Sygeplejersken
Svæv som en sommerfugl - stik som en bi
Forstyrrelse er et centralt begreb i kommunikationen mellem vejleder og studerende. Forstyrrelsen får den studerende til at se sin egen praksis i et nyt og hidtil ukendt lys, og kun fantasien og fagligheden sætter grænser for, hvad forstyrrelsen kan bestå af.
Sygeplejersken 2002 nr. 49, s. 18-19
Af:
Per Schaarup, cand.pæd.
En klinisk vejleder (optiker) og en tredjeårsstuderende (praktiker) er i færd med faglig optik. Praktikeren har sagt til optikeren, som har brugt faglig optik som afsæt for udformningen af forstyrrelser:
''Jeg vil gerne være klogere på, hvordan jeg vejleder den studerende i en praksissituation.'' Det er den studerendes fokus.
Hun er nu i gang med sin fortælling, og optikeren skønner, at tampen brænder, og beder om lov til at komme med en forstyrrelse og får den:
Optiker: ''Når du bidrager til læring i en praksissituation, er det vigtigere for dig at forstyrre den studerendes tankegang end at forfølge den!''
I en anden abstrakt sammenhæng:
Optiker: "Du tænker indhold som holdning frem for som faktisk kundskab."
I en tredje sammenhæng:
"Du tænker indhold mere som erfaring end som viden."
Og så fremdeles:
"Hjælp af en kold skid er bedre end ingen hjælp."
"Jo flere strenge man spiller på, jo bedre bliver musikken."
Forståelse af forstyrrelsen
Faglig optik er et refleksionsfællesskab, der bliver virksomt gennem struktureret kommunikation, der er konstruktivt konfronterende. Optikeren udfordrer praktikeren ved at konfrontere hende med forstyrrende kommunikation. Den forstyrrende kommunikation medvirker til, at hun ser sin egen praksis i et nyt og hidtil ukendt lys. Forstyrrelse og konfrontation er inspireret af fysikkens begreb om optik.
Når en lyskegle bryder ind i et prisme, brydes lyskeglen pga. prismets struktur og spalter den i forskellige vinkler. Hvis det er en passende forstyrrelse, vælger praktikeren at tage den ind og konstruere sin egen forståelse med den. (Se figur 1). Ved hjælp af den forståelse kan hun iagttage sit fokus og komme frem til, hvordan hun tænker, eller hvordan hun handler. I det sekund praktikeren vælger at stille sig det rigtige sted, sker der et foreløbigt brud på hendes oprindelige tænkning om praksis. Når hun selv har konstrueret sin egen mening med forstyrrelsen, kan undersøgelsen begynde.
Forstyrrelsens former
Eksemplerne ovenfor viser, hvordan forstyrrelser kan udformes. Selvom man ikke ved, om de virker, har der efterhånden vist sig visse måder at formulere dem på, der adskiller dem fra andre kommunikationsudtryk. En forstyrrelse fremkalder bedst brud,
Side 19
når den er indholdsmæssigt og formuleringsmæssigt anderledes eller alternativ i forhold til det kendte hos den studerende. Derfor er det afgørende, at der i forstyrrelsen indbygges en sammenligningsdimension, hvor man kan konstruere modsætninger. Eksempelvis: ''Viden går forud for erfaring - erfaring går forud for viden,'' hvor sammenligningen går på forskellen mellem erfaring og viden, og dermed får den studerende et spændingsfelt at arbejde med. Det er netop forstyrrende at indbygge flerleddede størrelser i udtrykkene som eksempelvis ''der er mere lighed end forskel mellem at være indsat og indlagt,'' et eksempel, hvor der arbejdes med fire forskellige komponenter. Forstyrrelser udformes på en skæv, kryptisk eller orakelagtig måde. Det kan være i form af et dilemma, en spidsætning, modsatrettede udsagn, tvetydigheder, lignelser og metaforer. Det sker i fortælleform, i billeder eller i gestikuleren. Det grundlæggende er, at der altid skal være faglig dækning for synspunktet eller kontroversen.
Vejledning handler om at svæve som en sommerfugl og stikke som en bi.
Orakelvejledning
Jeg synes, at oraklet i Delfi var formidabel i så henseende. På spørgsmålet om, hvordan man skal bekæmpe den persiske flåde, svarer Pythia på denne komplekse måde: ''I skal bekæmpe dem til havs, men på fast grund.'' Hvad gør grækerne? De fortøjer deres flåde af skibe tværs over bugten, så de er til havs, samtidig med at de er på fast grund! Og det hele ender godt - set med vestlig civilisations øjne.
Historien om Kraka er også et fremragende eksempel på udsagn af høj kompleksitet, som satte gang i tankevirksomheden. ''Du skal komme nøgen, men dog påklædt. Du skal faste, men dog spise osv.'' Og så kom Kraka iført fiskenet med et løg i munden! Det er historien om, at Kraka blev stukket af en bi.
Andre måder kan være at indbygge modstridende poler som f.eks. ''Vi kommunikerer ikke - kommunikation kommunikerer med sig selv.'' Et eksempel på, hvordan modsatrettede synspunkter kan bygges ind: ''at differentiere vejledning er mere til gavn for de intellektuelle end de praktiske'' eller ''at differentiere er til fordel for de velformulerede på de andres bekostning'' osv.
Vejlederen må ikke gå efter det provokerende, men give det fagligt avancerede en provokerende form. Der er faktisk tale om en dobbeltvirkende læreproces. Først udarbejder vejlederen forstyrrelser, hvilket kræver, at hun er i stand til at se nye vinkler og skabe sig så meget indsigt, at hun kan konstruere forstyrrelser på et kvalificeret niveau.
Dernæst får en studerende gavn af denne forberedelse. Forstyrrelser kan med stor effekt konstrueres af en gruppe kliniske vejledere eller andre sygeplejerskegrupperinger, hvor den gensidigt virkende kreativitet og teoretiske merindsigt kan give meget spændende arbejdsprocesser.
Kun fantasien og fagligheden sætter grænser for udformningen af forstyrrelser. Faglighedens begrænsninger er den ansvarlighed, som vejlederen har for, at der er saglig baggrund i det, hun kommer med til den studerende. Det foregår ved, at vejlederen arbejder ud fra det givne fokus, når hun sætter sig ind i teorierne, der belyser fokus. Vejlederen skal ikke tænke på, hvad den studerende ville have gavn af, men kun på, hvad der fagligt er mest interessant.
Det kan være at sammensætte udsagn fra den samme teori i forskellige modsatrettede udsagn, og det kan være at sammensætte udsagn fra forskellige teorier i dilemmaer. Min oplevelse af øvelser af den art er, at teoriarbejde kan gå hen og blive morsomt, fordi der er elementer af leg i den måde at gøre det på.