Sygeplejersken 2014 nr. 1, s. 40-42

Stærke kvindeskikkelser med indflydelse

Susanne Malchau Dietz
Køn, Kald og Kompetencer
Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 2013
352 sider – 349,95 kr.

KKKDet er sædvanligt, at der ved jubilæer for institutioner udkommer jubilæumsbøger, der fortæller om institutionens gøren og laden i den pågældende årrække. Men Diakonissestiftelsen har, ved valget af forfatter og ved at åbne sine arkiver, bevidst valgt at fortælle historien på en anden måde. ”Køn, Kald og Kompetencer” rummer selvfølgelig Diakonissestiftelsens historie, men den er først og fremmest en kollektiv biografi om en række stærke kvindeskikkelser, der er kommet til, har virket i og påvirket stiftelsens grundlag og udvikling. Men bogen rummer også den danske sygeplejerskeuddannelses udvikling fra 1863 og til 1955. Forfatteren har taget udgangspunkt i fællesskab og uddannelse, der er de to faktorer, som har været afgørende for Diakonissestiftelsen fra dens oprettelse og på vejen ind i fremtiden.

Inspirationskilden til grundlæggelsen af Diakonissestiftelsen er det protestantiske diakonissehus i Kaiserswerth, og den drivende kraft var kronprinsesse Louise i et samspil med Louise Conring, som blev stiftelsens første forstanderinde. Andre gode kræfter var selvfølgelig involveret, men det er fra disse to kvinder, stedets særlige kultur og identitet blev udviklet.

Bogen rummer et væld af faktuelle oplysninger om alt lige fra indsamling af baggrundsinformation før stiftelsen og til udformningen af ”uniformen” – søsterdragten, statistikker om, hvem søstrene var, og hvor de kom fra. Det er serveringen af disse, der gør bogen til et meget læseværdigt og fornøjeligt videnskabeligt arbejde.

Der gives et fint indblik i de magtkampe, ikke mindst Frk. Conring måtte tage for at sikre, at det blev søstrenes fællesskab, der, under hendes ledelse, styrede den udvikling såvel i sygeplejen som på uddannelsesområdet, som stedet blev så stærk en repræsentant for, ikke blot inden for institutionens egne rammer, men også som aktører i det verdslige sundhedssystem gennem en årrække.

Bogen rummer noter, persongalleri, kilde- og stikordsregister, som gør den anbefalelsesværdig både for lystlæsere og for undervisere.

Af Kirsten Stallknecht, sygeplejerske, tidligere formand for Dansk Sygeplejeråd.

God indføring i pudsig oversættelse

Karin Rönnerman (red.)
Aktionsforskning i praksis
Klim 2013
260 sider – 299 kr.

SY-2014-01-40-1Bogen er en antologi omhandlende aktionsforskning i praksis indenfor det svenske skolevæsen. Bogen henvender sig til alle, men angives at være særlig velegnet til skolefagligt personale. Bogens tema er, hvordan aktionsforskere og praktikere kan samarbejde for at udvikle praksis. Under dette tema beskrives også de involverede parters individuelle og kollektive kompetenceudviklingsproces samt aktionsforskernes egne refleksioner og evalueringer af deres rolle som aktionsforskere og vejledere. Da bogens eksempler tager udgangspunkt i en professionel praksis, kan disse uden problemer relateres til sundhedsvæsenets praksis. Da aktionsforskning vinder mere og mere indpas som en væsentlig, relevant og aktuel forskningsmetode indenfor sundhedsvæsenet, giver bogen gode eksempler på kompleksiteten i både at tage udgangspunkt i samt udvikle praksis ved brug af aktionsforskning. Bogen er oversat fra svensk til dansk, og der er flere steder nogle pudsige oversættelser, f.eks. bruges gennem hele bogen vendingen ”den egne praksis” i stedet for det mere mundrette ”egen praksis”, og vendingen ”raster” i stedet for net, men hvis man kan se bort fra disse spøjse vendinger, er sproget flydende. Jeg vil især fremhæve kapitel 6 og 8, som bl.a. beskriver forskellige kundskabsformer og på en letforståelig måde beskriver, hvilken kundskabsudvikling aktionsforskning kan medføre, og hvorfor denne form for kundskab hverken kan eller skal vurderes på de gængse og dominerende akademiske præmisser – et yderst centralt spørgsmål, når akademikere drøfter aktionsforskningens berettigelse og værdi som forskningstilgang. Bogen har både styrker og svagheder: Hvis man har viden og kompetencer indenfor aktionsforskning i forvejen, har bogen ikke så meget nyt at tilføre, men hvis man gerne vil lære om aktionsforskning i praksis, og til dels aktionsforskningens teoretiske fundament, kan bogen være en god indføring. Af Mette Kjerholt, postdoc,klinisk sygeplejespecialist, Hæmatologisk afdeling, Roskilde-Køge Sygehus.

Glem alt om kultur, vaner og rutiner

Mahad Huniche & Esben Rahbek Gjerdum Pedersen
Procesforbedringer i sundhedsvæsenet
Jurist- og Økonomforbundets Forlag 2013
116 sider - 260 kr. B

SY-2014-01-40-2Bogen handler om at forbedre arbejdsgangene i den kliniske hverdag på hospitalet. Det vil sige, at man udvælger en arbejdsgang, som ikke er fagligt optimal for patienten, og som giver irritation og besværligheder for personalet. Metoden til at analysere en arbejdsgang eller en proces bliver tydeligt illustreret, og der bliver fremstillet værktøjer til at nå frem til forbedringer, der gavner hele patienternes forløb. De overordnede værktøjer er hentet fra lean. Eksemplerne er hentet fra Region Sjælland og fra Odense Universitetshospital, og de har bl.a. arbejdet med lægers tidsforbrug og opgaver i billeddiagnostikken, hele patientforløb, hvor patienten møder mange afsnit og aktører. Der bliver vist redskaber til at udarbejde en plan for ugens arbejde ud fra analyser og fakta, og ikke som vi plejer. Kort sagt: Når processerne skal kvalitetsforbedres, kræver det, at man glemmer alt om kultur, vaner og rutiner, og hvad vi tror. De nye arbejdsgange bliver underbygget af fakta fra den daglige drift og vist grafisk eller visuelt til alle aktører. Dette kræver meget af lederne. Kompetencerne i driftsledelse og forandringsledelse bliver udfordret her. Dette er også medtaget i bogen. Forfatterne skriver, at det at have fokus på procesforbedringer er en rejse – ikke en destination. Når man har indført en ny og anderledes arbejdsgang, er der desværre mange eksempler på, at når den første begejstring har lagt sig, falder man tilbage til gamle vaner og kulturer. En afgørende succesfaktor er, at hele organisationen bliver ved at tænke i forbedringer og nye løsninger, som gavner patienternes forløb. Det er svært i praksis. Læs bogen og tag ud og besøg jeres kollegaer, som har arbejdet med denne metode og følg dem en dag. Det giver mening. Man kan også hente inspiration i bogen ”Mission Ledelse" af Jens Moberg, L & R Business 2010. Af Gitte Lindermann, sygeplejerske, cand.scient.pol. Lean-konsulent i Region Hovedstadens Psykiatri.

Vælg et emne, der interesserer, bekymrer eller forvirrer

Svend Brinkmann
Kvalitativ udforskning af hverdagslivet
En overlevelsesguide til kvalitative undersøgelser
Hans Reitzels Forlag 2013
277 sider – 325 kr.

SY-2014-01-40-3Her er god inspiration at hente for os, som er interesserede i kvalitativ forskning og i hverdagsliv. Brinkmann distancerer sig fra, hvad han kalder metodedyrkelse eller metodolatri, som efter hans opfattelse har udviklet sig på bekostning af omhyggelig teoretisk og begrebsmæssig refleksion. Forfatteren kalder bogens fundament for en pragmatisk tilgang til kvalitativ forskning og en ”overlevelsesguide”, hvor formålet er at bidrage til at gøre kvalitativ forskning mulig i en travl hverdag med begrænsede ressourcer i form af tid og penge. Opmærksomheden er rettet mod materiale fra hverdagslivet. Det er kilder som bøger, tv, internet, medier, hverdagssamtaler, situationer og samspil, der kan være emner for kvalitative analyser.
Bogen er skrevet for begyndere såvel som for erfarne forskere, som har lyst til at undersøge materiale fra deres eget liv for at kunne forstå den større sociale verden. Brinkmann bygger på en håndværksfilosofi, som han betegner som empirisk filosofi.
Bogen guider læseren/forskeren gennem forskningsprocessens trin, så vi bliver i stand til at synliggøre det selvfølgelige, synliggøre det skjulte og problematisere det selvfølgelige. Det kan vi gøre ved at vælge et emne, der interesserer, bekymrer eller forvirrer os. Derefter indsamles materiale ved, at erindringer skrives ned, avisartikler, reklamer, samtaler noteres. Så skal litteraturen udforskes, der skal læses empiriske analyser inden for det valgte emneområde. Dataindsamlingen fortsættes, nu med opmærksomhed på, hvordan fænomenet repræsenteres i den sociale verden. I det næste trin ”at skrive analytisk” understreges, at god kvalitet ofte bruger teoretiske begreber til at foretage en analytisk afdækning af de sociale situationer, hændelser og processer. Til slut skal teksten publiceres.
Kvalitativ udforskning af hverdagslivet finder sted i skæringspunktet mellem forskerens liv på den ene side og det mere omfattende samfundsmæssige og kulturelle liv på den anden side.
Bogen er virkelig en guide, hvor læseren føres ved hånden. Opbygningen af de enkelte kapitler er overskuelig, systematisk, og der afsluttes med resumé og forslag til øvelser med udgangspunkt i kapitlets tema. Forfatteren er engageret og inviterer til fordybelse. Der er mange tilgængelige henvisninger og opfordringer til at fremlægge og publicere og om nødvendigt henvende sig til forfatteren for at få idéer til, hvor de kvalitative hverdagslivsanalyser kan præsenteres. Af Marianne Mahler, Dr. PH, sygeplejefaglig konsulent Indre By/ Østerbro, Københavns Kommune.

Synnøve Søe
Når mågerne flyver baglæns
Liva 201
396 sider – 198 kr.

Bogen indeholder 18 fortællinger med sindslidende mennesker i hovedrollen. Deres pårørende spiller også en rolle, og fortællingerne viser, at det ikke er ukompliceret at være i familie med en psykisk syg person. Forfatteren har talt med mange psykisk syge, og bogen er baseret på deres beretninger. Målet med bogen er at bryde tabuer i forbindelse med psykisk sygdom, sproget er meget læsevenligt, og måske kan bogen give en større forståelse for dem, vi ofte vender os bort fra i afmagt. Bogens sidste fortælling handler om forfatterens egen vej ud af forskansningen bag en hvid maske.

Thomas Thaulov Raab & Peter Lund Madsen
En bog om hukommelsen
FADL’s FORLAG 2013
381 sider – 349,95 kr.

Gennem fire dele med i alt tolv kapitler får hukommelsen en tur i vridemaskinen. Vi bruger den hele tiden, men hvordan fungerer hukommelsen? Hvad er det, der får os til at huske? Formen er populær, og overskrifterne er formuleret, så de fanger. Illustrationerne skal være morsomme, men jeg bryder mig ikke om stregen. Det rokker dog ikke ved, at bogen formidler viden om såvel hjernen som hukommelsen i et sprog, der er let at forstå.

Jens Bangsbo og Thomas P. Gunnarsson
10-20-30-metoden
Verdens bedste og nemmeste løbetræning
Samvirke 2013
144 sider – 149,95 kr.

Det lyder næsten for godt til at være sandt. Man halverer den tid, man træner, og sundheden får samtidig et markant løft. 30 sekunder i lavt tempo, 20 sekunder i moderat tempo og 10 sekunder i hurtigt løb har pga. temposkiftene en forunderlig virkning på muskler og hastighed. Intervaltræning kaldes strabadserne, som anbefales for både øvede og novicer. Agnete og Tyge er bogen igennem med som testpersoner, og de bliver også interviewet om deres erfaringer med metoden. Bogen indeholder skemaer til kopiering og forberedelse til halvmaraton eller til den determinerede begynder. Desuden hører der en app med til både Android og iPhone, der kan indstilles med det ønskede antal intervaller. Herefter styrer den med lyd eller vibration, hvornår det er tid at skifte mellem de forskellige løbehastigheder.