Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Resuméer af international forskning

Sygeplejersken 2001 nr. 30, s. 26

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

Tilpasning hos børn med cancer: Forskning med Roys model

Resumé: ÙYeh Chao-Hsing. Adaptation in Children With Cancer: Research With Roy's Model. Nurs Sci Q SAGE Publications, Inc. 2001;14(2):141-8.

Et studie skulle afdække sygdomsbaner hos børn med cancer i forskellige aldre.

Med baggrund i Piagets teori om, at børn mellem fire og 18 år erfarer forskellige udviklingsopgaver, opdeltes 34 børn i fire aldersklasser: Mindre end syv år, 7-10 år, 11-12 år og 13-17 år. 21 af dem havde fået diagnosticeret en form for leukæmi, 10 børn havde tilbagefald, tre befandt sig i terminalstadiet.

Undersøgelsen foregik i Taiwan, der diskuteres kulturforskelle til vestlige lande. Forskningsresultater hos vesteuropæiske børn kan ikke direkte overføres til kinesiske forhold, fordi taiwanesiske børn er mere autoritetstro. Den overordnede teoretiske ramme var Callista Roys adaptationsmodel, som bygger på systemteoretisk tænkning. Roy beskriver fire domæner: Psykisk/fysisk, selvopfattelsesidentitet, rollefunktioner, afhængighedsmåder.

Dataindsamlingen opdeltes i tre faser. Først foretoges fire interviewer og guiden justeredes. I anden fase foretoges 28 interviewer blandt børn i alle faser af sygdommene. Til sidst blev to børn interviewet igen, og to nye børn blev interviewet for at checke kernekategorier. Der blev brugt observationer og fokusgruppediskussioner under børnenes indlæggelse, epikriser, plejeplaner og forskerens notater. Efter analyser af 16 interview dukkede ikke flere kategorier frem af de rå data.

Undersøgelsens fund er, at adaptation ses som en copingstrategi for at opnå et underliggende mål om at vende tilbage til normalt liv efter cancerdiagnosen. Inden for de fire aldersgrupper sås store forskelle i coping af Roys domæner. Som det sidste domæne udfoldedes selvopfattelsesidentiteten mod en fremtidig orientering.

Af Dorthe Overgaard, sygeplejelærer, cand.cur., ph.d.-stud.

Forholdet mellem sygeplejestuderende og patient: en litteraturgennemgang fra 1984-98

Resumé: Suikkala A, Leino-Kilpi H. Nursing student-patient relationship: a review of the literature from 1984 to 1998. J Adv Nurs 2001;33:42-50.

I sygeplejelitteraturen er der voksende interesse for forholdet mellem sygeplejestuderende og patient. I denne oversigtsartikel beskrives indholdet i 104 artikler, der er fundet ved søgning i MEDLINE og CINAHL under søgeordene ''nurse-patient relationships,'' ''nursing students'' og ''student-patient relationships.'' Metoden er en såkaldt induktiv indholdsanalyse omfattende tre trin: Identificering, kodning og kategorisering. Man beskriver datakilder, forskningsmetode og resultater, og resultaterne illustreres i både et studerende- og et patientperspektiv.

To interessante fund viser sig. For det første, at de fleste artikler anlægger et studerendeperspektiv. Patientperspektivet er næsten ubeskrevet. Der er f.eks. beskrevet, at den studerende kan føle sig både forvirret og flov, første gang hun/han rører ved en patient, ser en nøgen patient eller udfører personlig hygiejne. I mange undersøgelser findes beskrivelser af de intense følelser, studerende oplever i patientrelationen, følelser af hjælpeløshed, angst og frustration. Andre undersøgelser viser, at patientrelationen er afhængig af patientens alder og køn, bl.a. har studerende en tendens til at foretrække mandlige patienter pga. deres humoristiske sans.

Det andet interessante fund er, at så få empiriske undersøgelser grunder deres undersøgelse i en teoretisk ramme. Godt nok har empiriske undersøgelser betydning for større forståelse, læring og undervisning, mener forfatterne, men helst ser de, at undersøgelser i fremtiden bliver teoretisk forankret, så de kan løftes op til et abstrakt videnskabeligt plan.

Af Elisabeth O.C. Hall, ph.d., Institut for Sygeplejevidenskab, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet.