Sygeplejersken
Dansk-svensk uddannelse for stråleterapisygeplejersker
Artiklen henvender sig til sygeplejersker med interesse for stråleterapi. Den beskriver et dansk-svensk samarbejde om elektronisk fjernundervisning af stråleterapisygeplejersker.
Sygeplejersken 2006 nr. 22, s. 41
Af:
Annette Bøjen, sygeplejerske, SD, sundhedsfaglig supervisor,
Jan Degerfält, sygeplejerske
For at sikre, at stråleterapisygeplejersker er uddannede til at varetage den nye teknologi med hurtige og effektive patientforløb, ændrede kompetencer og patientsikkerhed som høj prioritet, er der ved brug af fleksible undervisningsmetoder udarbejdet et ugekursus, hvor alle stråleterapisygeplejersker i Danmark og Sverige modtager samme undervisning.
Indførelse af billedvejledt strålebehandling har grundlæggende ændret den måde, stråleterapisygeplejersker arbejder på.
Det store antal billeder, der bliver taget, og de mange muligheder for at kontrollere, om strålebehandlingen gives det rigtige sted, gør det nødvendigt at øge stråleterapisygeplejerskernes vidensniveau. For at imødekomme dette behov blev et formaliseret samarbejde med fleksibel undervisning etableret i 2005. De to uddannelsessteder i Øst- og Vestdanmark (Sygepleje- og radiografskolen i Herlev og Onkologisk Afdeling i Århus) havde søgt økonomiske midler fra Undervisningsministeriet og Sundhedsministeriet til oprettelse af et kompetencegivende kursus, og lektor Jan Degerfält fra stråleterapiuddannelsen i Sverige blev kontaktet.
Erfaring fra elektronisk fjernundervisning af stråleterapisygeplejersker og speciallæger i Sverige, i programmet LäraNära (www.laranara.se), bliver anvendt. Undervisningsredskabet er en cd kombineret med adgang til en server.
Førende eksperter fra både Sverige og Danmark har produceret og indtalt forelæsninger. Disse bliver optaget ved hjælp af et lettilgængeligt forfatterprogram, og de er beskyttet mod uønsket kopiering ved brug af password og et serverregistreringssystem. Forelæsningerne er lavet i PowerPoint kombineret med mundtlig forelæsning, og kursusdeltagerne kan selvstændigt anvende materialet, når det passer i forhold til arbejdssituationen. Afhængigt af modulets omfang planlægges der et bestemt antal dage til undervisning, i dette tilfælde fem dage over en fireugers periode.
Deltagere er uddannelsesinstitutionerne i Danmark og Sverige, og det overordnede mål er i løbet af nogle få år at øge stråleterapisygeplejerskernes kompetence. Der er ca. 300 stråleterapisygeplejersker i Sverige og 250 i Danmark. Ved at samle større grupper med få deltagere fra hver afdeling på samme tid, kan man undgå at mindske patientindtaget, mens personalet undervises.
Undervisningen kan indeholde flere hovedområder med delemner. Hver kursusdeltager kan arbejde sig gennem indholdet i sit eget tempo. Der er indlagt test af egen viden for hvert delemne. Disse kan være af forskellige typer, f.eks. multiple choice, refleksionsspørgsmål, et billede, hvor kursisten skal markere bestemte strukturer og/eller en opgave med flere spørgsmål.
Under kursusforløbet har kursusdeltageren mulighed for at kommunikere elektronisk med kursuslederen og de andre kursusdeltagere.
Ved afslutning af kurset mødes gruppen til en endagssession med nogle af underviserne for at diskutere interessante problemstillinger eller vanskeligheder i detaljer. Kursusdeltagerne har ikke adgang til at deltage i seminardagen, hvis ikke alle testene er indsendt og godkendt af kursuslederen inden. For at begrænse rejseomkostningerne vil der blive afholdt sessioner både i Sverige og Danmark. Ved afslutning af kurset udleveres der kursusbeviser.
Det første pilotprojekt med kursusdeltagere fra Danmark og Sverige blev afviklet i foråret 2006, og det følgende citat er et eksempel på en af kursisternes evaluering af et delemne:
"Det har for mig givet en dybere og mere klar forståelse af, hvorfor der er forskel på kontrasten, så jeg i mit daglige arbejde vil kunne gennemskue, hvorfor kontrasten på billederne ser ud, som den gør. Dette modul har været meget relevant og brugbart."
Projektet forventes at være starten på et mere formaliseret samarbejde de kommende år. De pædagogiske principper kan anvendes i mange uddannelsessammenhænge.
Anette Bøjen er uddannelsesleder på Stråleterapiuddannelsen i Vestdanmark, Onkologisk Afdeling, Århus Universitetshospital.
Jan Degerfält er RN, lecturer, flexibel utbildning, avd för Onkologi, IKVL, Universitetssjukhuset, Lund.
Læs mere om stråleterapiuddannelserne i Sverige på Enheten flexibel utbildning - onkologi Lunds Universitet