Sygeplejersken
Boganmeldelser
Sygeplejersken 1999 nr. 7, s. 35-40
Af:
Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder
FORSKNINGENS FEM FASER
Bobby Zachariae
Det vellykkede eksperiment
Introduktion til klinisk eksperimentel forskning
København: Munksgaard 1998
192 sider, 260 kroner
Det er lykkedes Bobby Zachariaeat skrive en bog om forskning, der er så spændende, at det er svært at lægge den fra sig. Bobby Zachariae introducerer den videnskabelige forskningsmetode let forståeligt og med høj kvalitet. Han tager udgangspunkt i egne erfaringer og inddrager eksempler, som letter forståelsen af svært tilgængeligt og ukendt stof. Bogen kan anbefales til sygeplejersker, der planlægger projektarbejde eller allerede har erfaring med projekter.
Efter en grundig gennemgang af vigtige overvejelser over blandt andet forskellige typer forskning, krav til en god forsker og god forskning, fortsætter Zachariae med at gennemgå forskningsprocessens faser.
I første fase stilles spørgsmålet: Hvad vil jeg undersøge? Den omfatter valg af problemstilling, dets omfang, og om det er realistisk, brugbart og besværet værd. Anden fase er: Valg af undersøgelsesmetoder. Her gennemgår Zachariae forudsætninger for at kunne foretage en meningsfuld, videnskabelig undersøgelse blandt andet ud fra andres forskningsresultater og -erfaringer. Herefter belyses, hvordan vi efter valg af problemstilling vælger, udspecificerer og konkretiserer hypoteser, vi ønsker undersøgt. Det videre forløb er valg af undersøgelsesdesign til afprøvning af valgte hypoteser samt overvejelser ved valg af design.
I fase tre gennemgås planlægning og gennemførelse af undersøgelsen. Dette kapitel er ikke helt let tilgængeligt, hvis man ikke har forhåndskendskab til forskning, men det er en uvurderlig hjælp til dem, der har knoklet sig gennem et utal af bøger for at finde svar på en masse spørgsmål såsom: Hvordan beregnes en stikprøvestørrelse? Hvordan udarbejdes en forsøgsprotokol? Hvilke måleinstrumenter er bedst egnede? Konstruktion af spørgeskemaer? Videre behandles forskningsetik uddybende med de mulige problemer, der kan forekomme i forbindelse med udførelse af et projekt.
Fase fire er analyse af resul-
tater. På 20 sider giver Bobby Zachariae et klart indblik i de hyppigst anvendte, statistiske analysemetoder, hvornår hvilke metoder anvendes, og de belyses med eksempler.
Fase fem omhandler offentliggørelse og formidling. Her gennemgås forståeligt, kort og klart, hvordan resultater formidles mundtligt og skriftligt afhængigt af målgruppen. Der er en udførlig gennemgang af rapport- og artikelskrivning.
Bogen bør læses af alle sygeplejersker forud for projektarbejde. Den er yderst anvendelig som opslagsbog, når forskningsprocessen er i gang, uanset om det er første eller femte gang, man er involveret i et projekt.
Af Hanne Melchiorsen, klinisk sygeplejevejleder, MPH studerende. Hjertemedicinsk afdeling, Skejby Sygehus.
TUNGE MISBRUGERE
Margaretha Järvinen
Det dårlige selskab Misbrug – handling – omsorg
Holte: Forlaget Socpol 1998
214 sider, 198 kroner
Margaretha Järvinen analyserer en gruppe socialt udstødte misbrugeres livssituation, misbrugskarriere og mulighed for behandling og omsorg. Hun stiller spørgsmål som for eksempel: Hvilke kendetegn har de misbrugere, som angiveligt ikke kan hjælpes? Hvilke konkrete erfaringer med behandling har de misbrugere, der defineres som tunge?
54 misbrugere, hvoraf 75 procent var mellem 40 og 55 år, interviewes, så det er i høj grad 1968-generationen og de umiddelbart efterfølgende årganges alkoholmisbrugere, undersøgelsen handler om. Interviewpersonerne er en gruppe mænd, som udelukkende indtager alkohol, en gruppe mænd med blandingsmisbrug og en gruppe kvinder, som befinder sig i grænselandet mellem behandlings- og omsorgssystemerne.
Efter en baggrundsbeskrivelse og introduktion af forskningsprojektets empiriske felt skitseres en teoretisk referenceramme med fire overordnede perspektiver på alkoholproblemer: et moralsk, et konversations-, et kompensatorisk- og et behandlingsorienteret perspektiv. Drikkeritualer og misbrugskarrierer beskrives, og alkoholvanerne analyseres som centrale aktiviteter eller ritualer. Det sociale, som ritualer er lavet af, kendetegnes for det første af individer i direkte kontakt med hinanden, for det andet af et fælles fokus for opmærksomhed og for det tredje af handlinger forbundet med symbolske snarere end praktiske mål. Ritualerne trækker altså en grænse i forhold til andre grupper. Järvinen benytter Durkheims opfattelse af ritual.
Spørgsmålet om behandling og omsorg belyses med udgangspunkt i konkrete beskrivelser af interviewpersonernes erfaringer og syn på ambulant behandling, først og fremmest indtagelse af antabus. Tre behandlings- og omsorgsinstitutioner i Københavns Kommune: Sct. Hans Hospital, M2, Havehuset på Bispebjerg Hospital og Blå Kors' behandlingshjem Ørsholt, får gennemgående positiv omtale af interviewpersonerne. I sidste kapitel er de fire centrale diskussionstemaer: Begrænsninger i behandlingstiltagene, relationen mellem behandlings- og omsorgssystemerne, sygdomsmodellens berettigelse på misbrugsområdet og to vanskelige målsætninger i alkoholbehandlingen: total afholdenhed og kontrolleret drikning.
'Det dårlige selskab' henvender sig bredt til ansatte i sundhedssektoren.
Margaretha Järvinen er pol.dr., lektor på Sociologisk Institut, Københavns Universitet. Hendes arbejde er solidt og velunderbygget, og bogen inviterer til refleksion og kritisk stillingtagen.
Af Anne Winkel, klinisk oversygeplejerske, Sct. Hans Hospital, afd. M, Roskilde.
HANDLING TRIN FOR TRIN
Eli Holm, Solrun Hansen
Pre- og postoperativ sykepleie
Oslo: Fagboksforlaget 1998
219 sider, 320 kroner
Præ- og postoperativ sygepleje er beskrevet rundt omkring i diverse lærebøger om kirurgisk sygepleje. Nu er der imidlertid mulighed for at vælge en norsk lærebog, der udelukkende omhandler dette aspekt af den kirurgiske sygepleje. Forfatterne er henholdsvis højskolelektor og afdelingssygeplejerske.
Den præ- og postoperative pleje gennemgås trin for trin, ud fra ønsket om at tilgodese et behov for en konkret handlingsorienteret lærebog for sygeplejersker, der arbejder inden for det intensive speciale. Forfatterne mener dog også, at andre, der arbejder med kirurgiske patienter, vil kunne have udbytte af at læse bogen.
Hele bogen er skrevet ud fra sygeplejeprocessen, hvilket også betyder, at en stor del af teksten står i kolonner, som de fleste sygeplejejournaler jo også er opdelt i: Sygeplejediagnose/aktuelle problemer og generelle mål, mulige årsagssammenhænge, vurdering, aktuelle sygeplejetiltag og kommentarer. Herudfra gennemgås alt fra A til Z, og der lægges vægt på, at sygeplejen bliver dokumenteret i henhold til de norske retningslinier for dokumentation, som tilsyneladende er samsvarende med de danske.
De mulige årsagssammenhænge i relation til problemstillingerne bliver meget kortfattede, men alligevel præcise. Ud over plejeplansopdelingen indgår mange illustrationer og skemaer, som giver bogen et kompendieagtigt præg. De skitserede forslag til sygeplejehandlinger er punktoptegnelser af, hvad sygeplejersken trin for trin skal gøre for at yde en korrekt sygepleje. Den sidste kolonne indeholder kommentarer til de foreslåede handlinger, igen som punkter.
Den præ- og postoperative sygepleje fremstilles på et passende niveau, der så vidt jeg kan bedømme, svarer til det behov for viden, en kirurgisk sygeplejerske har.
Det er forfriskende med en lærebog, der så direkte er handleanvisende, men jeg er i tvivl om værdien af at formidle sygeplejen i en sådan struktur. Som læser bliver jeg ikke aktiveret, snarere tværtimod. Sygeplejen kommer til at fremtræde som en stadig strøm af huske-punkter uden den pædagogiske værdi, en lærebog også kan have ved at henvende sig i ren tekst til læseren. Sygeplejersker og studerende vil muligvis kunne få glæde af den som opslagsbog for at tjekke, om de nu har husket alle aspekter i den præ- og postoperative pleje, hvilket jo kan være meget relevant i en tid, hvor der i stigende omfang arbejdes med dokumentation og kvalitetssikring inden for sygeplejen.
Af Lis Maaløe, sygeplejelærer på Sygepleje- og radiografskolen i Københavns Amt.
Posttraumatisk stressforstyrrelse
Ulrik Jørgensen, Stephen S. Mathiasen
At overleve vold
- om psykisk traumatisering, mestring og behandling
Århus: Klim 1998
261 sider, 295 kroner
Psykiatere og psykologer har i mange år været overbevist om, at de symptomer, voldsramte mennesker udviste, mere var et resultat af medfødt psykopatologi eller ubevidste indre konflikter end af de grusomheder, individet havde været udsat for. I perioden op til og efter første verdenskrig har psykologer og psykiatere været opmærksomme på, at oplevelsen af overvældende voldelige oplevelser kunne føre til psykisk traumatisering, men først efter Vietnamkrigen fik psykisk traumatisering sin egen anerkendte diagnose. Det skete i 1980 med DSM 111, som foreslog diagnosen posttraumatisk stressforstyrrelse (Posttraumatic Stress Disorder/PTSD), og i årene frem til i dag er forskningsresultaterne fremkommet med eksplosiv hast.
Denne bog er en af de første udgivet på dansk. Den beskæftiger sig med torturofre, krigens ofre og incestofre med fokus på forhold, der gør sig gældende for børn, der rammes af vold.
Hartmut Apitzch har beskrevet dilemmaer omkring diagnosticering af PTSD, hvor hovedproblemet er symptomer, der overlapper med andre diagnoser, samt psykiateres ambivalente holdning, hvor billedet af de traumatiserede har svinget frem og tilbage mellem to yderpunkter, normalisering og patologisering. Apitzch opfordrer til at modstå fristelsen til at forenkle sammenhængen mellem personlighed, traume og resultat.
Hans Peter Søndergaards afsnit handler om de kliniske og neurobiologiske aspekter af PTSD, hvor blandt andet søvnmønster, hukommelse, differentialdiagnoser og medikamentel behandling af PTSD belyses solidt, grundigt og kritisk.
Peter A. Levine har en lidt anden tilgang til PTSD, idet han er optaget af somatisk erfaringsdannelse, en biologisk kropsorienteret tilgang, som ændrer de fikserede ubevægelighedsreaktioner. Metoden er baseret på undersøgelser af normal instinktiv forsvarsadfærd som målestok for forskellige PTDS syndromer. Den torterede flygtning og selvets psykopatologi beskrives indgående af Ulrik Jørgensen. Torturoplevelsen beskrives gennem objektrelationen, et stærkt afhængighedsforhold mellem offeret og bødlen på grund af offerets forsvarsløshed. Der er desuden afsnit om ukuelighed, coping, blandt tibetanske torturoverlevende, psykodynamisk psykoterapi med torterede flygtninge og om børns reaktion på PTSD syndromer. Barbro Lundequist opfordrer til systematisk forskning i spædbørns og små børns reaktion på traumatiske oplevelser til udvikling af diagnostik og behandlingsmetoder, da området er uudviklet. Mimi Stranges afsnit om seksuelle overgreb på børn er ligeledes veldokumenteret. Det essentielle er, at barnet fejludvikles som resultat af, at det skal opfylde den voksnes behov frem for at blive mødt som et subjekt. Et interessant aspekt ved PTSD syndromer er empatisk belastning og modoverføring. Termernes overføring og modoverføring refererer traditionelt til den virkning, som klienten og terapeuten har på hinanden gennem det psykoterapeutiske forløb. Den nye kundskab, der her foreligger, bør være basalviden i pleje og behandling af voldsofre, der forsøger at genfinde verden.
Af afdelingssygeplejerske Anne Winkel, Amtssygehuset Fjorden, Roskilde.
Glemte færdigheder
Hanne Reinertsen, Jan Olav Notevarp
Legemiddelregning
Bergen-Sandviken: Fagbokforlaget 1998
163 sider, 213 kroner
Lægemiddelregning er et fag, mange sygeplejestuderende typisk har svært ved i løbet af deres studium. Man er ofte nødt til at starte undervisningen med Systeme Internationale for mål og vægt (SI-systemet), procentregning, afrundingsregler og ligninger af første grad, altså stof, dagens skolebørn arbejder med i folkeskolen. Sygeplejestuderende har glemt disse færdigheder, formentlig fordi de anvendes i mindre udstrækning senere i livet, for eksempel i gymnasiet. 'Legemiddelregning' starter med ovennævnte discipliner og supplerer med administrationsform og håndtering af præparater og infusioner. Desuden er der gennemgang af relevante og typiske problemstillinger vedrørende lægemidler i god systematisk orden efter indgiftsmåde: tabletter, miksturer, aerosoler, infusioner med videre. Der relateres og illustreres løbende med opgaver af stigende sværhedsgrad, ligesom der er eksempler relateret til medicinering af både voksne og børn. Der er endvidere anvendt billedmateriale, tegninger og sort-hvide fotos, som gør bogen nemmere tilgængelig. Bagest er der angivet mere end 100 opgaver med udgangspunkt i medicinsk relevante situationer, mere eller mindre typiske, men alle aktuelle med hensyn til regnefærdigheder. Til alle opgaver hører selvfølgelig en facitliste.
Bogens hensigt er at optræne kompetence, her kundskaber og færdigheder i at regne og i at opdage fejl og risici i omgangen med lægemidler, og det, mener jeg, lykkes godt. Jeg vil absolut anbefale bogen til alle studerende, der har svært ved eller har glemt deres tidligere indlærte regnefærdigheder. Der er i øvrigt også rigelig udfordring til den uddannede sygeplejerske.
Sprogligt vil bogen, som er skrevet på et letforståeligt norsk, ikke volde problemer.
Af Ole Bjørke, sygeplejelærer på Sygepleje- og radiografskolen, Københavns Amt.
MEDIKAMENTEL BEHANDLING GAVNER
Jes Gerlach, Per Vestergaard
Psykofarmaka
Behandling af psykiske lidelser med nervemedicin
København: PsykiatriFonden 1998
250 sider, 150 kr.
Ansatte på psykiatriske institutioner hilser debatten om nervemedicin og medicinfrie afdelinger velkommen med lidt blandede følelser. Visse patientkategorier inden for psykiatrien har glæde og gavn af nervemedicin, og det det ville være katastrofalt ikke at behandle medikamentelt.
Jes Gerlach og Per Vestergaard præsenterer et svært stof lettilgængeligt og i et sprog, så patienter, pårørende, plejepersonale og andre samarbejdspartnere kan få udbytte af bogen.
Ordentligt og solidt guides man igennem behandlingsprincipper, det nye diagnosesystem ICD-10, antipsykotika, antidepressiva, lithium-behandling og andre stemningsstabiliserende psykofarmaka, angstdæmpende medicin og sovemedicin, misbrug og misbrugsbehandling samt behandling af specielle psykiske lidelser. Jeg vil fremhæve afsnittet om medicin til ældre. I en enkel og overskuelig tabel fremhæves egnede og mindre egnede præparater inden for følgende kategorier: Antipsykotika, antidepressiva samt angst- og sovemidler.
'Psykofarmaka' er hele vejen igennem underbygget med overskuelige og lettilgængelige tabeller, hvor præparatnavn, handelsnavn, doseringsniveau og halveringstid står anført. Virkning, bivirkning og interaktion mellem forskellige præparater bliver både beskrevet og belyst gennem tabeller. Hvert afsnit med et resume – en faktaboks.
De sidste afsnit om farmakodynamik og farmakokinetik er sværere tilgængelige, og et forudgående kendskab til hjernens funktion er nødvendigt for at forstå dem. Afsnittene henvender sig til professionelle.
Sidste afsnit indeholder vurderingsskalaer, der anvendes til at måle sværhedsgraden af en psykisk sygdom.
'Psykofarmaka' er en formidabel bog, som alle, der beskæftiger sig med psykiske lidelser, skylder sig selv at læse.
Af Anne Winkel, klinisk oversygeplejerske, Sct. Hans Hospital, afd. M, Roskilde.
Samarbejde frem for kamp
Barbro Dahlbom-Hall
Kvindelige chefer – lær at blive chef
Oversat fra svensk af Ina Nielsen
København: Fremad 1998
156 sider, 188 kroner
Ligestillingen er nået langt i Danmark, mænd og kvinder uddanner sig i lige høj grad og er at finde på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse; der er ikke de store lønforskelle på samme typer af arbejde. For at bryde idyllen og forestillingen om ligestilling kan man blot se på det private erhvervsliv, hvor 83 procent af lederstillingerne varetages af mænd. Når det drejer sig om topchefstillinger, er det 94 procent. Det er dog ikke tal og statistikker, bogen handler om, men hvordan kvinder kan udvikle og reflektere over lederrollen i chefstillinger.
Emnerne er på en gang almengyldige og alligevel relevante for kvinder med lederstilling eller chefpost. Et af de centrale temaer er sprog og gennemslagskraft for kvindelige chefer. Det beskrives under den meget sigende titel: 'Forklædt som mand – et dobbelttydigt budskab'. Det nytter ikke at adoptere en maskulin adfærd, sprog og handlinger. Det medfører for store omkostninger at give afkald på kvindelighed og integritet. Kvinder skal arbejde på at være tydelige og bevare den personlige og kvindelige integritet og autoritet. At arbejde med disse indre billeder er en længere proces. En del drejer sig om at give slip på 'pigen' og i stedet definere den voksne og modne kvinde indeni. Når kvinder går ud med autoritet og pondus og optræder engageret i en sag, bliver nogle grebet af anger og skyldfølelse over at have fyldt for meget, ikke givet plads for andre og i øvrigt at have taget lederskab i situationen. Hvordan ville mænd reagere i en tilsvarende situation?
En forskningsrapport med udgangspunkt i temaet: 'Hvordan ser mænd på kvindelige chefer' tegnede det mønster, at mænd synes, at kvinder går imod samtlige gældende regler, at kvinder roser og måske favoriserer mænd frem for kvinder, at kvindelige chefer kan foretage sig mange ting på samme tid uden at blive stressede, at kvindelige chefer er hurtigere end mænd til at lede frem til en beslutning eller konsensus uden unødig snak.
En anden vinkel på mænds magtspil bliver tydelig i samspillet med kvindelige chefer. En kvindelig chef må vælge, hvorvidt hun vil gå ind i dette eller definere egne regler om magt og indflydelse.
De konkluderende bemærkninger er ikke overraskende, at det drejer sig om at være tro mod egen udvikling, sin kvindelige identitet og i øvrigt tænke samarbejde frem for kamp. Det er faktisk en udmærket bog!
Det vil det givet være en inspirerende bog, fordi den med jævne ord siger noget om personlig udvikling, gennemslagskraft og kvindelig tilgang til lederrollen.
Af Gete Bjerring, vicechefsygeplejerske, Roskilde Amtssygehus Fjorden.
OPDRAGELSE OG UNDERVISNING I NYERE TID
Jens Bjerg (red.)
Pædagogik – en grundbog til et fag
København: Hans Reitzels Forlag 1998
608 sider, 395 kroner
Bogen beskæftiger sig med den institutionaliserede del af opdragelsen og undervisningen, som den fremstår i slutningen af dette århundrede.
Artiklerne er skrevet af blandt andre Peter Østergaard Andersen, Karen Borgnakke, Staf Callewaert, Birgitte Elle, Bolette Moldenhawer, Lars Jacob Muschinsky og fra Norge Harriet Bjerrum Nielsen, fra Sverige blandt andre Donald Broady, fra England Gunther Kress og fra Tyskland Thomas Ziehe. Alle fra lande vi i en eller anden udstrækning har haft og stadig har en vis tradition for at hente inspiration fra og for at sammenligne os med.
Titlen på dette kæmpeværk kan i første omgang virke misvisende ved at foranledige en til at tro, at det er en grundbog i traditionel forstand, dækkende alle aspekter ved den institutionaliserede del af opdragelsen ved slutningen af vort århundrede. Det er et værk, hvor de enkelte forfatteres gennemgang og analyse af udvalgte pædagogiske områder er med til at perspektivere de ændringer inden for blandt andet familie, samfund og kultur, som udviklingen i den nyere tid har medført.
Bogens fem dele om pædagogik og modernitet, pædagogisk psykologi, pædagogiske felter, pædagogisk sociologi og pædagogik og politik anslår med redaktørens ord: ''temaer, som vi har fundet vigtige i forbindelse med pædagogisk virksomhed, således som den kan beskrives i dag i sin praktiske og teoretiske udformning''.
I første del introduceres pædagogikken ved hjælp af tre artikler, hvor de pædagogiske teorier ses i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv.
Anden del handler om samspillet mellem teori og praksis med fokus på lærerjobbet, læring og teori i og om praksis, læring set i socialsemiotisk lys (læren om dannelsen og brugen af tegn), klasserumsforskning, køn og marginalitet i skolen og pædagogisk udviklingsarbejde.
I tredje del tager artiklerne udgangspunkt i konkrete områder: pædagogens praksis, minoritetskulturer og pædagogik og informationsteknologi.
Fjerde del indeholder temaer inden for uddannelsesfilosofien og pædagogisk sociologi med hovedvægten på Pierre Bourdieus tanker.
I sidste del redegøres for den uddannelsespolitiske udvikling herhjemme efter anden verdenskrig og for uddannelsesplanægningen og -udviklingen fra et kritisk socialhistorisk perspektiv.
Bogen vil efter min mening kunne finde anvendelse ved videregående studier af pædagogik inden for sygeplejen, for eksempel ved diplomuddannelserne, her særligt diplomuddannelsen med speciale i uddannelse og undervisning og på kandidatuddannelsen.
Artiklerne, som kan læses enkeltvis, har for næsten alles vedkommende en utraditionel tilgang, hvor forskellige teoretiske synsvinkler er med til at perspektivere de udvalgte aspekter ved det pædagogiske praksisfelt.
Af særlig interesse for den undervisende sygeplejerske kan nævnes: Thomas Ziehes artikel 'Adieu til halvfjerdserne', hvori han i forbindelse med det, han kalder den anden modernisering, beskriver de uddannelsessøgendes og lærernes ny situation. Birgitte Elles artikel 'Lærerstykker' handler om praksis og teori i lærerjobbet, og hun benytter sig blandt andet af Giddens teorier. Sverker Lindblad og Fritjof Sahlströms artikel 'Klasserumsforskning' giver en indføring i forskellige forskningsmetoder og ser på interaktionen i klasseværelset med fokus på elevernes interaktion, lærerens undervisning og lærer-elev interaktionen. Harriet Bjerrum Nielsens artikel 'Sophie og Émile i klasseværelset' behandler kønsforskelle, pige- og drengesocialisering og marginalitet i skolen, et væsentligt område for undervisere inden for en profession, som overvejende består af kvinder. Det er en interessant og relevant studiebog, men nogle af artiklerne vil, for at give optimalt udbytte, kræve et vist niveau af basisviden om pædagogik.
Af Michael Nielsen, sygeplejerske og magister i pædagogik, freelance konsulent i uddannelse og undervisning.
Identifikation af eksterne risikofaktorer
Herman Austrup, Jens Peter Bonde, Torben Sigsgaard
Miljø- og arbejdsmedicin
København: FADLs Forlag 1998
434 sider, 438,50 kroner
Miljø- og arbejdsmedicin er en overordnet og vidt favnende sundhedsfaglig disciplin, som handler om miljøets betydning for sundhed og sygelighed. Faget er baseret på en vifte af videnskabelige discipliner, det kan være vanskeligt at holde rede på, da afgrænsning til naboområder er betinget af indhold og tradition. Intentionen med en integreret fremstilling af miljø- og arbejdsmedicin har rod i fagenes fælles kerneområde, nemlig identifikation og håndtering af eksterne risikofaktorer med henblik på forebyggelse af sygdom.
FADLs Forlag har således imødekommet et stort behov for en samlet og aktuel lærebog til de sundhedsfaglige uddannelser. Bogen henvender sig først og fremmest til medicinstuderende, men bedriftssundhedsplejersker, sygeplejersker i Arbejdstilsynet og sygeplejersker, der arbejder med arbejdsmiljø, vil kunne have gavn af bogen.
Bogen gør ikke krav på at være udtømmende på alle felter. Den er opdelt i seks overskuelige og afgrænsede hovedområder. Indholdet omfatter miljømedicinens historiske udvikling og miljø- og arbejdsmedicinens grundlag, der giver forståelsen af, hvordan der tilbage til oldtiden har været fokus på hygiejne og forebyggelse.
Andre emner er toksikologi, miljøpåvirkninger, arbejds- og miljøbetingede sygdomme, ulykker og livsstilsfaktorer, arbejdsmiljøapparatets opbygning, anmeldelse og erstatning efter lov om arbejdsskadeerstatning, individorienteret og arbejdsrelateret forebyggelse samt samfundsmæssig regulering. Begrebet risikovurdering er et centralt og gennemgående tema.
I et appendiks findes en oversigt over udvalgte stoffers toksicitet, egenskaber og risikosætninger. Desuden er bekendtgørelse om fortegnelse over erhvervssygdomme medtaget foruden et omfattende stikordsregister.
Af Bente Everdahl, MPA og sygeplejerske.