Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Sygeplejersken 1997 nr. 3, s. 29

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

Nysgerrighed som fundament for læring

Eva Tverskov, Karin Hald

Under ordene

om kommunikation og pædagogik

København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck

138 sider, kr. 128

SY-1997-03-29En journalist og en lærer, begge psykoterapeuter, har skrevet om, hvordan faglighed og personlighed kan og bør mødes i kommunikationen. Budskabet er, at vi kan udvikle os personligt og fagligt ved at blive mere bevidste om nuancerne i vores måde at kommunikere på. Bogens kernemålgruppe er ledere og undervisere eller de, der i øvrigt har interesse i forholdet mellem faglig og personlig udvikling. Et forhold, vi længe har interesseret os for i sygeplejekredse. Bogen er udformet som en række praktisk anvendelige øvelser, hvor hensigten er at skabe positiv motivation for læring, både den faglige og den personlige.

Forfatterne angiver forskellige pædagogiske metoder, der lægger op til, at en person kan opdage eget selvværd, egne følelser og muligheder. Med en sådan åbning skabes grobund for nysgerrighed og opmærksomhed, hvilket to af kapitlerne i bogen fokuserer specielt på. Det er vigtigt at koncentrere sig om, hvordan vi lærer, og metodebegrebet er vigtigt at forholde sig til. En anden central ting er betydningen af stemninger i læresituationer. Den gode stemning er væsentlig for, om deltagerne i en læreproces har lyst til at involverer sig. Som leder og underviser kan man være med til at skabe god stemning i måden, vi kommunikerer på. Nysgerrighed er et fundament for læring, og begreber som pædagogik og kommunikation er tæt forbundne.

Både den faglige og private sfære af kommunikationen beskrives, og forfatterne interesserer sig ikke kun for, hvad der er 'under det talte ord', men lige så meget for, hvad der er under det, vi på andre måder kommunikerer og tolker på, tonefald, gestus, påklædning m.m.

Der er kapitler om, hvordan der er inderst inde i os, og hvordan de andre bestemmer. I de afsluttende kapitler henvender forfatterne sig både til privatsfæren og til den faglige sfære. Der er et kapitel om 'Det personlige lederskab' og et meget detaljeret om 'At holde et oplæg'.

De enkelte metoder fremstilles som øvelser, som præsenteres let og forståeligt, og den enkelte øvelse følges op med en beskrivelse af ideen med øvelsen.

En kategori af øvelser giver mulighed for at skærpe nysgerrigheden på, hvem man er. En anden for at vise mere af ens personlighed. En sidste og mere tillidskrævende giver mulighed for at vise og bruge sig selv.

Der er metodisk hjælp til at lære at åbne sig og udvikle personlige kompetencer. Der er mange rigtig gode øvelser, sjove øvelser og øvelser, man efter min vurdering kun bør give sig i kast med, hvis man har en terapeutisk baggrund. Med en del øvelser kan man komme et godt stykke 'under huden'. Forfatterne er selv opmærksomme på det: ''Undgå at gå slavisk frem og vurder omhyggeligt øvelserne, inden du går i gang med dem. Passer de nu til det, du er i gang med?''

Faren ved bøger, der foreskriver metoder, er, at de bruges ukritisk, og at brugeren ikke mestrer metoden. Det skal nu ikke ligge bogen til last.

Det er en meget inspirerende bog, fordi den viser nye veje. Nogle af øvelserne vil bestemt kræve, at igangsætteren selv har stor personlig rummelighed, høj grad af faglig bevidsthed og etisk eftertænksomhed, hvis øvelserne skal få den tilsigtede effekt. De lidt lettere og knap så dybdegående øvelser mener jeg godt, man kan profitere af, også uden for den terapeutiske verden. Bogen er absolut værd at anbefale, men brug den kritisk.

Af Anne Sievert, sygeplejelærer ved Vestsjællands Amts Sygeplejeskole, afdelingen i Ringsted. 

Kort nyt om bøger  

Claus Yding Andersen, Anne Grete Byskov

Forplantning i glasset

Hvad kan vi? Hvad må vi? Hvad vil vi?

København, Munksgaard 1996

78 sider, ill., kr. 105

Hvad er in vitro fertilisation? Hvordan befrugtes æg ved reagensglasbehandling? Hvilke teknikker er der? Hvilke muligheder og problemer opstår, når moderne genteknologi og kunstig befrugtning kombineres? Dette beskrives tillige med, at der rejses en række spørgsmål af etisk karakter, provokeret af fordele og ulemper ved de nye teknikker. Bogen henvender sig til biologiundervisningen i gymnasiet og hf samt til sundhedsuddannelserne.