Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Resuméer af international forskning

Sygeplejersken 2000 nr. 31, s. 29

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

SELVFORSTÅELSE HOS HØRESVÆKKEDE ÆLDRE: EN TESTNING AF ROYS TILPASNINGSMODEL

Zhan L. Cognitive Adaptation and Self-Consistency in Hearing-Impaired Older Persons: Testing Roy's Adaptation Model. Nurs Sci Q SAGE Publications, Inc.2000; 13 (2): 158-65.

Calista Roys tilpasningsmodel og dens grundbegreber er brugt til at udforske sammenhænge mellem kognitive tilpasningsprocesser og selvforståelse (self-consistency) blandt høresvækkede ældre. 130 ældre (gennemsnitsalder 74 år) modtog et spørgeskema om personlig og social tilpasning med forskellige skalaer om selvværd, samvittighed, social angst og selvevaluering. Spørgsmål og skalaer var validerede af andre. Skemaets omfang og svarprocent fremgår ikke.

Tre hypoteser testes. 1) Der er en positiv sammenhæng mellem kognitive tilpasningsprocesser og selvforståelse blandt høresvækkede ældre. 2) Nogle kognitive tilpasningsprocesser vil bidrage mere til vedligeholdelse af selvforståelse end andre. 3) Vedligeholdelse af selvforståelse varierer i forhold til demografiske variable. Første hypotese bekræftes via statistiske analyser. Analysen af anden hypotese afslørede tre signifikante resultater: 1) klart fokus og metoder, 2) opmærksomhed over for indtryk, 3) selvopfattelse. Ved tredje hypotese fandt Zhan en kønsforskel, idet mændene scorede højere ved spørgsmål om selvværd. De, der anså deres sundhed for god, havde også højere score ved selvværd. Ved demografiske variable som alder, uddannelsesniveau, race, ægtestand og indkomst fandtes ingen signifikante forskelle.

Resultaterne bidrager til Roys antagelser af, at mennesket er aktivt handlende og søger at tilpasse sig nye situationer. Det viser sig, at kognitive tilpasningsprocesser spiller en rolle i vedligeholdelse af selvforståelsen. Studiet kan bidrage til bedre forståelse af, hvad høretab betyder for ældre.

Af Dorthe Overgaard, sygeplejelærer, cand.cur., exam.pæd.

FORTOLKNING AF EMPATI I KINGS INTERAKTIONS SYSTEMER

Alligood MR, May BA. A Nursing Theory of Personal System Empathy: Interpreting a Conceptualization of Empathy in King's Interacting Systems. In. Nurs Sci Q SAGE Publications Inc., Jul 2000; 13 (3): 243-7.

Artiklen præsenterer en gennemgang af, hvordan teoriudvikling af fænomener i sygeplejen kan foregå. Begrebet empati er tidligere analyseret til at være en klinisk færdighed, som sygeplejersken besidder. Sygeplejersken sætter sig i patientens sted, som om hun var patienten. Nu genereres en teori om empati, kendetegnet ved at være et universelt menneskeligt karaktertræk. Dette gøres i undren over, at sygeplejen låner definitioner om empati fra andre discipliner og integrerer dem i sygeplejerske-patient-relationen.

Tre systemer fra Kings sygeplejeteori bruges: Personlige, mellemmenneskelige og sociale systemer. Herfra udledes en teori om empati, som knytter sig til intra personlig empati. I Kings teoretiske rammeværk om det personlige system figurerer perception som det største begreb, der kendetegner menneskets samspil med omgivelserne som proces. Andre begreber fra det personlige system er menneskets selv, vækst, udvikling, kropsopfattelse, rum, tid og læring.

De teoretiske forslag er, at empati organiserer perception. Dernæst at empati støtter personens opmærksomhed på sig selv og andre, og at empati giver øget følsomhed. Kropsopfattelse er opfattelsen af egen krop og andres reaktion herpå, hvoraf udledes, at empati fremmer gensidig respekt. Andre forslag er, at empati fremmer forståelse i en social kontekst, og at tid og rum ophæves til en personlig forståelse af individet i en historisk kontekst.

Empati udfoldes altså fra et mellemmenneskeligt begreb til at være basis i en intrapersonlig udvikling, som både kan være af patienten og sygeplejersken.

Af Dorthe Overgaard, sygeplejelærer, cand.cur., exam.pæd.