sygeplejerske på afdelingen betyder én med forskellige metoder og måder at gøre tingene på. Jeg synes, at Lotte ikke skal finde sig i, at patienten siger til hende, at hun ikke er særlig kvik. Hun kan på en pæn måde snakke med patienten om dette og finde ud af, hvorfor han synes, at hun ikke er særlig kvik. Hvad er det, der irriterer ham ved den måde, hun arbejder på? Lotte kan også prøve at snakke med sine kolleger om dette. Det tager sin tid at lære patienten at kende - og omvendt.

Jasmina Cokic, 5.-semester-studerende på CVSU-Odense samt studiejob på Dialyseafdelingen, OUH.

Hårdt liv

Lotte skal bestemt ikke gå nedbøjet hjem. Hun må tænke på, at patienten sikkert kommer med disse kommentarer, fordi han synes, det er hårdt at leve med sygdommen. Han kan bl.a. køre motorcykel - må nøjes med at læse om den i et blad! Derfor er hans tålmodighed ikke så stor. Han projicerer sine problemer over på Lotte. Sygeplejerskens job er bl.a. at containe disse følelser.

Kirsten Marie Knudsen, sygeplejerske på Geriatrisk afdeling, Haderslev Sygehus.