Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Pro-data kan måske gøre behandlingen bedre

Patientrapporterede oplysninger er et vigtigt redskab ift. arbejdet med værdibaseret styring, men evidens og erfaring på området mangler.

Sygeplejersken 2017 nr. 4, s. 29

Af:

Britt Lindemann, journalist

2017-4-tema-sort-3

Når man skal måle på værdi for patienten i stedet for kroner og øre, så kræver det en ny måde at tænke på. Værdi måles ud fra patientrapporterede oplysninger (PRO-data) og er centrale for arbejdet

PRO-data

PRO-data er en indsamling af oplysninger om patientens sundhedstilstand, både ift. den specifikke problemstilling og mere generelt. 

På individuelt niveau kan PRO-data bruges til at tilrettelægge behandlingen ud fra den enkelte patients behov, og på populationsniveau kan data samles ind på tværs af sektorer og gøre det nemmere at udbrede velfungerende metoder.

med værdibaseret styring. Det peger både sundhedsøkonom Kjeld Møller Pedersen og rapport fra KORA på.

Men der er endnu ingen klar evidens for, at anvendelse af PRO-data forbedrer kvaliteten af patientforløb og dermed højner værdien for patienterne. Det viser en rapport udgivet i efteråret 2016 af Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) i samarbejde med Trygfonden.

”Selvom evidensen er lille, så tyder alt på, at arbejde med PRO-data kan være med til at løfte patienten, for når kommunikationen bliver bedre, så bliver behandlingen bedre,” siger Mette Munch-Petersen, projektleder i ViBIS.

Der er tegn på, at rapportering af PRO-data bl.a. mindsker patienters symptomer og forbedrer kommunikationen med sundhedspersonalet, men sundhedsvæsenet er i en forsøgsfase, og en præcis plan for udbredelse af PRO-data fastligger ikke.

Forsigtig optimisme

På Neurologisk Ambulatorium, Sjællands Universitetshospital, startede de lige før jul forsøg med værdibaseret styring med udgangspunkt i AmbuFlex. De bruger PRO-data som redskab til at udpege patientens væsentligste problemstillinger og til at afgøre, hvornår og af hvem patienten skal ses.

”Patienterne får talt om det, der er de vigtigste dagsordner for netop dem, og det er vejen frem, at vi i højere grad arbejder på den måde,” siger Jesper Gyllenborg, og han fortsætter:

”Patienterne får større indsigt og indflydelse på sygdom og behandling og bliver mere opmærksomme på egen sundhedstilstand. Det er med til at tydeliggøre, at der er et fælles ansvar. For personalet er det samtidig positivt at kunne koncentrere sig om dem, der har det største behov,” siger Jesper Gyllenborg, ledende overlæge, Neurologisk Afdeling, Sjællands Universitetshospital.

Allerede nu er det muligt for ambulatoriet at indsamle oplysninger for deres samlede patientgruppe og bruge de data til at højne værdien. I fremtiden vil de oplysninger kunne bruges af andre i hele landet, der arbejder med samme patientgruppe på tværs af sektorer. 

2017-4-tema-sort

TEMA: DET NYE SORT, I FLERE NUANCER

Værdibaseret styring er den nye åbenbaring for fremtidens sundhedsvæsen. Nu skal det handle om at give den behandling, der giver mest ’værdi’ for patienten. Sådan lyder visionen fra regionerne, der har sat gang i forsøg over hele Danmark. Men den nye styring stritter i mange retninger, og der mangler evidens på området. Sundhedsforskere siger, at der er lang vej igen, og advarer mod at tro, at alle problemer bliver løst med det nye styringsværktøj. Dansk Sygeplejeråd frygter, at faggrænser og sygeplejefaglige kompetencer kommer under pres.