Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Synspunkt: Bliv bedre til at motivere de studerende

De sygeplejestuderende skal ikke lære sygepleje udelukkende af egen erfaring. De skal lære sygepleje sammen med en sygeplejerske, som har en fagidentitet, der oser af stolthed.

Sygeplejersken 2000 nr. 51, s. 15

Af:

Else Møller, sygeplejelærer, cand.cur., lektor

Mødet med praksis har en stor betydning for de sygeplejestuderende, da det er her, den rigtige sygepleje findes ­ en verden, de sygeplejestuderende venter på med spænding. De fleste sygeplejestuderende oplever stor nervøsitet, manglende selvværd, selvtillid og angsten for det ukendte, når de skal møde praktikken for første gang. Derfor har oplevelserne fra den første studiepraktik meget stor betydning.

Når det så er sagt, er der stadig mange spørgsmål, som dukker op, når jeg sidder og modtager de sygeplejestuderende, efter de har været i deres første studiepraktik.

Nogle studerende kommer tilbage og fortæller, at de ikke har været sammen med en sygeplejerske ­ hun gik stuegang eller noget andet og havde derfor ikke tid til at være sammen med de sygeplejestuderende. En studerende blev bedt om at gå rundt og åbne skabene i birummene de første dage for at finde ud af, hvor tingene var. ''Jeg vidste bare ikke, hvad tingene skulle bruges til,'' var den studerendes kommentar.

Andre sygeplejestuderende fik hurtigt vist, hvordan de skulle brusebade og sengebade patienterne, så de selvstændigt kunne varetage disse funktioner de efterfølgende dage. Flere sygeplejestuderende blev spurgt om, hvem de var, og hvorfor de kom den første dag, de mødte i afdelingen.

Ja, desværre kunne jeg komme med flere eksempler, men jeg vælger at stoppe her.

Jeg bliver utrolig flov på vores og fagets vegne, når jeg lægger øre til disse oplevelser. Jeg mener, at vi må være meget bevidste om, at det første møde med praktikken har stor betydning for de sygeplejestuderendes lyst og motivation til faget.

Hvordan kan det så være, at sygeplejersker ikke prioriterer og ser det som en stor udfordring at vise sygepleje for de sygeplejestuderende?

Hvordan kan det være, at sygeplejerskerne accepterer, at andre faggrupper primært introducerer de sygeplejestuderende til sygepleje?

Hvordan kan det være, at sygeplejerskerne sender en sygeplejestuderende ud i depotet en hel dag for at få et overblik over, hvilket indhold der er i skabene?

Ja, jeg kunne blive ved, men stopper her. Jeg vil ikke give svar på spørgsmålene. Men alligevel er jeg dybt berørt af, at vi ikke er bedre til at sælge vores fag til de unge mennesker. Jeg undrer mig meget over, at vi ikke er stolte over vores fag og giver stoltheden videre til vores kommende kollegaer.

Ofte ser jeg, at vi stadig prioriterer de administrative opgaver og opgaver relateret til lægerne højst.

Hvorfor er der ikke samme bevågenhed om at vise, hvordan sygepleje til den enkelte patient udøves af sygeplejersker med faglige og personlige kvalifikationer?

De sygeplejestuderende skal ikke lære sygepleje udelukkende af egen erfaring, de skal lære sygepleje sammen med en sygeplejerske, som er stolt af at vise sygeple-je og har en fagidentitet, der oser af stolthed.

Kære kollegaer, det er os, der skal vise og udføre sygepleje til de enkelte patienter, så de studerende ikke er i tvivl om, at det gør en forskel, hvilke faglige og personlige kvalifikationer, der er på spil i mødet med patienterne. Jeg er overbevist om, at vi skal tage det meget alvorligt, når de sygeplejestuderende bliver i tvivl om, hvad der er specielt ved at være sygeplejerske, når de oplever, at mange sygeplejersker prioriterer lægesamarbejde og administrative funktioner højere end at være sammen med de sygeplejestuderende om sygepleje til patienterne.

Else Møller er ansat på Sygeplejeskolen i Silkeborg.