Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Skæv debat om 112

Det kræver ikke den store medicinske sagkundskab at fastslå, at et menneske, der er væltet på cykel, har brug for hurtig hjælp, siger politiet på alarmcentralen i Rønne.

Sygeplejersken 1998 nr. 23, s. 9

Af:

Jesper Berg, journalist

Når telefonen ringer på alarmcentralen på Rønne Politistation, er det en vagthavende med mange års erfaring i alarmmodtagelse, der tager telefonen. Han kan hurtigt vurdere behovet for hjælp, selvom han ikke har en sundhedsfaglig baggrund.

Det mener i hvert fald politiet selv.

''Mange af de henvendelser, vi får, drejer sig om relativt banale skader, hvor det i bund og grund handler om at få hjælpen sendt af sted i en fart. Det kræver ikke den store medicinske sagkundskab at fastslå, at et menneske, der er væltet på cykel, har brug for hurtig hjælp,'' siger vicepolitikommissær Rene Madsen fra Rønne Politi.

Han vil ikke afvise, at man med for eksempel sygeplejersker eller læger på alarm 112 kunne få en bedre sundhedsfaglig rådgivning. Det er kun et spørgsmål, om borgerne er villige til at betale, hvad det koster, siger han.

Han understreger, at man inden for politiets egne rækker selv er i gang med at styrke rådgivningen. Rigspolitichefen har i samarbejde med blandt andre en række læger udarbejdet en disponeringsvejledning til brug på alarmcentralerne. Den bliver taget i brug, så snart der er politisk vilje til det.

Hos politiet efterlyser man en gennemgribende modernisering af det tekniske udstyr på alarmcentralerne. Ved for eksempel alarmering via mobiltelefon kommer udstyret til kort.

Alle mobilalarmer skal først omkring Tele-Danmarks servicetelefon, der så igen stiller videre til den rette alarmcentral. Det har i flere tilfælde betydet alvorlige misforståelser:

''Vi havde et tilfælde, hvor en mand sank om med et hjertetilfælde i sin bil på parkeringspladsen ved lufthavnen på Bornholm. En forbipasserende slog alarm via sin mobiltelefon og bad om en ambulance til lufthavnen, med det resultat, at han blev stillet om til alarmcentralen i København, da man på servicetelefonen gik ud fra, at det var lufthavnen i Kastrup,'' siger Rene Madsen.

Kunne man klare den slags tekniske problemer og misforståelser, ville det betyde meget, fastslår han.

Skæv debat

Politimester Claus Nørøxe er enig i, at det handler om at få tilført ressourcer, hvis alarmcentralens arbejde skal gøres bedre. Han mener dog, at man udfylder opgaven godt i dag, men erkender, at man med sundhedsfagligt personale kunne styrke rådgivningen. Han kalder den seneste tids debat om alarmcentralerne for skæv, og så gerne, at den fik et mere sagligt indhold.

Ifølge Claus Nørøxe har Politimesterforeningen gentagne gange opfordret til nytænkning på området, men man har haft svært ved at trænge igennem. Han siger samtidig, at politiet er åbne over for at diskutere en begrænsning i antallet af alarmcentraler.

''Det handler om at levere den bedst mulige vare, og det er vi selvfølgelig altid parate til at indgå i en dialog om. Men til syvende og sidst handler det om flere penge, hvis der skal gennemføres ændringer i alarmcentralernes arbejde,'' siger Claus Nørøxe.

Han advarer dog mod, at man i debatten overser de vigtige funktioner politiet har som den koordinerende myndighed ved større ulykker og katastrofer. Der ligger mange års erfaring bag alarmcentralerne, der ikke er til at komme uden om, mener han.

En nødløsning

Overlæge Mogens Bredgaard Sørensen, der er tidligere leder af Lægeambulancen i København og som har medvirket til at udarbejde den nye disponeringsvejledning, er ikke i tvivl om, at den er et skridt i den rigtige retning:

''Der er ingen grund til at klandre politiet for, at der ikke har været tradition for sundhedsfaglig rådgivning på alarmcentralerne. Og at de nu selv har været medvirkende til at sørge for, at rådgivningen bliver bedre, kan kun betragtes som et fremskridt,'' siger Mogens Bredgaard Sørensen.

Han vurderer dog, at behovet for sundhedsfaglig rådgivning er så stort, at det på sigt ikke er en opgave for politifolk. Mogens Bredgaard Sørensen mener, at det er nødvendigt at få sygeplejersker eller læger ind på alarmcentralerne, da hovedparten af alle opkald drejer sig om sygdom og ulykke.

Om den nye disponeringsvejledning siger Mogens Bredgaard Sørensen:

''Der er tale om en nødløsning. Men det er trods alt bedre end ingenting. Man kan sige, at vi med den nye disponeringsvejledning har afbødet de helt akutte mangler på alarmcentralerne og fået etableret forståelse for, at borgerne har krav på en rådgivning, når de ringer 112.''

Nøgleord: Alarm 112, politiet, præhospital behandling.