Sygeplejersken
Faglig kommentar: Model for fremtidens sundhedsvæsen
Mulighederne for at medinddrage patienterne i egen pleje og behandling og stimulere dem til aktivt at tage ansvar for egen situation er faktisk ubegrænsede.
Sygeplejersken 2000 nr. 42, s. 21
Af:
Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder
Nogle gange virker det, som om patienter og andre brugere af sundhedsvæsenet slet ikke følger med i udviklingen. De stiller krav og har forventninger til sundhedsvæsenet og efterspørger en service, der ligger langt fra moderne pleje- og behandlingsfilosofi. Medinddragen, aktivering, stimulering, egenomsorg, tage ansvar for egen situation. Trænger disse nutidige begreber slet ikke ind på lystavlen hos patienterne? Lever de ganske i deres egen verden?
Som et dugfrisk eksempel kan jeg nævne den kvinde, der indtog forsiden og en midterside i en landsdækkende avis i sidste uge. Efter at have fået fjernet først det ene og derefter det andet bryst pga. kræft skulle hun efter planen have strålebehandling. Det kan ikke lade sig gøre i den nærmeste fremtid pga. kapacitetsproblemer, så sygehuset havde været så venlig at skrive et telefonnummer ned på et sygehus i Tyskland, hun kunne henvende sig til. Hun blev også orienteret om, at hun skulle sørge for at udarbejde et resumé af sin journal og få det oversat til engelsk, så de tyske læger kunne give den ønskede behandling. Helt i tidens ånd:
Patienten medinddrages, aktiveres og må tage ansvar for egen situation.
Trange tider
Det er jo i virkeligheden en glimrende model for fremtidens sundhedsvæsen, omtalte kvinde beklager sig over. Endelig en model, der også tager hensyn til personalet og trange tider i sundhedsvæsenet, og som vil kunne bruges overalt.
''Kære fru XX. De bedes møde på afdeling YY onsdag den 8. november 2000 medbringende hjemmesko, sygesikringsbevis og kopi af lægehenvisning fra 17. november 1991, hvor De indstilledes til operation for grå stær. Da afdelingens lægesekretærer er bortrationaliseret, bedes de medbringe en kuglepen, så de selv kan skrive ind i journalen efter lægens diktat. Hvis De medbringer karbonpapir, kan de samtidig sikre Dem kopi af egen journal.''
''Kære hr. AA. Det er os en glæde at kunne meddele Dem, at De efter at have stået på venteliste i 13 år og 7 måneder til operation for slidgigt i hoften, er sat på operationsprogrammet på mandag. Da vi imidlertid ikke kan garantere, at operationen ikke må udsættes yderligere i tilfælde af akutte patienter, forventer vi, at De udnytter eventuel ventetid på operationsgangen med forefaldende portørarbejde. De bedes møde fastende.''
Og fra en velkomstpjece fra reumatologisk afdeling: ''Velkommen til afdeling BB. Sengelinned er lagt frem på sengebordet. Mod forevisning af spisebillet kan De hente frokostbakke i cafeteriet i forhallen. Aftensmad og service bedes Deres pårørende medbringe. Der er kaffeautomat på etagen. På opslagstavlen over for kontoret kan De finde telefonnummeret på et sygeplejevikarbureau. Telefonautomat til telekort i forhallen. Træningsprogram for patienter med leddegigt vises på internt tv (kanal 4) mandag, onsdag og torsdag 10.00-10.30. I tilfælde af dødsfald kan pårørende leje videoen ''Sorg og egenomsorg'' i kiosken. Vi håber, De får et behageligt ophold.''