Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Forkert løntrin i halvandet år

Berit Wentzer Licht opdager en dag, at der gennem mere end et år har været fejl i hendes kollegas lønsedler. Det resulterer i en løn-efterbetaling på knap 80.000 kr.

Sygeplejersken 2024 nr. 2

Af:

Laura Elisabeth Lind

sy2-2024_tr.jpg

Foto:

Michael Drost-Hansen

“Wow, julemanden har været forbi.”

 Sådan er reaktionen fra Berit Wentzer Lichts kollega, Louise, som hun for et par måneder siden hjalp i forbindelse med et jobskifte fra Akutpladserne i Horsens Kommune til Plejecenter Egebakken. Her bliver Berit Wentzer Licht, der er sygeplejerske og fællestillidsrepræsentant for 230 kommunale sygeplejersker, opmærksom på nogle uoverensstemmelser i lønaftalen.

 “Det begynder med, at jeg får Louises lønaftale tilsendt fra HR-afdelingen. Det er ren procedure,” fortæller Berit Wentzer Licht:

 “Jeg ringer derefter altid sygeplejersken op, og her spørger jeg bl.a. Louise, hvor længe hun har arbejdet som sygeplejerske. Jeg kan ret hurtigt fornemme, at noget ikke helt stemmer.”

Forkert anciennitet

Da hun så gennemgår alle lønsedler og regner godt efter, kan hun se, at Louise har stået på det forkerte løntrin i et år og seks måneder. Hun skulle være skiftet fra løntrin 4 til løntrin 7, men det er ikke sket. Det viser sig, at hun ikke har fået sin anciennitet noteret korrekt, da hun i sin tid blev ansat på Akutpladserne. Så hver måned tikker der 4.310 kr. for lidt ind på lønkontoen for den 32 timers stilling, hun er ansat i. Samlet set løber det op i knap 80.000 kr.

HR-afdelingen kan godt se, at der er fejl i lønnen.

 “Men Louise får så otte A4-sider med lønsedler tilsendt, for alle aften- og weekendtillæg skal også regnes om. Det er svært at gennemskue de tal over så lang en periode,” siger Berit Wentzer Lich og fortsætter:
 “Så jeg skriver til HR og beder om en oversigt måned for måned. Jeg bliver ved med at kontakte dem, og til sidst tilbyder de, at vi kan komme ind til møde, hvor vi så gennemgår de her mange nye lønsedler. Det er jo vigtigt at være sikker på, at hun nu også får det rigtige i løn.”

 Lønnen viser sig nu at være korrekt.

 “Det er lidt tilfældigt, at jeg opdager fejlen. Når jeg gennemgår løn, kan jeg ikke altid se, hvor lang tid man har arbejdet som sygeplejerske og på den måde tjekke ancienniteten. Og med 230 sygeplejersker kan man ikke dykke ned i alle detaljerne,” siger Berit Wentzer Licht, der er godt tilfreds med, at tallene på lønsedlerne nu passer:

“Jeg er glad for, at jeg kunne hjælpe.”

Vil du som tillidsvalgt eller medlem fortælle om den forskel, tillidsvalgte gør, så skriv til redaktionen@dsr.dk

Hvad har du lært af forløbet?

“Man skal være vedholdende, grundig og ikke tage noget for givet. Bare fordi lønaftalen kommer fra HR, er det ikke sikkert, at det hele er rigtigt. Sund skepsis skader ikke. I mit nyhedsbrev vil jeg også igen nævne, at det er en god idé at tjekke op på, hvornår man skal stige i løn.”