Sygeplejersken
Inklusion og eksklusion af kræftpatienters pårørende i en onkologisk klinik
Ph.d.-afhandling
Sygeplejersken 2004 nr. 12, s. 25
Ph.d.-afhandlingen arbejder med en tese om, at kræftpatienters pårørende er udelukket fra den onkologiske klinik til trods for diverse marginale tiltag på at inkludere dem, f.eks. i forskning og i politiske, fagpolitiske og administrativt regi.
Gennem et historisk arbejde konstrueres først den plads, hvorfra agenterne i den onkologiske klinik tænker, taler og handler. Derefter vises gennem interview, hvordan denne historiske udelukkelse af kræftpatienters pårørende materialiserer sig set fra læger, sygeplejersker, patienter og pårørendes fortællinger.
Det vises, hvordan klinikken lader sig tænke, italesætte og gennemføre af agenterne gennem at vise, ikke kun hvad de i klinikken ytrer sig om, men indirekte også hvad de forholder sig til og beskæftiger sig med. Det vises, at de pårørende til kræftpatienter basalt er udelukkede i klinikken.
Samtidigt vises det, hvilken plads de pårørende tildeles i klinikken og på hvilke præmisser, når de momentant inkluderes af de professionelle for igen at ekskluderes, når missionen er fuldført. Det centrale i afhandlingen er at belyse, hvordan det kan være, at alle finder den vilkårlige orden i den onkologiske klinik acceptabel.
Der arbejdes hele tiden med Pierre Bourdieus tese om, at et menneskes måde at opdele og orientere sig i virkeligheden på, som man har fra sin sociale og kulturelle oprindelse og aktuelle livssituation, også virker orienterende for menneskets opførsel i andre sammenhænge, eksempelvis når man befinder sig i en onkologisk klinik.
Studiet viser, hvordan den underliggende virkning af agenternes klassehabitus er med til også at forme deres felthabitus helt frem til nogle forskellige varianter af typer inden for hver agentkategori.
Stinne Glasdam er ansat på Sygeplejeskolen Vestsjællands Amt.
Forsvar Afhandlingen blev forsvaret d. 6. marts 2003 på Det humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.
Opponenter var lektor Lars Jakob Muschinsky, Københavns Universitet, lektor Anders Mathiesen, Roskilde Universitetscenter og lektor Ingrid Heyman, Lärerhögskolan i Stockholm.
Vejleder: Professor Staf Callewaert, Københavns Universitet.